Ива Тончева

За втора поредна година цветните градини на прочутия парк за пролетни цветя Койкенхоф в Нидерландия ще останат затворени за посетители, но ще са отворени за публиката онлайн.

Барт Симерик, управляващ директор на най-големия и най-посещавания в света пролетен парк е със смесени чувства, когато се разхожда из Койкенхоф тези дни.

„Радва ме, защото всички цветя са тук, но и натъжава, защото знаем, че не можем да го споделим тази красота с други хора“, казва той.

Заради пандемията паркът не отвори врати миналата година. Живееше обаче с надеждата, че сезон 2021 ще е различен: посетителите можеха да купят предварително билети онлайн за конкретни часови слотове, като само ограничен брой хора имаха право да влизат за всеки слот. Павилиони, ресторанти и магазини за цветя оставаха затворени, а механичните турникети с пропускането на посетителите с билети бяха заменили рецепционистите. На 10 март обаче паркът обяви, че няма да може да се отвори отново и вместо това сезонът му стартира онлайн.

„Както миналата година, ще пренесем Койкенхоф до хората в дома им“, обяснява Симерик. За целта всяка седмица на уебсайта и платформите на социалните медии на парка са качвани два късометражни филма, представящи красотата на цветята му.

„Разбира се, това е едва второто най-добро“, признава Симерик. „Не можем обаче да пренесем аромата на зюмбюлите до домовете на хората. Но все пак е по-добре нищо“.

Както и миналата година, планиран е стрийминг през април, когато паркът е на върха си: тогава могат да бъдат правени коментари наживо за това, което се вижда, и да бъдат давани отговори.
През 2020 г. Койкенхоф достигна онлайн до близо 24 милиона души по целия свят.

Необикновен парк

Докато парковете в Нидерландия остават отворени, за 32-те хектара на Койкенхоф важат други разпоредби. „Паркът не може да претендира за пълна държавна подкрепа, за да подпомогне увеличаването на доходите си поради своята бизнес структура“, казва Симерик. Койкенхоф е инициатива на бизнеса – производителите на луковици на лалета, нарциси, зюмбюли и други пролетни цветя, като при създаването е получил подкрепата на общината за площта край Лисе.

Подкрепата на нидерландското правителство заради Covid-19 се основава на предишните приходи на компанията, но като нетърговска фондация, Койкенхоф има само осем седмици доход всяка година.

„По времето, когато нямаме никакви доходи, което е десет месеца в годината, не можем да използваме нидерландските разпоредби. Получихме малка подкрепа от правителството, но това е почти нищо в сравнение със загубата, която претърпяхме миналата година“, обяснява Симерик.

Създаден преди 72 години, Койкенхоф продължава да е важен не само за нидерландската туристическа индустрия, но и за градинарския сектор и отделните производители на цветя в Нидерландия.

Първоначално е създаден от група производители на цветя, които го използват като изложба, за да покажат най-доброто от продукцията си. „Днес ще създадете уеб магазин, но през 1949 г., разбира се, не е имало такова нещо“, разказва Симерик. И до днес паркът все още служи като изложба-витрина за продукцията на 700 цветарски компании в Нидерландия.

Само Койкенхоф претърпя загуба от няколко милиона евро както миналата, така и тази година. „Паркът ще оцелее, което е добрата новина за нас“, убеден е Симерик. „Но ще минат много, много години, преди да сме в състояние да инвестираме отново много пари в парка“.