Кои са пазарите за български плодове и зеленчуци?

27 януари 2020
Агробизнес
10107
 

Участниците в InteliFresh 2020  на 31 януари ще получат ексклузивно анализ за търговията в Европа

С нарастване на инвестициите и площите с плодове и зеленчуци, българският пазар постепенно и сигурно отеснява за родната продукция. Това не просто поставя под натиск цените, а създава риск за реализацията изобщо на продукцията. В допълнение, въпреки ръста в стандарта на живот в големите градове, вътрешният пазар все още е с ограничена платежоспособност.

Тази ситуация очертава единствената перспектива пред производителите, ако искат да печелят и развиват агробизнеса си – насочване на продукцията към износ. В условията на силна конкуренция, обаче, заемането на позиции на външните пазари е изключително сложен и изискващ процес. За да се случи това, производството трябва да е съобразено изцяло с търсенето – както по отношение качество, така и по отношение конкурентни цени и коректни търговски взаимоотношения. А за да изградим такова производство, първата стъпка е да опознаем тези пазари.

Именно с тази цел, ИнтелиАгро подготви специализиран анализ за европейските пазари и мястото на България там, обхващаш череши, сливи, кайсии, домати, краставици и пипер. Анализът е изготвен благодарение на подкрепата на ДСК Агро и ще бъде разпространен единствено за участниците на InteliFresh 2020 – форумът за производство и продажби на плодове и зеленчуци.

На 31 януари, на щанда на ДСК/Експресбанк в Интер Експо Център гостите на InteliFresh ще получат изключително ценна информация с атрактивно графично оформление, каквато не могат да намерят събрана на друго място:

- Кои са най-големите вносители в ЕС и какъв е пазарният им прозорец.

- На какви цени внасят продукцията си в страните-членки на ЕС.

- Откъде се доставя прясната продукция в ЕС и на какви цени.

- Какви са изискванията на европейския пазар към прясната продукция.

- Как се развива българският износ.

- Кои са пазарите за българска продукция и на какви цени се изнася тя.
Анализът очертава основни изводи, някои от които са повод за сериозен размисъл, а други дават надежда, че секторът, макар и трудно, е тръгнал по един по-добър път:

- Все още не се забелязва трайна тенденция за ръст в износа на български плодове и зеленчуци (с някои редки изключения), въпреки продължителния ръст в площите.

- Износните цени на българска продукция са сред най-ниските на европейските пазари. 

-Това от една страна се дължи на факта, че голям дял от продукцията все още отива към пазари с ниска платежоспособност – Румъния, Югоизточна Европа и вероятно към Русия през трети страни. Там цените са в пъти по-ниски от тези в Западна Европа.

- От друга – изключително малка част от българската продукция отговаря на изискванията на премиум пазарите, които остават практически затворени за нея. Тук става въпрос за много фактори – големи; еднородни и постоянни партиди; подходящи сортове; подходяща спецификация на плодовете и зеленчуците; липса на качествена следберитбена заготовка и опаковка; лош имидж и липса на трайни търговски отношения.

- Въпреки това, се забелязва ръст в дела на износа към премиум пазари като Германия, Нидерландия, Австрия, Обединено Кралство, Скандинавски страни и ср.

- При някои зеленчуци страната ни има добри позиции в Централна и Източна Европа, а износните им цени се доближават до тези в Западна Европа – в отделни случаи това важи дори за Румъния.

- Българската продукция все още е в рамките на 0,5% от вноса на големите страни-вносители в ЕС, което означава, че съществува огромен потенциал, който тепърва да се научим да използваме.

- В същото време, българският производствен прозорец до голяма степен съвпада с пика във вносния прозорец в големите купувачи в ЕС.

Участието в InteliFresh 2020 и получаването на анализа за европейските пазари на череши, сливи, кайсии, домати, краставици и пипер е само с предварителна регистрация на www.agroevents.eu. Днес (27 януари) е последният ден за записвания, а останалите места са ограничен брой.

По време на бизнес форума, производителите ще могат да се срещнат и договорят сделки и партньорства с представители на големите вериги – Кауфланд, БИЛЛА, Лидл, Т Маркет, Фантастико, както и с водещия български търговец Арон. В зоната за B2B срещи щанд ще има и големият швейцарски търговец Bardini+Keller, който освен в алпийската страна, търгува конвенционална и био продукция в Германия, Австрия, Италия, Швеция, Полша и др.

