Почти на прага на пленарното гласуване на ОСП 2023-2027, предвидено за октомври, земеделският министър на Германия Юлия Кльокнер някои съществени предложения, съобщават от Института за агростратегии и иновации. А именно - да бъдат отслабени някои области, свързани с природата, известни още като стандарти за добро земеделско и екологично състояние на земята (ДЗЕС); да се вземат средства от еко-схемите и потенциално ОСП да бъде „защитена“ от Зеления пакт с върховенство на законодателството на страните-членки.

По-малко за природата

Земеделски площи резервирани за природата, се наричат в настоящата ОСП Екологично насочени площи и такива, за които сега се реферира в ДЗЕС 9 (заместващ сегашните екологично насочени площи):

• Минимален дял земеделска площ, предназначена за непроизводствени обекти или площи

• Запазване на особеностите на ландшафта

• Забрана за рязане на живи плетове и дървета през размножителния период и периода на отглеждане при птиците

• Прилагане, по възможност, на мерки за избягване на инвазивни растителни видове

Тъй като някои от страните-членки искат специфичен минимален дял на производствените/непроизводствените площи и характеристики, германското председателство предлага следното:

Германското председателство предлага минималният процент да бъде увеличен от 5% (както е в настоящите изисквания за ЕНП) на х%, но вместо процентът да се изчислява от земеделските площи, той да се изчислява от обработваемите земи в стопанството.

По настояване на много от страните-членки, ще бъде възможно в минималния дял от обработваемите земи да се калкулират и някои непроизводствени обекти и площи. За площите с междинни култури (и само за тях) се предлага тегловен коефициент 0.3. За тези страни-членки, които искат да включват в изчисляването на минималния дял само непродуктивните обекти и площи, може да се предвиди по-нисък минимален процент (3%). Този текст всъщност замаскира факта, че предложението на практика означава, че няма посочен процент - х% извън 3%-вия минимум от обработваемите земи. С две думи нито х%, нито 3% е по-голямо от настоящите 5%.

Това предложение също означава, че не се предвиждат никакви условия за трайните насаждения и затревените площи или някакви други подобрения на ДЗЕС 9.

В контекста на кризите с биоразнообразието, Стратегията за биоразнообразието изисква 10% да бъдат предназначени за „селскостопански площи, характеризиращи се с високо разнообразие на ландшафта“ в този документ.

Как ще бъде изиграна Зелената сделка

Крайно обезпокоително, последното изречение в анекс 1 от документа на Председателството относно изменение на чл. 106 от проекта на Регламент, касаещ оценката и одобрението на Стратегическите планове казва, че „Оценката трябва да бъде единствено и само базирана на актове, правно обвързващи страните членки“.

Това е ключово, понеже има много противоречия как точно елементите на Зеления пакт - Стратегията „От фермата до трапезата“ и Стратегията за биоразнообразието – ще бъдат интегрирани в ОСП.  Комисията изрично подчертава, че ОСП трябва ясно и амбициозно да вземе под внимание Зеления пакт, и че даже има възможност Стратегическите планове да бъдат връщани на страните-членки, ако не са достатъчно амбициозни в тази посока.

Включването на последното изречение ще даде възможност на страните да могат да отслабят потенциала и силата на Зеления пакт при оформянето на ОСП.

Имайки предвид, че Зеленият пакт е флагмана на Европейската комисия, и в светлината на отслабения му потенциал по време на срещата на министър-председателите на държавите-членки преди лятната ваканция, това предложение представлява още един потенциален удар върху преминаването към по-устойчиво земеделие в ЕС.

Маневра има и по отношение на еко-схемите. Понеже някои страни-членки се притесняват, че няма да могат да усвоят средствата за еко-схемите, германското предложение е: „Финансова гъвкавост, особено в началната фаза“, което означава че „в първите две години (2023 и 2024) средствата за еко-схемите могат да бъдат използвани за други директни плащания.“

Няма никаква индикация тези други директни плащания да бъдат интервенции, които могат да помогнат на фермерите да се подготвят за еко-схемите – написано е просто „други директни плащания“. Това на практика ще намали амбицията в структурирането на еко-схемите, тъй като държавите-членки ще ги отложат до 2025 г. А всъщност предстоящата ОСП ще приключи през 2027 година.