МВР и ДАНС ще разследват дейността на дружеството 

В търсене на скрити замисли защо се прекратява процедурата по одобрение на договори за рехабилитация на хидромелиоративни съоръжения на стойност 107 млн. лв. по подмярка 4.3 „Инвестиции в инфраструктура“ от ПРСР и има ли риск да загубим средствата депутатът Мария Белова се обърна към министър Иван Иванов по време на парламентарната ресорна комисия със следните въпроси:

Защо Министерството на земеделието изпраща втори път покана за участие на дружеството през 6 месеца за една и съща процедура, като първият път то няма данъчни задължения и всички документи са ревизирани

След като втори път изпраща покана, но вече бенефициентът има задължения, защо издава отказ 12 дни след изтичане на срока за сключване на договор, след което по законово право бенефициентът може да предостави необходими документи в 30-дневен срок?

Причина ли е МЗм да не изплаща средствата за компенсиране на дейностите по опазване от вредното въздействие на водите (ОПВВВ), за да не може дружеството да погаси навреме задълженията си и два месеца служители на клонове на Напоителни системи да стоят без заплати?

Отговорите:

Първо, земеделското министерство е изпратило втора покана, тъй като ръководството е сменено.

Второ, дружеството не е имало възможност да си погаси задълженията, защото бюджетът беше приет по-късно и средствата постъпили по-късно. Още повече ОПВВВ не е за изплащане на данъци и лихви, а за извършване на съответни действия.

Трето, министерството прекратява процедурата поради съмнения за измама и до възможността дружеството да се доведе до фалит.

Предходното ръководство на Напоителни системи, посочи министър Иванов, си е позволило да възложи строителни дейности за милиони по 3 от тези 24 договора, при положение, че все още няма осигурено финансиране.

Все още не е платено авансово на тези три фирми, а те вече са работили. Според министъра това било в стила на строежа на магистрала „Хемус“. Така фирмите могат да заведат дело срещу Напоителни системи, което е схема за източване на едно държавно дружество.

Какво щеше да се случи ако тези 24 договора за помощта бяха влезли в сила?

Според Лъчезар Спасов, от одитната агенция към МЗм, между 15% и 100% биха били загубите на тези 107 млн. лева. Това е така, тъй като те откриват 3 отклонения - неравно третиране на дирекции, неясни и подвеждащи условия за участниците, неясна методика - които биха довели до финансова корекция от около 15-20%. Проверката били направили по поръчка на ръководството на Фонд „Земеделие“ на база обществено достъпни документи, уточни той.

Отделно всичките процедури са спечелени само от три фирми за 26 позиции, като трябва да се направи анализ дали те са участвали само за тези позиции и ако е така това е индикатор за измама и евентуален повод за 100-процентова корекция.

Затова информирах и служебния министър и сегашния, ако бъдат заявени средства към Комисията ние не можем да сертифицираме и около 15-20% от тези 107 млн. лева няма да могат да бъдат заявени за възстановяване, което значи че тези средства трябва да бъдат покрити от държавния бюджет, допълва той.

В допълнение и Напоителни системи като търговско дружество трябва да плати неустойките на фирмите вече започнали ремонти на три от обектите. Все още се изследва какво е нивото на изпълнение.

По думите на Иванов дори и с актуализация на цените за материалите изпълнителите ще имат печалба за милиони.

„Ако някой си позволи да пусне изпълнение на тези договори, мисля, че ще бъде един от първите клиенти на прокуратурата. Вие бихте ли подписали договор с доклади с индикатори за измамва“, визира министърът одити и на Фонд „Земеделие“, неговото ведомство и други структури, които казват, че там има проблем. Тези доклади са подадени на МВР и ДАНС, които ще разследват казуса.

Процедурата по подмярка 4.3 е удължена, а екипът му и този на ДФЗ ще работят в синхрон, за да не позволят да се загубят средствата и да не бъде ощетено дружеството.