Проф. Димитър Хаджиниколов председател на УС на Фондация ФАЕЛ

В момента пазарът на биопродукти се оценява на около 75 млрд. долара. Това е един от най-бързо растящите глобални пазари - през 2000-та година е бил само 18 млрд. дол. За приблизително 15 години се е увеличил повече от 4 пъти!

По време на финансовата криза 2007 - 2009 г. имаше известно забавяне на темпа на нарастване, но след 2010 г. той отново е висок, особено в Северна Америка (САЩ). Извършва се концентрация на маркетинга, но не и на производството!

Расте не само обемът на пазара, но и разнообразието на търгуваните продукти: пресни и преработени плодове и зеленчуци (вкл. дълбоко замразени), сокове, компоти, консерви, месо и месни продукти, мляко и млечни продукти, яйца и продукти на тяхна основа, ядки, зърнени храни, билки, билков чай, черен чай, кафе, какао, шоколад и шоколадови изделия, бебешки храни, памук, лен, коноп, вълна, коприна, тъкани и дрехи от тях, козметика.

У нас най-големият проблем е преработката

Каква е ситуацията?

Един от проблемите по веригата е липсата на преработващи мощности, адекватни на обема на произвежданите суровини (виж таблицата). Създаването на повече преработващи мощности ще увеличи добавената стойност в сектора и ще повиши рентабилността.

Какви са възможностите да се развие преработвателния бранш в този сектор:

Използване на еврофондовете - например чрез включване на производството на готови биопродукти в сферата на дейност на ОП "Иновации и конкурентоспособност 2014-2020" (може би в приоритет 3.2. - "Ресурсна ефективност"?)

Използване капацитета на научните звена в тази област за създаване на еталонни предприятия за някои видове биопродукти, като например биомандри за производство на сирене.

Използване на капацитета на неправителствените организации за консултации и за запознаване с добри практики на други страни. Например фондация ФАЕЛ организира бизнес-мисия в Швейцария за млекопреработватели. Една от целите бе посещението на биологичната мандра в Кирхлиндах.

Важен е достъпът до потребителите - ролята на пазарите на производителите. Макар и трудно си пробиват път различни видове пазари и изложения, на които производителите на биопродукти могат да ги предлагат директно на потребителите. Например Фондация ФАЕЛ организира, заедно с Община Троян и Националното изложение на художествените занаяти и изкуства в Орешака, такива изложения през 2012 и 2013 г. Идеята беше да се подходи комплексно, като се съчетае общественото обсъждане на възможностите за биоземеделие в района с продажбата на биопродукти. Поставен бе и въпросът за интегрирането на биоземеделието в плановете за регионално развитие. В случая с Троян това може да стане като се търси общото между биоземеделието и туризма. На кръглата маса в Троян участваха експерти от Фондация Биоселена, Балкан Биосерт ООД, Института за планинско животновъдство и земеделие, производители на биопродукти, собственици и управители на туристически обекти, представители на обществеността от Община Троян. Имаше и представители на туристическия бранш.

Трябва да се използват търговските мрежи и интернет порталите. Има известен напредък при оформянето на специални щандове за биопродукти, например в магазините на "Фантастико" и на "Карфур". Прави впечатление, обаче, че там преобладават вносните продукти, особено при храните от животински произход. Една от причините е малкия брой производители на крайни продукти у нас. Другата е свързана с икономията от мащаба, която се постига при зареждането с продукти на големи доставчици. Някои примери: италиански биоконфитюр от Rigoni di Asiago, австрийски биосокове на Pfanner, немски биокефир. Българските продукти са основно непреработени зеленчуци. Има и някои изключения.

Възможностите на експорта

Трудно е да има икономическа рентабилност в производството на биопродукти, ако се разчита само на местния пазар у нас, защото търсенето е все още ограничено.

Около 1/2 от биопродуктите се консумират в САЩ и Канада. Това е най-големия пазар в света. В ЕС се консумират около 40%. Заедно Северна Америка и Европа консумират около 95% от биопродуктите, САЩ внасят годишно биопродукти за около 15 млрд. долара. Особеност на американския пазар е доминирането на биопродуктите с растителен произход - това е добре за нашите производители, стига те да създадат разпознаваеми и търсени търговски марки, защото американския внос е силно зависим от търговските вериги, а те нямат излишна площ. Консумацията на биопродукти е различна в отделните страни. Наблюдават се огромни различия между обемите на продажби в развитите страни и в по-слабо развитите страни, в това число и в рамките на ЕС.

Износът - някои идеи

Създаване на база данни с български производители на биопродукти и популяризирането й чрез сайта на Министерството на земеделието и храните и други държавни институции

Организирани посещения на панаири и изложения, свързани с биопроизводството, като част от разходите се поемат от държавата.

Развитие на селския и екотуризма и свързване на рекламата на България като туристическа дестинация с българските традиционни храни и биопродуктите.