Декември е месецът на обилните трапези и празничните събирания, което неизменно води до ръст на консумацията на вино. На Бъдни вечер например, в традиционната постна трапеза задължително присъства червено вино, което според народната символика напомня „Божията кръв". Важен фактор за увеличеното потребление е и особената атмосфера на празника. Според анализи, българинът „обича да отпразнува подобаващо празниците" и в този период е готов да похарчи повече за храна и напитки. Това води до търсене на по-качествени и често по-скъпи вина.

Предпочитания по винени стилове

Зимата в България традиционно е сезонът на тежките, плътни червени вина, които се съчетават с богатата коледна трапеза. Коледната нощ, на Бъдни вечер, се свързва именно с червеното вино. То се сервира с постни ястия като сарми или постни зеленчукови ястия, а на Коледа, когато повечето българи вече прекъсват поста, червеното вино остава доминиращо. Освен това, типични за празничното меню месни ястия, печено прасенце или агнешко се допълват от чаша тъмно, танинесто червено вино. В същото време настроението на семейните събирания и снежната зимна вечер карат мнозина да оценят топлите и плътни нотки на родни сортове като Гъмза, Мавруд или Рубин. Именно тези традиционни български червени вина, със своя характерен плодов и понякога леко пикантен профил, символизират дома и регионалната идентичност на празничната трапеза.

Белите вина по време на зимните празници нямат толкова силно утвърдени ритуали, но също присъстват на масата. Обичайно българите сервират бели и розови вина към рибата по Никулден и към пилешки или свински ястия по други поводи. Домашните празници предлагат и възможност за включване на добре охладени бели сортове. Например Шардоне или Совиньон блан, особено към по-леки гарнитури.

Розето е категория, чиито продажби растат устойчиво през последните години

Българите в последно време искат розовото вино да наподобява леки френски провансалски стилове, с бледорозов цвят и чист минерален вкус. Тенденцията показва, че купувачите ценят цветното и вкусовото възприятие на розето наравно със сорта грозде, като искат напитката да е едновременно „пивка" и ароматна.

Не на последно място, пенливите вина имат свое характерно място през декември. Нова година традиционно започва с чаша шампанско или просеко. Проучвания потвърждават, че през декември се наблюдава явен скок в търсенето на пенливи вина. През последните години пък практиката да се консумират пенливи вина не се ограничава само до новогодишните дни. Нараства тенденцията пенливите вина, особено по-леки варианти като стил Просеко, да се пият и извън празничния сезон.

Любими сортове - български и международни

Местни български сортове. Българите проявяваме стабилен интерес към своите традиционни сортове грозде, които са и отличителен елемент на празничните трапези. Сред най-предпочитаните отново се нареждат Гъмза, Мавруд, Широка мелниша лоза, Мелник 55, Рубин и Димят. Те олицетворяват местния тероар. Така например сорта Мавруд от Пловдивско и Гъмза от региона на Стара Загора носят усещането за автентичност и история. Тези сортове са „отново търсени и разпознаваеми", тъй като много потребители търсят през зимата богатия плодов характер и традиционния стил, които свързват с коледната и новогодишната обстановка.

Чуждестранни сортове и асоциации. За разлика от предпочитанията към местните червени, при белите вина все по-ясно личи интерес към международни и новосветски сортове. Шардоне и особено Совиньон блан доминират като най-разпространените бели сортове на българския пазар. Когато търсят вино за празнична трапеза, много българи се доверяват на охлаждащи, ароматни бели от Нова Зеландия, Чили или Южна Африка. Например Совиньон блан от Новия свят е сред най-предпочитаните, тъй като се асоциира със свежест и модерност. При червените вина международните звезди като Каберне Совиньон, Мерло или Сира също присъстват, но въпреки това местните червени сортове все още са фаворит за зимните празници.

Пазарните анализи показват, че през последните години българският винопотребител става все по-образован и взискателен. Сред основните групи купувачи доминират млади жени и жители на големите градове, което се отразява и във вкусовете – примамват ги модерни, екзотични сортове и концепции. Клиентите все по-често държат на високо качество и произход, както и на обосновани препоръки за съчетание на виното с храната. Цената остава важен, но не превъзхождащ фактор, фактът, че виното става по-достъпно и разнообразно, кара част от пазаруващите да обърнат внимание на вината над средния ценови сегмент.

Производители и търговци, въпреки че рядко оповестяват конкретни числа, потвърждават наблюдаваните тенденции. Според тях търсенето през декември нараства главно за качествени пенливи вина по класическа технология. Те отбелязват, че именно в този период клиентите предпочитат по-скъпи бутилки, често вносни, и че има стабилен ръст на премиум сегмента. Наблюдава се силен интерес и към белите вина от бутикови малки изби, както и растеж на розетата. Експерти очакват потреблението на розе да продължи да расте. От друга страна, има отчетлив акцент върху българските сортове – Гъмза и Мавруд отново се връщат в полезрението на винолюбителите. Развитието на винената култура превръща вина с традиционен характер в също толкова търсени, колкото и екзотичните новосветски предложения, затова част от потребителите избират „екзотични" български бели като мискет и димят, а другата – убедени бели от Стария свят.

В търговската мрежа се забелязва и интересна промяна в опаковките. През декември, когато се пазарува повече, клиенти все по-често се насочват към бутилки в кутии, които осигуряват по-добро съотношение цена-качество. Магазините от своя страна организират тематични промоции и „винени базари" именно в декемврийския период, което още повече подхранва покупките.