Ново проучване, проведено по поръчка на Европейския орган за безопасност на храните (ЕОБХ), показва, че макар европейците да се притесняват за това, което ядат, те имат силно доверие в органите, които следят за безопасността на храните. Според проучването на Евробарометър 2025 за безопасността на храните в ЕС, тя заема трето място сред факторите, които влияят върху решенията за покупка, след цената и вкуса. Освен това седем от десет граждани считат европейските и националните органи за надежден източник на информация относно рисковете, свързани с храните.
Кампанията Safe2Eat, ръководена от ЕОБХ и различни европейски страни, включително Белгия, допринася за изграждането на това доверие, съобщава сайтът Biojournaal. Петата издание на европейската кампания има за цел да предостави на потребителите ясна, научно обоснована информация и съвети за безопасността на храните, така че те да могат да правят информирани избори по отношение на храните.
Основни констатации
Лекарите и учените се ползват с голямо доверие: 86 % от белгийците се доверяват на учените, работещи в публични институции, по отношение на информацията за безопасността на храните. 92 % имат доверие в своя лекар.
Почти половината от потребителите се доверяват на безопасността на храните, които купуват: например 47 % от белгийците не обръщат внимание на информацията за безопасността на храните, защото приемат, че предлаганите продукти са безопасни.
Доверието в публичните институции също нараства: от 2022 г. доверието в националните органи е 71 %, а в институциите на ЕС — 72 %. Страните от Северна Европа имат най-високи резултати, докато доверието в части от Южна и Източна Европа е относително по-ниско.
„Последните резултати от Евробарометър са обнадеждаващи: все повече европейци признават и се доверяват на съществената роля на науката за защитата на храната, която консумираме ежедневно. Но доверието само по себе си не е достатъчно — хората се нуждаят от ясни и полезни съвети. Ето защо през последните пет години чрез нашата кампания Safe2Eat превърнахме сложната наука в практични съвети, за да помогнем на европейците да правят по-безопасни и по-информирани избори по отношение на храната," казва Николаус Криз, директор на ЕОБХ.
Хранителното отравяне влияе на поведението на потребителите
Инцидентите в областта на безопасността на храните могат да повлияят значително на поведението на потребителите. Осем от десет белгийци (80 %) посочват, че биха променили навиците си за приготвяне или консумация на храна след хранително отравяне, а именно като обръщат повече внимание на хигиената в кухнята, загряват повече суровите продукти като месо и риба или избягват продуктите с висок риск.
За Safe2Eat
Кампанията Safe2Eat помага на гражданите да разберат по-добре безопасността на храните и да правят информиран избор. Тя се фокусира върху три основни теми: какво се съдържа в храната ви, хранене и здраве, и безопасно боравене с храната. През 2025 г. кампанията ще бъде разгърната в ЕС и участващите страни и ще предлага на гражданите практични съвети и научно обосновани средства за безопасност на храните.
Коментари