Защо за нас е тайна колко биофермери са сертифицирани, колко разрешения за небиологични семена са издадени, колко проверки и колко наказания са наложени, пита д-р Стоилко Апостолов от фондация “Биоселена”

Диана Ванчева

Много вълнения през изминалата седмица създаде нормативната база, подготвяна от Министерство на земеделието, храните и горите за биологичното производство в България.

Стигна се и до протести пред аграрното министерство и Министерския съвет, където се събраха земеделски производители от цялата страна, работещи по Наредба 5. За нея те масово твърдят, че определено спъва биопроизводството и, че не е съобразена с европейските нормативи и изисквания.

Дни, след като биопроизводителите обявиха, че ще протестират, станалата печално известна наредба отново бе пусната от министерството с промени за обсъждане. Това се случи на 3 април, а становища по нея могат да се внасят от браншовете до 18 април.

На брифинг, който министърът на земеделието Румен Порожанов пожела да даде за аграрните журналисти след протеста, той заяви, че има и ще има диалог с бранша, но оставката, която му искат, няма да я има.

От Министерския съвет пък, където след това представители на Българската асоциация “Биопродукти” пожелаха да бъдат приети от премиера, им отговориха, че засега той не може да се срещне с тях, защото са твърде малко на брой. Но ще му бъдат предадени по време на обедната му почивка исканията им и молбата за съдействие лично от негова страна.

За да получим професионален отговор на въпросите, които възникнаха след всичките тези събития, се обърнахме към д-р Стоилко Апостолов от Фондация за биологично земеделие “Биоселена”.

Според него годината е 2019-а, но се усеща като доста различна. А пък са изминали 18 години от публикуването в “Държавен вестник” на първите български наредби за биологично производство. И цели 11 години, откакто ежегодно се изплащат милиони левове компенсаторни плащания за биологично растениевъдство.

- Господин Апостолов, какво става, според изявленията на МЗХГ от там вече са променили текстовете на наредба 5, така, както вие предлагахте, обсъждането й е до 18 април, можете да внесете още мнения и становища?

- Да, експертите са променили наредбата, доколкото могат, така както ние искахме, което стана обаче след като обявихме протеста.

Измененията, за които постигнахме компромис, без да сме доволни, са в чл. 36, ал. 5. Става дума за това да се изпраща за анализ поне една проба от поне една култура или продукт на биологичен фермер след изтичане на преходния му период за даден парцел.

Нашето искане беше този текст да отпадне изцяло, защото няма никакъв смисъл от него и само натоварва финансово фермерите

Досегашният текст изискваше да се изпращат проби за анализ от всеки парцел на биостопанина след изтичане на преходния му период.

- Най-голямото ви възмущение, беше за това, че наредбата допуска да се отнеме сертификат на цялото стопанство при наличие на неразрешени вещества само в един парцел от него, нали?

- Да, така беше, но това вече е променено. То беше записано в приложение 3, и порочната мярка 5.4, която е изменена, и е добавена е нова мярка 5.5.

Доразписани са и още мерки, добавени са две нови, които засягат именно вземането на мерки и предприемането на този вид санкции към производителите. Тук сме вече окей, така да се каже.

Въвежда се като допустима процедура и исканото от нас разследване за наличие на неразрешена съставка. Ако се окаже, че даден фермер е виновен за замърсяването (защото не е взел мерки или умишлено е използвал продукти за растителна защита, забранени за биопроизводство), тогава ще се налага да му се отнеме сертификатът на фермата.

Но, ако замърсяването е случайно и фермерът няма вина за него, тогава ще се отнема само сертификатът на партидата.

- Разбирам обаче, че има още неща, които на 3 април са вкарани в проекта за промени на наредбата и които не одобрявате. За какво става дума?

- Без никакво обсъждане със сектора до момента, тихомълком се предлага съществена промяна в чл. 53. Той описва надзорните проверки на контролиращите лица от МЗХГ.

Отменят се изцяло пет алинеи - от 5 до 9, но една алинея 4 е с нов текст, който препраща към Регламент 889 - параграфи 1,2 и 3.

Учудващо е обаче, че параграф 4 не е споменат по-горе, а той именно казва, че “Компетентните органи разполагат с документирани процедури за делегиране на задачи на контролните органи (съгласно Регламент (ЕО) 834/2007) и за надзор, регулиран в текст в евродокумента, където се уточнява информацията, която да бъде представяна от контролните органи. Целият член, който обяснява как се провеждат надзорните проверки, също не е включен в промените в наредба 5. Това не можем да си обясним. А именно в него са заложени големи рискове

Защото при липса на предварително оповестена методология и процедура за надзорни проверки, всяко контролиращо лице може да бъде атакувано и да му бъде отнет или непродължен лиценза, без то да може да се защити.

Настояваме тези процедури да бъдат публични. Между другото до средата на 2018 г. процедурата беше на сайта на МЗХГ.

Ще държим да се разпишат нарушенията и несъответствията и съответно тежестта на наказанията, които могат да бъдат налагани на контролиращо лице.

И да не се допуска в бъдеще дребни документални несъответствия, липса на някакъв документ или на текст в документацията да стават причина за отнемане на лиценз.

Ще настояваме също резултатите и обобщените доклади от надзорните ревизии на контролиращите лица да бъдат публични

Само така може да се гарантира прозрачност и доверие в системата.

Искаме да не остават важни неща в тайна от нас.

Става дума за информацията, която всички контролиращи лица изпращат всяка година в МЗХГ. Там пише колко билогични фермери (оператори) са сертифицирани, колко проби за взети за анализ, колко разрешения за небиологични семена са издадени, колко проверки са извършени и колко наказания на фермери са наложени. Това засега е голяма тайна. Редно е тази информация да се обобщи в един общ доклад за страната и да се публикува.

Последно искам да допълня, че ние от 2018 г. настояваме и сме внасяли писмено в междуведомствената комисия по биоземеделие искане в нея да участват представители на заинтересованите страни, а не само чиновници от министерства.

Производители, преработватели, търговци, неправителствени организации, експерти от научните среди, обучаващи организации и потребители не сме допуснати там.

Министърът на земеделието Румен Порожанов обясни пред журналистите, че диалог има и ще има, но оставка - не
Министърът на земеделието Румен Порожанов обясни пред журналистите, че диалог има и ще има, но оставка - не
Прозрачност и контрол, а не чиновнически произвол искат малки и средни фермери от цялата страна
Прозрачност и контрол, а не чиновнически произвол искат малки и средни фермери от цялата страна