В Германия 30% от потребителите на дини купуват само безсеменни, докато в Италия този процент е 8%. Тези, които купуват и двата вида, са 55% в Германия и 42% в Италия. Тенденцията изглежда ясна, въпреки че винаги има място и за традиционния продукт. Това са някои от данните, които бяха оповестени на Срещата на върха за дините 2025, организирана наскоро в Рим от BASF-Nunhems, на която присъстваха около сто италиански производители и търговци на дини.
Според Мирко Барбиери (регионален директор за Източна Европа, Близкия Изток и Африка в BASF Nunhems) „иновациите са в сърцевината на нашата работа". „Когато говорим за дини, всичко започва с генетични изследвания, насочени към пазара и в крайна сметка към потребителите. Ако погледнем към най-новата ни история, през 1999 г. въведохме първите безсеменни Sugar Babies. След това продължихме изследванията си върху традиционните сортове, особено в ранния сегмент. През 2005 г. въведохме мини търговски сортове с микросемена. През 2017 г. въведохме черните безсеменни мини. През 2025 г. въведохме мини без семки, които са зелени отвън. Днес разполагаме с богат асортимент, но продължаваме да инвестираме в изследвания. Основните сегменти, върху които работим, са мини с микросемена: първите от тях ще бъдат на пазара още през следващия сезон и ще се отличават с много високо органолептично ниво. Друг основен продукт ще бъдат супермини дините, с тегло до един килограм, произведени по поръчка", обясни Мирко Барбиери.
„Площите, засадени с дини, бяха 17 836 хектара през 2025 г. През 2022 г. те бяха малко под 16 000, след което се наблюдаваше възходяща тенденция. 20% се отглеждат в северната част на Италия, а останалата част – в централната и южната", разказа Елиза Маки, директор на CSO Италия, която представи национален обзор. В Европа водещата страна производителка е Испания с почти 22 хиляди хектара. През 2025 г. производството в Италия е било 1 160 451 тона. „Такова високо производство и припокриването на трансплантациите, заедно с въздействието на климата, са причинили някои търговски проблеми. Средната цена е била малко по-ниска от тази през 2024 г., но традиционният продукт е пострадал повече, докато средните дини са се държали по-добре," обясни Елиза Маки.
Що се отнася до пазарите, Германия внася около 450 000 тона дини (данни за 2024 г.). Испания е основната страна, която снабдява този пазар, с около 240 хиляди тона (леко намаляваща тенденция), докато Италия бележи растеж и е запазила пазарния си дял. Франция внася общо 255 хиляди тона, а основните доставчици са Испания и Мароко; Италия изнася 20 хиляди тона. Великобритания отбеляза експоненциален растеж, като Италия изнася 7000 тона там, в сравнение с 2000 тона преди няколко години. Общо Италия изнесе 300 хиляди тона през 2024 г. със средна начална цена от 0,56 евро/кг.
„Що се отнася до вътрешното потребление, то се е увеличило през последните пет години в Испания, Италия и Великобритания. Интересното е, че в някои страни потреблението е малко, така че има място за растеж. Като цяло не трябва да се състезаваме по цени, а да се различаваме въз основа на иновации и разпознаваемост", заключи Елиза Маки.
Потреблението
Серджо Грасо (Nielsen) говори за потреблението в Италия и Германия. Проучването е проведено преди месец сред 1000 домакинства в Италия и 2500 в Германия. Хората купуват дини, защото са освежаващи, а в Германия се считат за универсален продукт, който харесват всички.
„В Италия има 35 милиона потребители, а в Германия – 52 милиона. По отношение на възрастовите групи най-големите потребители са децата между 4 и 13 години, а след тях е възрастовата група от 35 до 44 години. Основните фактори са качеството, цената и цветът. Когато става въпрос за продукти без семки, в Италия това е фактор с 22%, а в Германия – с 45%. По отношение на теглото, няма преобладаващ размер, но цялата мини гама (3 кг) изглежда е предпочитана (30% в Италия, 47% в Германия), докато в Германия цялата средна гама (4-6 кг) също е успешна."
„Всеки трети италианец купува дини веднъж седмично и в Италия най-често от големи търговски вериги (57%, 26% от дискаунт магазини, 17% от други канали). В Германия 30% купуват само дини без семки, докато в Италия 8% купуват само такива. В Италия 42% купуват и двете, а в Германия 55% си носят вкъщи и дини със семки, и дини без семки.
Какво искат потребителите?
В Италия те искат препоръки как да избират, например информация за произхода и проследимостта. В Германия на първо място те искат по-малки плодове без дефекти и по-ясна информация за произхода и проследимостта.
Спрете и помислете
Не винаги трябва да тичате, но трябва и да спрете и да помислите. Това беше една от идеите, изразени от Даниела Сенсини от консултантската компания „Facciamo 31", която говори за това как по-добре да се отговори на нуждите на потребителите. „Нека премахнем концепцията „така е било винаги". Думите, които убиват промяната, са „ако", „но" и „обаче". Пазете се от компаниите, които „нямат проблеми": може би те нямат проблеми, защото ги игнорират и защото някои не искат да се занимават с тях. Компаниите фалират, защото невежеството се основава на липса на осведоменост; те трябва да си зададат въпроса „Това, което правя, функционално ли е за постигането на целите ми?". Трябва да преминем от „правене" към „мислене". Твърде често хората правят, но мислят малко. Някои предприемачи се страхуват да спрат и да помислят; те смятат, че това е загуба на време. Вместо това е необходимо да се мисли."
„Много често отхвърляме промяната, защото не сме запознати с нея и предпочитаме да останем в зоната си на комфорт. Не приемайте тривиалните неща за даденост, например „клиентите". Ние укрепваме интересите и нуждите си, ако имаме начин на мислене, който е „ориентиран към клиента". Клиентите често купуват с сърцето си и потвърждават с ума си. Хората често купуват неща, които искат, но които не са непременно полезни. Шведската компания Ikea не само продава евтини мебели, но и възможността да ги сглобиш, което означава, че клиентите са доволни два пъти – имат мебелите и са горди от себе си, че са ги направили. Лимонадата Tassoni, която беше изпаднала в забвение в продължение на няколко години, беше пусната отново на пазара с кампания за ребрандиране."
„Няма растеж без промяна, но има промяна без растеж. Внимавайте да не поверите комуникацията си на новобранци. Комуникацията се нуждае от професионалисти със специализирани умения. И вие сте тук, в тази зала, защо не си сътрудничите, вместо да се конкурирате? Играете ли един срещу друг или търсите общи стратегии? „Време е да кажем „не" на войната между бедните", ми каза един предприемач преди малко. Не е възможно да се спасим сами. Казвам на предприемачите да учат по един час всяка седмица, да се задълбочават от време на време в различни теми, защото е важно да имат все по-широки умения."
„Не забравяйте да подчините инстинктите на ценностите. Моята мисия е да преместя значението на усилието в друга лига, не само това на правенето и централизирането, а това на мисленето, предотвратяването и растежа. Нека усилието бъде средството, а не целта", заключи Даниела Сенсини.
Лаура Мацини събра ключовите думи от изказването на всеки лектор. Ето ги: иновации (Мирко Барбиери), информация (Елиза Маки), потребители (Серджо Грасо), дисциплина (Даниела Сенсини) и сътрудничество (Уилям Кавалиери).
Коментари