По-зелени от зелените са лимоните, продавани от Agri Bio Италия. Воден от желанието си да подобри света, италианският холандец Клаудио Папоне започва работа в сектора честната търговия (fair trade) F преди две години, за да помогне на италианския си приятел Томазо да развие пазара на тези лимони в Северна Европа, започвайки от Нидерландия.

Нидерландия е втора родина за Клаудио, където той живее от 28 години. Днес той пътува напред-назад и има база и дом и в двете страни. Клаудио пристига в Нидерландия, когато е на 17 години, знаейки, че родителите му ще останат там поне още 10 години. "Тогава избрах трудния път на интеграцията и реших да отида в нидерланско училище. През първите две години това беше много трудно, но сега вече извличам ползи от това", казва Клаудио.

Клаудио е италианец, който говори и пише свободно на нидерландски и също така е усвоил някои неща от нидерландския манталитет. "Италианците са многословни, а в Нидерландия се научих да говоря кратко и по същество. Радвам се за това, защото то ми е от голяма полза."

Когато става въпрос за бизнес, има различен подход. "Нидерландците са сдържани и не разкриват всичко веднага. Но в момента, в който успеете да намерите общ език, бързо се сработвате. Нидерландците са "право в целта". При повторното си предложение бързо получавате съгласие или отказ. От друга страна, италианците са много открити, приятелски настроени и страстни в началото. Когато се стигне до сключване на сделка, трябва да "танцувате" един около друг по-често и това отнема повече време."

Италия е един от лидерите в областта на биологичното земеделие и градинарство. Това се насърчава от правителството, но сред производителите съществува много силно усещане, че биологичното производство е единствената алтернатива. Ситуацията е много по-различна от тази в Нидерландия.

"Биологичните продукти са високо ценени в Нидерландия, но продажбите им са все още незначителни. Bionext и BioNederland работят усилено, за да направят още една крачка напред в областта на биологичните продукти. Ето защо, като нидерландски филиал на италианска компания, ние също станахме техни членове, защото искаме да подкрепим тези организации, които правят толкова много, за да бъде бъдещето на нашите деца биологично."

"Освен че вярваме, че биологичните продукти са по-добри за земята, ние сме и идеалистично настроена компания, която иска да даде своя социален принос. В Италия също правим това много целенасочено, включително за наетите от нас бежанци, на които искаме да предложим сигурно убежище и добро бъдеще."

Дълга история 

Лимоните от овощната градина на Томазо са "по-зелени от зелените". Компанията има дълга история. Земята е собственост на семейството от повече от 400 години, което винаги е водило биодинамичен начин на живот. Това ги превръща в пионери в биологичното отглеждане, тъй като са едни от първите производители, които получават етикета за биологично производство, а по-късно и етикета Demeter (за биодинамично земеделие) в Италия.

Дори след брането лимоните остават такива, каквито са, и не пожълтяват от етилена. Има четири периода на прибиране на реколтата. Лимоните, събрани през зимата и пролетта, са имали студени нощи и затова естествено придобиват жълт цвят. През летния период лимоните остават зелени от лятното слънце. "Нидерландците не са свикнали с този цвят и смятат, че тези лимони не са узрели, а всъщност те са много вкусни", уверява Клаудио. Освен това не се нанася защитен слой от восък, което прави обелката подходяща и за консумация.

Фактът, че Agro Bio Italy не се насочва към местния пазар, се дължи на лошите условия на плащане, използвани от италианските дружества. "Сроковете за плащане са от 6 до 8 месеца и това затруднява здравословния и устойчив бизнес. В края на краищата искаме да можем да се грижим добре и за нашите служители."

Agri Bio Италия възнамерява да увеличи производството си до 1 милион килограма годишно. Поради това тя реши да навлезе на северноевропейския пазар. Въпреки че Скандинавия и Германия са по-ориентирани към биологичните храни, отколкото нидерландците, предвид корените и контактите си, Клаудио първоначално се насочва към нидерландсия пазар. Познавайки малко по-твърдата бизнес страна на холандските купувачи, той успява да я преодолее. "Почти всеки нидерландец обича Италия и обратното", заключава той.