и заявленията за подпомагане ще трябва да се коригират, напомня Свилен Костов, съветник на министъра на земеделието

Диана Ванчева

На 1 март кампанията за директни плащания 2016 стартира и до 15 май без санкции, а до 9 юни - със санкция, всички земеделски производители трябва да се яват и заявят земята, която обработват.

Какво трябва да знаят, какви конфликти възникнаха в последния момент, но бяха решени - за това разговаряме със Свилен Костов, съветник на земеделския министър.

. Господин Костов, първият ми въпрос към Вас всъщнст е една голяма благодарност. Запознахме Ви миналата седмица с един странен и почти възмутителен казус за назрял конфликт при регистриране на договорите за земя в общинската служба в Пазарджик, за който "Български фермер" писа на сайта си.

Правни основания на фирма с договор за 5-годишна аренда бяха зачеркнати още на ниво общинска служба благодарение на това, че договорът за аренда се оказваше победен от регистриран в последния момент договор за едногодишен наем. По този повод ни се обадиха арендатори, показаха ни документи, които и Вие видяхте, вследствие на които версията, по която регистрират договорите за земя общинските служби не отсяваше договорите по йерархия и позволяваше този конфликт.

Оказа се, че благодарение на нашия сигнал и Вашата намеса в рамките на изминалите петък, събота и неделя, проблемът е решен и фирма ИМКО-3 в понеделник /29 февруари след обяд/ вече бе качила на сайта си нова версия 2.84, по която да работят общинските служби за официално предаване на файлове с правно основание за системата ИСАК. Благодарим Ви от името на арендаторите! Проблемът изчистен ли е?

- Да, не беше редно да го има досега по този начин в заданието, а иначе софтуерът е нещо, което каквото му подадеш, това регистрира. Затова още преди дни Ви казах, че правилата са като миналата година и когато има регистриран вписан договор за аренда, не би трябвало той да може да се блокира от договор за наем. Този за аренда, вписан в службата по вписвания, е с предимство пред един договор за наем. Дори в общинската служба да бъдат регистрирани и двата по някакъв начин, след това при експорта на данни към ИСАК най-отгоре ще стой договорът за аренда и той ще притежава валидното правно основание

. По принцип при такива спорове общинските служби казват на спорещите, че един от двамата трябва да се откаже, за да се реши проблемът - кога е валидно това?

- Службите са наистина регистратори, не съдници и не могат да откажат да регистрират договори. Но има йерархия на документите и когато са налице например два договора за наем в крайна сметка нито един от тях не е валиден и страните трябва да се разберат - равностойни са. Докато договорът за аренда по йерархия е по-силният, ако има аренда и наем.

. Друга тема - някои арендатори още не са платили "белите петна", които искат да заявяват в кампанията за подпомагане и казват, че имат 3-месечен срок и процесът не им е ясен, така ли е?

- Не, няма нищо неясно. До 15 февруари тези площи - т.нар. "бели петна" трябваше да бъдат платени от тези, които ги обработват.

Но понеже има землища, в които договорите за споразумения бяха сключени по-късно, то и въведеният 3-месечен срок за плащане на "бели петна" се изнесе по-напред във времето. Например там, където споразуменията са от януари, срокът да ги платят ще е март.

По-добрият вариант е всички да си платят и то по-рано, но по закон имат право да го направят в рамките на тези 3 месеца.

Ако това не стане обаче и срокът изтече, ще трябва да бъдат издирвани, ще им се изпращат уведомителни писма и в крайна сметка, тези които не са платили, ще трябва да си коригират заявленията за кампанията

Дори тези "бели петна" да са им нанесени в системата за регистрация, откъдето се експортират в ИСАК и правните основания да са излязли на тяхно име, това още нищо не означава. Неплатените петна ще отпаднат и арендаторите вече няма да имат правно основание върху тях - затова казвам, че ще трябва да коригират заявленията си и да ги изключат от искане за подпомагане. Трябва да знаят, че ако не го направят, цялото им заявление ще става невалидно.

Но аз смятам, че вече сме на етап, в който от всички кандидати се разбра, че "белите петна", ако не са платени, не могат да се ползват и заявяват.

. Какво остава на мястото им?

- Остават дупки и никой не може да ги обработва. Сега областните дирекции правят именно тези справки - колко са в района тези "бели петна", колко от тях са платени. И съпоставят картината със сключените споразумения. Когато изтече 3-месечният срок за плащане от датата на споразуменията, ще търсят земеделците, за да коригират заявленията си.

. А има ли вариант да платят част от тези петна и пак да има правно основание?

- Не! Ако имаш да плащаш "бели петна" на стойност 10 000 лв, а си внесъл 3000 лв, пак губиш правно основание за всичките. Докато не са изплатени напълно, все едно не е платено нищо.

Това е като данъкът за колата например, ако не си го платил целият, не е факт. Арендаторите вече трябва да знаят, че както се отнасят със собствеността на земята и с наемо- и арендодателите и плащат рента, така трябва да се отнасят и към белите петна.

