Особено полезен е за животновъда, защото умее да работи не само в полето и на двора, но и да се промъква и да действа безотказно в тесните пространства на ферми от всякакъв тип

Има ли връзка между конкурентоспособността на фермера и челния товарач? Ако разширим въпроса, това се отнася и до всички останали машини в стопанския двор на земеделеца.

Отговорът е еднозначен: има. Казват го и практиката, и пазарът. Връзката анализира и в интервюза “Български фермер” доц. Божидар Иванов от Института по аграрна икономика. Конкурентоспособността, не само в земеделието, но и в останалите икономически области, се определя от иновациите. Най-важните предпоставки за нея са: постигане на икономическа производителност и ефективност. Трайното решение на този въпрос е чрез инвестиции, модернизация и автоматизация на земеделския труд е изводът му. Машините все повече заместват човека на полето и във фермите. Механизираното събиране на сеното по ливадите, например, подобрява състоянието му и прави цената му конкурентна. Към това се добавя и логистиката от ново поколение, която

също намалява себестойността

на животновъдната продукция. Повишава се добавената стойност, увеличават се доходите, а отрасълът става икономически устойчив, посочва доц. Иванов.

Така сред многото полезни функции на тракторите, малки и големи, за които вече писахме, се откроява и още една. Става дума за товаро-разтоварителните работи, еднакво характерни и за растениевъдството, и за животновъдството. Към предварително модифицирани още от производителя трактори с мощност от 50 до 150 к.с. се монтират специални устройства, снабдени с гъвкава хидравлика или механични системи, които превръщат машината в перфектен челен товарач за всеки стопански двор.

Особено полезни са за животновъда, защото умеят да работят не само в полето и на двора. Те могат да се промъкват и да действат безотказно в тесните пространства на големи и малки ферми. В умелите ръце на оператора разнасят храна и всичко друго за животните. Почистват, хигиенизират, екологизират обори и ферми.

Челният товарач е съвършена комбинация

от трактор и устройства за продуктивно товарене на какво ли не - от препарати за РЗ, торове, бали, зърно, инструменти и резервни части до растителни отпадъци, инертни материали и т.н.

По своята същност те са и енергиен доставчик за дейности по изхранването на животните в зоната на т.нар. ЗЕЛЕНА ЛИНИЯ. На практика стават част от тази жизнено важна верига от екомашини, за които също вече писахме. Без тях е немислимо да се пренесат и подредят балите (рулонни или квадратни) от сенаж, зелен фураж, сено, слама и т.н. Те са незаменими при пренасяне и обработка на фуражните култури в силажните ями. Професионалистите добре знаят, че това трябва да става бързо в кратките, благоприятни времеви прозорци в решаващите дни, когато се формират хранителните запаси за животните.

Разбира се, челните товарачи, съобразени с екологичните изисквания, са на първа линия и при всякакви други товари. Те са нужни на фермера както в неговото всекидневие, така и косвено като защита на мястото му на пазара, атакувано от европейските конкуренти.

Основна задача на стопанина е да избере какъв товарач е по-изгоден за нуждите му - челен или телескопичен. Изборът не е лек, но нека приемем, че е избрал челния. Машината се отличава с многофункционалност, компактен дизайн и

подходящи за фермата габарити

По стандарт в техническата схема на фермерския колесен товарач е включена хидростатична трансмисия за гладък ход със скорост около 30 км/час, нисък център на тежестта, малък радиус на завиване, висок коефициент на полезния товар и други важни характеристики. Машините от ново поколение вече имат и пълзяща скорост, съществено предимство при различни дейности.

Така или иначе товарачите, като логистична част от "зелената линия" и в момента доставят на стопанина нужната му енергия за решаване на редица товаро-разтоварителни задачи по прибирането на зеления сенаж и фураж - товарене на бали, разтоварване и подреждането им в навесите или складовете. Колесните товарачи

работят бързо, гъвкаво и безопасно

Винаги са готови за употреба, съответстват изцяло на индивидуалните нужди на фермерите и дават оптимални решения на проблеми в техните комплекси.

