Производителите казват, че нежеланието на супермаркетите да преосмислят ценовата си стратегия ще причини дългосрочни щети на индустрията

Водещите страни производителки на банани в Латинска Америка затегнаха изискванията си към европейските и американските търговци на дребно да приемат по-реалистична ценова структура на фона на рязко нарастващите производствени разходи.

В момента се водят преговори за фиксиране на цената

която търговците на дребно ще плащат за бананите през 2022 г. Производителите казват, че провалът на супермаркетите да преосмислят своята ценова стратегия ще причини сериозни дългосрочни щети на индустрията.

Като част от XVIII Международна бананова конвенция 2021, която се проведе на 27-29 октомври, представители на сектора от Еквадор, Колумбия, Гватемала, Хондурас, Доминиканската република и Коста Рика призоваха за регионална среща, за да ратифицират позицията си, свързана с множествената агресия и щети, на които е изложен секторът за производство и износ на банани в Латинска Америка. Те изтъкнаха също липсата на справедливо обезщетение и истинска споделена отговорност от страна на супермаркетите в ЕС, САЩ и Обединеното кралство.

През октомври тази година започнаха преговори с вериги супермаркети за доставка на банани, които те ще продават на щандовете си през 2022 г. Тези преговори се провеждат в глобалния контекст на

нарастващи инфлационни цени, които влияят на производствените разходи

но не се отразяват в покупната цена. Всички материали, необходими за бананите да се появят в магазините на европейските и северноамериканските потребители, са поскъпнали.

Въпреки това супермаркетите, водени от германския търговец на дребно Aldi, не желаят да компенсират увеличението на разходите и то трябва да бъде поето от производителите и износителите на банани, а това неминуемо сериозно им вреди.

Под претекст, че предлага „най-евтините банани на пазара“, германският гигант определя цена, която ще ръководи останалите супермаркети, и никой от тях няма да е готов да плати повече.

Латиноамериканските производители получават смешни оферти за кашон банани, които не са поскъпнали повече от две десетилетия, за разлика от други плодове, защото супермаркети като Aldi се възползват от присъщата природа на сектора.

Секторът на малките и средни производители и семейната икономика е

от решаващо значение за селските общности в Латинска Америка

които приемат суровите условия, защото не могат да преговарят. Този тип бизнес, който се адаптира към променящото се и все по-взискателно законодателство в областта на околната среда през годините, сега смята усилията си за подценени.

По този начин секторът за износ на банани в Латинска Америка изисква споделена отговорност между всички участници във веригата на доставки, от производителя до крайния потребител през супермаркети и други посредници, което се превръща в първия и най-ефективен механизъм за гарантиране на устойчивостта на глобалната бананова индустрия.
Основните купувачи на банани в световен мащаб са супермаркетите в Европейския съюз, Обединеното кралство и Съединените щати, а потребителите в тези страни консумират повече банани от всеки друг плод, въпреки факта, че се произвеждат извън техните територии.

За производителите фактът, че Aldi все още иска да предлага евтини банани на европейските потребители, е нестабилен в краткосрочен план. Не е възможно да се предложи продукт с високи стандарти за качество на цена, която не се е променила от две десетилетия с нарастващите производствени разходи. Споделената отговорност има за цел да намери решения на този проблем и да гарантира, че всички участници могат да допринесат за оцеляването на сектора, тъй като жертвите не могат да дойдат само от едната страна.