Благодарение на правилната настройка на топлинния луфт на газоразпределителната система се удължава живота, повишава се безопасността на експлоатацията и мощността на двигателя на трактора. За охлаждането на двигателя особено важно значение има настройката на изпускателните клапани. Ако луфтът е недостатъчен, клапаните може да изгорят, тъй като буталото избутва горещите газове между клапана и седлото на клапана. При твърде голям луфт на клапаните двигателят губи мощност, тъй като намалява продължителността на газообмена. При това нараства и разходът на гориво. Прекомерно големите луфтове може да се разпознаят по характерното тропане. Този проблем трябва да се отстрани възможно най-бързо.

Правилната големина на луфта на клапаните обикновено е указана в ръководството за експлоатация или в таблиците на техническите характеристики на двигателя. Данните за впускателните и изпускателните клапани се дават отделно. Освен това, в ръководството за експлоатация е даден интервалът на регулирането. Той зависи от конструкцията на двигателя, и в зависимост от производителя, има различна дължина. Трябва да се проверява луфтът на клапаните поне по време на планираните технически прегледи. Освен това луфтът трябва наново да се регулира при махане на главите на цилиндрите.

За да се регулират правилно клапаните, трябва да се познава поредността на запалването и позицията на първия цилиндър. Тези данни са необходими за определянето в дадения момент на разтоварената пружина на клапана, тъй като правилното регулиране е възможно само в такова положение. Поради това при търсенето на клапани, които трябва да се регулират, е важно много да се внимава. Трябва да се уточни от ръководството за експлоатация дали клапаните трябва да се регулират при студен или загрят двигател. За студен се смята двигател, който не е работил около 6 часа и температурата му не превишава 50 С. За топъл се смята двигател, при който температурата на маслото не е под 60 С. За да се регулира клапан, трябва да се махне капака, като предварително се почисти. Уплътнителят между капака на клапаните и главата на цилиндрите се препоръчва да се замени. Ще са необходими следните инструменти: съответстващ гаечен ключ, отвертка, подходяща сонда, тебешир и инструмент за превъртане на двигателя.

В този случай трябва да се регулира самозаконтрящият се регулировъчен болт в края на гнездото на клапана. Това не е трудно и отвертка не е необходима.

Препоръчително е да се започне с регулирането на клапаните на първия цилиндър. За целта е необходимо да се завърти коляновия вал на двигателя по посока на въртенето (като правило, по часовниковата стрелка), докато двата клапана не се "припокрият", тоест изпускателният клапан се затваря, а впускателният започва да се отваря. В този момент буталото влиза в горната мъртва точка на газоразпределянето.

С тебешир може да се отбележи положението на ремъка на коляновия вал по отношение на блока на двигателя в тази позиция. При това клапаните са затворени.

След това трябва да се провери текущият луфт на клапаните с помощта на сонда, за да се види дали се налага регулиране на клапана или луфтът е в норма. Ако луфтът на задвижването на клапана е в норма, сондата трябва да влиза в луфта между седлото и буталото съвсем плътно. Ако луфтът е твърде голям или твърде малък, той трябва да се регулира. За целта се разхлабват контрагайките, задържайки регулировъчния винт с помощта на отвертка.

След това се регулира луфтът така, че съответната сонда да преминава през него плътно. Затяга се контрагайката с ключ, фиксирайки регулировъчния винт с отвертката, за да не се променя установения луфт. Сондата трябва да се извади едва след затягането на контрагайката, това ще помогне да се запазят регулираните стойности на луфта при закрепването на контрагайката.

Регулира се вторият клапан по същия начин, като при това се спазва разлика в луфта на впускателният (обикновено от 0,15 до 0,2 мм) и изпускателния (от 0,20 до 0,30 мм) клапани. След това се регулират луфтовете на клапаните на втория и третия цилиндри.

Регулирането на клапаните на петцилиндрови двигатели трябва да се провежда в съответствие с ръководството за техническо обслужване. При 4- и 6-цилиндрови двигатели, клапаните се регулират с помощта на противоположно работещи цилиндри. Това означава, че регулирането на изпускателните и впускателните клапани може да се провежда само при припокриване на противоположни двойки клапани. Така на четирицилндров двигател да се регулират впускателния и изпускателния клапан на първия цилиндър може само при отваряне на двата клапана на четвъртия цилиндър и обратно.

В ръководството за техническото обслужване повечето производители дават конкретни инструкции за регулирането на своите двигатели. За шестцилиндровите двигатели процедурата може да изглежда по следния начин: завърта се коляновия вал надясно, докато първият цилиндър не влезе в положение на горна мъртва точка. Това се определя по еднаквото положение на гнездата на клапаните на шестия цилиндър. Сега може да се проверят и регулират впускателните клапани на първия, втория и четвъртия цилиндър, както и изпускателните клапани на първия, втория и петия цилиндър. Когато шестият цилиндър се намира в положение на горна мъртва точка, може да се проверят и регулират впускателните клапани на третия, петия и шестия цилиндър, както и изпускателните клапани на втория, четвъртия и шестия цилиндър. Но тази инструкция е приложима само за някои двигатели, тъй като последователността на запалването и разположението на клапаните може да се различава. Затова внимателно проверете инструкциите на производителя.

Съвет: ако при двигателите с горивна помпа с високо налягане не се получава да се определят точно подлежащите на регулиране клапани, трябва да се свали страничния капак на помпата. Това позволява при въртенето на двигателя да се наблюдават възвратно-постъпателните движения на буталата на помпата. Когато буталото на помпата се движи нагоре може да се проведе регулирането на съответните клапани.

Бърза проверка на състоянието на генератора

Да се види дали вграденият генератор подава ток, за съжаление, не е възможно. Но това може да се провери много лесно. Стартирайте двегателя и пуснете една, потребяваща система, например, светлините. Окачете парче тел на пирон или отвертка така, че то свободно да се люлее върху опората. Тази конструкция задръжте на малко разстояние зад генератора, точно в центъра, срещу задния лагер.

Ако с генератора всичко е наред, електромагнитното поле ще придърпа свободно люлеещата се тел. Това позволява да се определи, че генераторът подава зареден ток. Алтернативен начин: поставете машината срещу стена и включете всички светлини. Заедно с натискането на педала на газта яркостта на фара трябва да се увеличава. Ако това не се случва, значи генераторът е повреден.

Съхраняване на телескопичните хидравлични цилиндри

                 

Не бива да се учудвате, ако демонтираният и след известен период на съхраняване отново монтиран телескопичен цилиндър, протече.

Защо? Защото при съхраняване в хоризонтално положение се притискат чувствителните уплътняващи пръстени. Това не се случва, когато цилиндрите се съхраняват във вертикално положение.

Profi