. Тази година МЗХ е гордо и се хвали с това, че надгради системата и при заявяване на земята кандидатите за директно подпомагане вече ще очертават на чисто географски принцип - т.е. обработваемите земи са на реалното им място, ще се виждат и съседните имоти. Доволни ли са фермерите според Вас?

- Да, на семинарите всички заявиха, че географското очертаване им харесва и е ясно, защото виждат как ще изглежда на картина заявяването. Не намират проблеми в това. Повечето въпроси на срещите с фермерите бяха за това кои договори за земя до кога ще трябва да регистрират, т.е. вълнуват ги неща извън заявяването, които са в сферата на поземлените отношения.

. Отново искам да Ви попитам за санкциите за т.нар поддеклариране на площи - кога ще ги има, и кога - не?

- Санкцията за поддеклариране се налага, когато не декларираш цялата използвана от теб земя. Това какво означава? Ако се върнем на белите петна, да речем, че имаш няколко масива, които работиш по споразумение, но не си ги платил, а продължаваш да ги обработваш, т.е. използваш земята в тези "бели петна", а не си я декларирал - тогава си в нарушение...

Друг вариант, който е подлежащ на санкция е умишлената промяна на структурата на стопанството

Ако слезеш при заявяването на земя за подпомагане под 150 дка вече не си длъжен да прилагаш ЕНП /екологично насочените площи/, а ако обработваш 160 дка пшеница, там си длъжен. Някои може да реши, че за да си спести екологично насочените площи, ще спести и тези 10 дка при заявяването за подпомагане. При проверка на място и установяване, че се обработват, а не са заявени, той вече е в нарушение.

. А какво остана за догодина да се надгради в системата, което ще улесни още повече фермерите, когато кандидатстват в кампания?

- Сега още използваме стария софтуер на програмата. Догодина ще влезе новият и на практика земеделците ще регистрират площите си по него. Това означава, че тези, които ще могат да подават данни онлайн, ще имат възможност да го правят още от началото на стопанската година, а не през март.

Например засяли са есенниците още октомври, очертават ги, оставят след това угар - очертават я, после идва ред за сеитба на пролетници - очертават и ги сеят. На финала отиват във фонда и си подават заявлението за подпомагане, без да чертаят на място всеки парцел - той само ще бъде "извикван" в ИСАК и ще се проверява.

Всеки земеделски стопанин, който е над средния обем земя и има електронен достъп, ще може да го прави със сертификат от офиса си, ако има промени - също сам ще може да ги нанесе. И само, ако случайно не му излиза правно основание както трябва или вкарва за обработка нов имот и има проблем, тогава ще се налага да отива на място.

Но в крайна сметка както нивите, които регистрират, така и тези, които ще заявяват за субсидия, ще могат да се очертават още от октомври, а в кампанията от 1 март до 9 юни, само да посочват за кой блок коя схема за подпомагане избират.

. По какъв начин тази година ще се намесят в процеса декларациите по чл.69 и 70, които касаят реални граници и се подават до края на юли?

- Проблем би могло да има при по-дребни стопани, които смятат, че работят в реални граници, но не е така. Когато при географското очертаване се наложи земята им на картата, е възможно да излезе отместване и да се окаже, че работят половината от своята земя и половината от тази на съседа. Досега на карта никой не им го е показвал и не са го знаели, но сега като го видят, това ще трябва да се изчисти с издирване на собственика и съставяне на договор с него.

Арендатори благодарят за разрешен конфликт със съдействието на “Български фермер” и съветника на агроминистъра Свилен Костов

На прага на кампания 2016, след срока за регистриране на правни основания /15 февруари/ арендатори от Пазарджишка област ни изпратиха тревожен сигнал, че законният им и вписан в агенцията договор за 5-г. аренда е "победен" от регистриран в последния момент договор за едногодишен наем на друга фирма...А в резултат на това в дните между 17-и и 19-и февруари 2016 г. още на ниво общинска служба правните им основания са манипулирани, т.е. изтрити от списъка от информационната система за земеделски земи, който са поискали за справка от службата.

"Български фермер" информира на сайта си за този тревожен конфликт и потърси за решаване на жалбата съветника на агроминистър Танева Свилен Костов.

Само за два-три дни се оказа, че проблемът, вкарал фирма ДЕИВ-2007 от с.Мало Конаре, а и други, в безумна безпътица да изгубят правни основания, може да бъде решен и без жалване или дълги съдебни спорове.

Просто версията на фирма ИМКО-3, по която регистрират договорите общинските земеделски служби, можела да бъде усъвършенствана като задание от МЗХ, и в рамките на изминалия уикенд това вече се случи.

Десислава Кабурова от ДЕИВ-2007 е на снимката, на която ни показва всъщност какъв производител е. Тя и съпругът и Иван Кабуров, както и доста други арендатори от Пазарджишка област поискаха по този начин да благодарят на вестник "Български фермер" за сигнала и на съветника Свилен Костов за бързото му решаване.