Освен пазарът за прясна продукция, акцент е поставен и на продажбите за преработка – участие има най-големият преработвател на череши и други плодове в България – Куминяно фрут.

Участниците в InteliFresh 2020 ще могат да се срещнат и с представители на водещи доставчици на технологии, продукти и услуги – от градината до щанда. В презентационната част пък гостите ще научат от утвърдени експерти:

- Кои са печелившите пазарни ниши в Европа;

- Кои са сортовете плодове и зеленчуци, които владеят пазарите днес;

- Какви са тенденциите и предизвикателствата в опаковането на прясна продукция;

- Какви са съвременните специфики на бизнес модела на оранжерийното производство;

- Изисквания и възможности на производството на плодове за преработка;

- Възможности за развитие на лешникопроизовдството в България.

Форумът се организира от ИнтелиАгро в партньорство с Посолството на Кралство Нидерландия и с подкрепата на ДСК Агро, Куминяно Фрут, IFCO, НИК и DS Smith България. Вестник "Български фермер" и сайтът bgfermer.bg са медийни партньори на събитието.

Още от Агробизнес
0

Разгневени ирландски месопроизводители обвиниха преработвател на говеждо месо и двама търговци на дребно в провеждането на "тайна схема", чиято цел е дъмпинг с огромни негативни последици за

0

Кооперативните земеделски фирми в цяла Ирландия могат да продават само основни земеделски продукти съгласно новите насоки за обществено здраве, потвърди Ирландското дружество за кооперативна

0

Износът на зърно в Украйна достигна рекордните 46 милиона тона през първите девет месеца на 2019-20 г., предава Ройтерс, позовавайки се на информация от Министерството за развитие на икономиката

0

Поредна година Русия губи репутацията си на надежден търговски партньор за Турция. Най-големият вносител на слънчогледово олио в Турция е Русия, но тази година това може да се промени след като Русия

0

Президентът на германската асоциация на земеделските производители и председател на КОПА Йоахим Руквид изрази тревога, че доставката на храна в супермаркетите ще се промени през следващите месеци

Последни новини
0

Студената пролет със сигурност поотложи сеитбата на разсада за краставици. Трябва да знаете, че културата е много чувствителна на студ. И най-малкото застудяване може да се окаже фатално на младите

0

Как да ги избегнете? От време на време птицевъдите се сблъскват с последствията от неуспешна ваксинация, когато поголовието не развива адекватно равнище на титрите на антителата или пък птиците се

0

Облачността ще е по-значителна до обяд, след това ще намалява и до вечерта в северозападната половина на страната ще е ясно. В часовете след обяд ще е ветровито със силни източни пориви

0

Ако сте под карантина и не можете да излизате Ако сте поставени под карантина и не можете да излизате от къщи, може да направите домашна тоалетна на кучето си

0

При прегледа трябва да се види и самата майка на семейството. Какво може да установите: 1) Ако е вече пчелната майка е стара, с излъскано тяло или оръфани крила, или има парализиран крак

Коментари

*Име:
* E-Mail:
* Код:
Въведете кода от картинката
* Коментар:
Отговор:На някои от директните сортове листата също стават червени, но мноо често е от климатични промени и дефицит или излишък на елементи.
ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Имам усещането, че нито колегите, нито обществото разбра какво стана на пресконференцията. Аз отсичам момента. Моментът е ясен. По заповедта на Борисов от 23 март, по която ни беше издадена задача да изготвим препоръки, нашият дълг е изпълнен достойно. Това каза пред bTV проф. Коста Костов. Вчера на пресконференция той обяви

С голямо внимание се очаква становището на Светия синод за предстоящите празници, за това как в условия на световна пандемия ще може да се празнува. "Имаме много градивна среща с Националния щаб. Светият синод призова вярващите да останат в своите домове, за да избегнем струпването на маса хора", каза митрополит Антоний в студиото на "Денят

Калин Караиванов  от вестник "Монитор" в предизвикателството на Българската асоциация на спортните журналисти "Моят любим спортен момент". Във времена, в които сме заобиколени не от спортна статистика, а от динамично променящото се зловещо съотношение болни/починали, участие в предизвикателството „Моят любим спортен момент” на БАСЖ дава възможност