Експортът на EU-27 за Китай държи високо ниво, а за Великобритания продължава да намалява

Въпреки кризата COVID-19 от първите месеци на 2020 г., търговията с хранително-вкусова промишленост на Европейския съюз остана силна и стабилна, констатира доклад за тримесечието на Европейската комисия. 

Между януари и март стойността на износа на хранителни продукти от ЕС възлиза на 46,8 милиарда евро, което представлява скок с 6,2 процента в сравнение с първото тримесечие на 2019 г. В същото време стойността на вноса нарасна до 31,8 милиарда евро, или увеличение от 2,6 процента. 

Търговският излишък от 14,9 млрд. евро представлява 15-процентов ръст спрямо предходната година, както е посочено в месечния доклад за търговията за януари-март 2020 г., публикуван от Европейската комисия.

Допълнителното търсене от страна на Китай на свинско месо, карантии, храна за бебета и пшеница доведе до увеличаване на стойността на износа от 1,14 милиарда евро повече в сравнение с януари-март 2019 г. 

Селскостопанските хранителни продукти на ЕС, които бележат ръст на износа си през този период, са най-вече пшеница (979 млн. евро), свинско месо (901 млн. евро) и едри зърна (354 млн. евро).

Експортната стойност на виното обаче е спаднала с 233 млн. евро,  спад е регистриран и за сурови кожи и кожени изделия (намаление със 172 млн. евро), спиртни напитки (спад с 144 млн. евро), както и на захар (намаление от 97 млн. евро).

Най-висок ръст на внос към ЕС през първото тримесечие е при пресни и сушени тропически плодове (скок от 547 млн. евро). Забележително е увеличението на палмово масло (с 317 млн. евро) и маслодайните семена, различни от соята (нагоре с 288 млн. евро). Намаления обаче са регистрирани за кюспе (спад от 319 млн. евро), груби зърна (намаление с 451 млн. евро), суров тютюн (спад от 180 млн. евро) и пшеница (спад от 109 млн. евро).

Ръст от 366 милиона евро бележи вносът на селскостопански и хранителни продукти от Канада, задвижван от рапицата, рапичното масло и соята. Наблюдава се и ръст на стойността на продуктите, внесени от Кот д'Ивоар - увеличение с 238 млн. евро, до голяма степен обусловено от търсенето на какаови зърна, и Турция - ръст от 177 млн. евро, ръководен от плодове и зеленчукови заготовки. 

Стойността на вноса от Обединеното кралство е спаднала с 460 милиона евро, спад е отбелязан и от Украйна - с 230 млн. евро и САЩ - спад от 123 млн. евро.