Когато кацнат в Англия, никой не ги пита

откъде идват и къде отиват, защото там още

няма въведени карантини срещу коронавируса

Въпреки драстичните мерки у нас, сезонни работници във Великобритания все още пристигат на Острова с редовни полети от София.

До две от летищата на Лондон - “Хийтроу” и “Лутън”, летят “България Ер”, “Бритиш еъруейз” и “Уиз еър”. Те летят от и до София. Само “Изи джет” e спряла за април, защото няма пътници.

Българи, пътували през последните дни, съобщават в социалните мрежи, че не са имали никакви проблеми. Никой на летищата в британската столица не ги е питал къде и защо отиват.

Причината е, че във Великобритания няма официално обявено извънредно положение. Хората са призовани да се самоизолират и да се трудят от вкъщи, за да се предпазят от коронавируса, но на тези, които се налага да пътуват заради работа, е разрешено да го правят.

В това положение са и много българи, които идват в английски ферми, за да изкарват прехраната си. Вестник “Гардиън” съобщи, че Националният фермерски съюз

обмисля да

организира

чартърни

полети,

ако няма с какво работниците им от Източна Европа да долетят, което щяло да излезе по 250 евро на човек.

Според изданието само преди седмица “Уиз еър” е докарала 450 българи. Наша проверка показа, че авиокомпанията продължава да извършва по 3 полета на ден между София и Лондон и цените са достъпни - около 100 лв. в едната посока.

Справка за излитащите самолети показва, че чартърни полети от летище София в последните дни няма. От Асоциацията на българските авиокомпании също казаха, че български чартърни авиокомпании не са превозвали берачи на плодове и зеленчуци.

Няма отделни изисквания към пътници, които искат да берат плодове в Англия. Към всички на летището в София се прилагат ограниченията срещу коронавируса, както и противоепидемичните мерки.

На терминалите се допускат само хора с бордни карти. На входа се мери температурата на всеки пътник, след това се преминава през зоната за сигурност и през Гранична полиция. Спазва се дистанция, а служителите на летището са с предпазни средства.

При влизане в държавата освен мерене на температура има и термокамери, всеки полет се обслужва единично, потоците са разделени. Пътникът попълва и декларация откъде пристига.

От “България ер” съобщиха, че освен дезинфекцията на самолетите и салоните за въздуха има филтри, а

на всеки 2

минути той

минава през

термична

обработка при

200 градуса

В понеделник Европейската комисия съобщи, че е издала нови насоки, за да се гарантира, че мобилните работници в рамките на ЕС могат да стигнат до своето работно място. Приоритетно това се отнася за хора от секторите на здравеопазването и храните, както и на други основни услуги като грижите за деца и за възрастни хора. Засяга и служителите, които са от критично значение за предоставянето на комунални услуги, но включва и всички останали.

Указанията от ЕК целят да се намери решение на практическите затруднения на гражданите и дружествата, засегнати от ограничителните мерки.

За хората от т.нар. критични професии от Еврокомисията приканват настоятелно държавите от ЕС да въведат необременяващи и бързи процедури, за да се гарантира безпроблемното преминаване на граници, в това число и пропорционален здравен скрининг.

Що се отнася до сезонните работници, особено в сектора на селското стопанство, държавите членки се приканват да обменят информация за нуждите си и да въведат специални процедури за гарантиране на безпрепятственото преминаване на хората (виж карето на 3-а стр.),

за да се

отговори на

породения от

кризата

недостиг на

работна ръка

А в селското стопанство определено има такъв, и то не само във Великобритания. В Шотландия нарастват притесненията за градинарския сектор заради затрудненията със сезонни работници.

Германия също обмисля мерки за тези, които са от Източна Европа, за да се избегне дефицитът на работна ръка, заяви министърът на земеделието Юлия Кльокнер. Тя разговаряла с “Луфтханза”, за да разбере дали сезонни работници могат да влизат в страната въпреки ограниченията по някои граници.

За да бъдат допуснати, има условие да са здрави и да предоставят медицинско доказателство, че не са заразени с вируса. Друга идея е да се смекчи ограничението за времето за сезонните работници, които в момента могат да работят 70 дни.

Правителството обмисля и стимули за хората от сектори, където работата в момента е в застой заради коронавируса, така че временно да сменят работата си и да работят в селското стопанство. Германският земеделски сектор разчита на около 286 хил. сезонни работници годишно, като те са основно от Източна Европа.

Австрия праща чартъри за 250 гледачки от България и Румъния

Австрия праща чартъри към София и Тимишоара в понеделник, за да превози 250 жени, които ще се грижат за възрастни хора.

Държавата изпитва затруднения за подобен персонал, а заради строгите забрани в Унгария няма как до Австрия да се стигне по шосе, единственият транспорт е по въздух.

Когато българките и румънките пристигнат във Виена, ще останат 14 дни в карантина. Местата в самолетите са вече заети. Остават малко свободни в самолета София - Виена.

Търговската камара на Долна Австрия поема разноските за карантината на болногледачките - по 20 евро на ден в хотел. Пътните разноски също се поемат от камарата - по 90 евро на пътничка.

Двуседмичната карантина няма да им се заплаща като работа. Жените ще прекарат по 6 седмици в 24-часова грижа за възрастни хора. Австрия се надява, че ще осигури редовна чартърна линия за превоз на персонал от Източна Европа.