Наследникът на старите майстори Кирил Сариков знае интересни факти, осъвременява и някои техни технологии. Защо къщите в Родопите са били толкова здрави? Правели са ги с чамово дърво, което е било отсечено на пълнолуние, когато има най-много смола (наричат го борина). Така са го добивали импрегнирано. Не гние, нито буболечка го яде, пирон трудно се забива.

  • В ниското, в България пък са добивали дъбов материал, избиран от ветровит склон. Така дървото е много по-трайно, не е нападнато от буболечки.
  • В днешно време дървото се маже с естествени масла и смоли. А рецептата на Кирил: бучка асфалт в 10 литра бензин, за 3 лева на литър имам реставраторски грунд. Като намаже дървото, след 15 дни се измирисва и става вечно, защото бензинът прониква дълбоко, вкарва асфалта, а асфалтът запечатва трайно. Не препоръчва горено масло, мирише и е мазно. Ще ти текне и ще нацапа.
  • Навремето, за да задържат варта по дървената част, са използвали пирони. Тази технология е заимствана от старите майстори и подобрена, когато реставрира стари къщи. Кирил набива много гвоздеи по гредите, след това измазва с модерни полимерни мозайки с фибри, което е 5 пъти по-здраво от старата мозайка. „Като направя това, къщата става едно цяло. Като има 100 пирона дървото не помръдва. Здрава връзка: бетон – дърво и залепване с Ц-200. Като скулптор познава материалите и полимерите много добре.
Много пирони и замазка правят къщата здрава
Много пирони и замазка правят къщата здрава
  • При реставрацията на глинени къщи с гредоред използва бохемит, който добавя в грундовете, плюс омекотител за пране. „Старата къща се е напоила с миризми. С омекотител в грундове и мазилки хубавият аромат се запечатва за дълго време, остава с години. Имам ремонти на 5 години и още е свежо. Жените са много доволни.“ Тази идея пък заимствал от Нидерландия, където се продават ароматни гипсове, мазилки и бои, у нас няма такива материали.

Кирил е с две ръце „за“ нови къщи с естествени материали. Но нови! Има градска тенденция, мания към екото. Но стара къща няма как да се възстанови с еко материали. Много голяма грешка е и не стават трайни ремонти, а после – недоволни клиенти и уронен авторитет на майсторите, които са угодили. На паднала, потънала къща трябва да заздравиш основите, да избиеш буболечките, миризмата. Използвайте Ц-200, полимер е, клони към естественото. Скулпторите го ползват много, съветва той.

По средата на къщата трябва да е камината.

Така го правят интелигентните народи. Става топъл център на къщата. Французите са едни от най-добрите майстори в Европа. Камините им относно огледалата не топлят много, но камините им са много функционални с голямо КПД. Къщите им са високи, до 5-6-тия етаж, а камината представлява стена по средата. Коминът върви в зиг-заг от край до край. Тази камина топли цялата къща.

Руснаците пък, най-добрите в отоплението, ползват димоотводите, преди да пуснат, правят зигзаг, правят легла, този топъл въздух го въртят в къщата.

Проектите на Кирил са базирани на техните принципи. Както в сауната в печката са натрупани камъни, такава е и философията – да се натрупат камъни върху огъня, като между тях се оставя въздух, който се захранва с вентилатор. Още със запалване на камината той започва да вкарва топъл въздух. Тези 7-8 тона камъни и тухли са топъл център на къщата. Вентилаторът е извън къщата, за да не бучи. Мода е да се правят вентилатори по тавана, но не е добре – хем шуми, хем не топли. След като угасне огънят, вентилаторът продължава да вкарва свеж въздух вътре. Веднъж загрееш ли камъните, икономисваш дърва. Много математика и физика за 4-и клас ти трябва за добра камина за отопление.

Кирил е категоричен, че Иван Иванов, шефът на „Надин“, има най-ефективната в света камина, къщата му е 250 кв. м остъклена. Камината е огромна, сглобена от три камъка, от антични врачански варовикови колони. Направена е на ръба на риска. Всичката топлина остава в къщата, само димът излиза. За час и половина обръща въздуха в цялата къща.

Параклисът на работливите деца от Дунево