Националният съюз на градинарите в България (НСГБ) представи днес създадения от него електронен пазар за свежи плодове и зеленчуци „Градинария”, който вече функционира на интернет адрес www.gradinaria-bg.com.

Порталът е създаден от НСГБ по проект „Модерна търговия” с подкрепата на Фондация „Америка за България”. Той е замислен с идеята да помогне за преодоляване на проблеми на пазара за плодове и зеленчуци и да осигури възможности за пряк контакт между продавачи и купувачи , като скъси веригите за доставка.

С проекта „Градинария” се скъсява разстоянието между производителя и потребителя, отбеляза министърът на земеделието и храните Десислава Танева на представянето на електронния пазар. Тя отбеляза още, че онлайн търговията придобива все по-голямо значение. „Мисля, че това също е стъпка към развитието на секторите плодове и зеленчуци, които са наш приоритет в политиките. С приключването на първата година на пълно прилагане на новите правила на селскостопанска политика, ще се разбере от самите фермери на място - следва те да получат по-високи субсидии за отглежданите плодове и зеленчуци”, отбеляза още министър Танева.

Агроминистър Танева изясни и какво още ще предложи Програма за развитието на селските райони, за да се скъси веригата производител-потребител: "Това е новата Мярка 16 „Сътрудничество”. Обединения на организации и групи производители ще могат да кандидатстват за местни пазари по видове продукти. Ще могат да кандидатстват за три вида разходи. Разбира се, ще остане и подкрепата по Мярка 9 за групи и организации на производители, където тя ще бъде до 10% от реализацията на продукцията.Надявам се, че с това ще подкрепим и ще мотивиране сдружаването на производителите”, каза министърът.

Танева обясни, че тези сектори се отличават и с по-дребен размер на стопанствата и е  важно осъзнаването на обединяването. „Когато има обединение има и по-добър административен капацитет. Работим по-добре с организациите."

Едно забавяне на продукцията води до съществени нарушения в качеството й напомни Мариана Милтенова, секретар на НСГБ. Тя подчерта, че идеята на електронния портал, за плодове и зеленчуци е да се намерят производител и купувач. "Анализът ни показа "тесните места на пазара", от които са засегнати всички по веригата. Смятаме, че решаването на тези проблеми е интернет търговията”, каза Мариана Милтенова.

Не трябва да се крием и фактa, че по веригата има няколко посредници, които я оскъпяват и не дават заслужената цена на земеделския производител, посочи още Милтенова. Тя разясни, че решението на този проблем, съюзът вижда в електронния пазар.

А председателят на Фондация „Америка за България” Десислава Тальокова отбеляза: „Ние сме тук, защото вярваме, че българското земеделие може да бъде един от основните двигатели на икономиката. Подкрепяме българските производители и МЗХ. Благодарни сме на министър Танева, че превърна земеделието в модерен сектор. Вярваме, че българските производители ще могат да се възползват от дигиталните технологии. Впечатление правят и усилията на Съюза на градинарите, за да се обхване цялата верига, за да улеснят продукцията да стига да пазара”.

Най-модерната форма на търговия е електронната, затова ще я приложим в сектора за плодове и зеленчуци. Това каза председателят на „Националния съюз на градинарите в България” (НСГБ) Слави Трифонов: „Това е първият опит в България. Колкото повече плодове и зеленчуци навлизат в опаковки, толкова по-приложима става и електронната търговия. От много години работим по тази тема. Сега дойде време да стартираме този проект”, отбеляза Трифонов. Той благодари за помощта на фондация „Америка за България”. „Наистина искам да повторя, че без търговците и производителите на плодове и зеленчуци, това не може да се реализира. От година и половина имаме специална концепция за плодовете и зеленчуците. Свежестта им има много голямо значение за рационалното и здравословно хранене."

Слави Трифонов обясни, че с електронната търговия на плодове и зеленчуци ще се постигне по-голяма бързина, с което по думите му те ще остават по-дълго време свежи:„Поставяме си за цел плодовете и зеленчуците да са в хладилниците на потребителите между 28 и 48 часа от откъсването”