Модерният челен товарач от по-нисък мощностен клас има перфектно оборудване, което включва хидравлична помпа с различни дебити - от 50 до 130 л/мин. Тя се грижи за захранването на работния орган. При по-малките товарачи се използва съчленено шаси и съчленена кормилна система, а мощността варира от 50 до 75 к.с. Имат височина на повдигане от 3,0 до 3,5 м и работен капацитет от 1,5 до 3,5 т. Кабината е с размери: височина 2,5 м и ширина от 1,5 до 1,8 м, според модела. Това я прави просторна, светла, проветрива, което създава постоянна, здравословна работна среда. При продължителна работа умората на оператора е минимална.

Това са все параметри, подходящи и за двора, и за нормални помещения, и за тесни пространства. Малкият челен товарач е маневрен, повратлив. Четирите колела завиват едновременно с малък радиус на завоя. В допълнение към високото ниво на функционалност, комфорт за работа и отлични стандарти за безопасност е техният силов потенциал и издръжливост.

Много важен аспект от работните възможности на челния товарач са екологичните му качества в отговор на най-новите стандарти

за намаляване на вредните емисии

Конструкторите са вложили в тях двигателни технологии със системи за опазване на околната среда и въздуха в рамките на правилата, отговарящи на новата зелена политика на ЕС. Така се повишава нивото на хигиената на полето, на стопанския двор и в животновъдните комплекси.

Особено важно е, когато се избира челен товарач, да бъде проверена и доказана пълната съвместимост между товарачната система и трактора, перфектното напасване между тях. Плътните рамена на товарача трябва да са много добре закрепени към цилиндъра на кофата, или към каквито и да са други стандартни приставки за товарене или разтоварване. Така че да няма аварии и престои в краткото време, с което разполага операторът по изнасяне от полето на готовите бали (кръгли или квадратни), както и при последващото им товарене, разтоварване и подреждане. Гаранция за това е доказаната здравина и отличната видимост и към работните органи, и към различните товари.

Товарачите могат

да понасят високи ударни натоварвания

Разбира се, това става при пълна изправност на основните работни съоръжения: рамата за повдигане, различните видове вилици, “лапи”, щипки, или кофи за компост, тор и други материали. Те са включени в стандартните пакети на челния товарач, имат висока устойчивост на металните секции и доказана надеждност при работа на различни терени, условия и нагрузки.

За по-високи натоварвания и обработки на по-тежки товари в стопанства с около и над 1000 дка, се използват по-големи челни товарачи. При тях мощността на трактора е от 140 до 200 и повече к.с. Те работят с тежки бали, със значителни количества зърнени храни, с Big-bag торби за РЗ препарати или зърно. Често се използват и за други насипни товари или при изкопни работи. Важна съставна част са и при формирането на тоновете фураж с силажните ями. Товарачите от този тип имат

специални приспособления

за концентриране

на цялата мощност при изсипване и избутване на силажа в ямата. Това са блокажи на предния диференциал и свободен заден диференциал. Както при по-малките им събратя и те имат кабина с перфектна видимост, ниски нива на шума (70-80 дцб) и комфортни условия за оператора, за да бъде продуктивен при продължителен работен ден в условията на кампанията за силажиране, например. Новите модели имат автоматична трансмисия паралелно с ръчен режим на управление за по-точен контрол върху движението и товаро-разтоварителните работи.

И при по-малките, и при по-тежките товарачи се предлагат конструкторски решения, които да сведат до минимум дейностите за поддръжка и ремонти. Този подход сега придоби особена актуалност. Намаляване на сервизното обслужване означава икономия на време, на гориво, на усилия от страна на висококвалифицирани кадри. Сиреч, на средства, които днес в обстановката на пандемия добиват допълнително значение, след като земеделските стопани почти остават извън общите мерки за подпомагане от страна на институциите. Те трябва сами да намират начини да минимизират негативното отражение на COVID-19 върху тяхната дейност и да останат конкурентоспособни. Може би най-продуктивният от тях е да обновяват машинните си паркове с разумни инвестиции и подходящи схеми за покупката на нови или запазени агромашини.