Сезонът на бразилските пъпеши започна по съвсем различен начин в сравнение с миналата година. „В страната почти не е имало неблагоприятни метеорологични условия и благодарение на устойчивите сортове почти всички бразилски производители на пъпеши вече могат да произвеждат целогодишно. Преди това само няколко производители имаха тази възможност", обяснява Франк Окампо от TripleF Fruit.

„Сезонът започна рано след перфектен период на отглеждане и производителите постигат по-високи добиви на хектар в сравнение с предишни години. Това доведе до по-голямо предлагане на пазара, също и защото Испания продължи сезона си по-дълго от обичайното. В резултат на това в момента не виждаме цени от над 10 евро за пъпеши сортове Галиа и Канталупа в кашони от 5 кг, които лесно постигахме по това време през последните три години. Септември традиционно беше месецът, в който можеше да се спечелят най-много пари от пъпеши", казва Франк.

„Тази седмица на пазара все още има много испански пъпеши, както червени, така и жълти, както и Галия и Канталупа, но този обем сега ще намалее бързо. Очаквам клиентите да преминат масово към бразилски пъпеши след следващата седмица", продължава Франк. „Един от факторите през този сезон е, че за продажбите в САЩ се прилагат 50% вносни мита. В резултат на това вече наблюдаваме по-голямо количество бразилски плодове, включително пъпеши, да се насочват към Европа."

„Засаждането в Бразилия се е разширило значително. Очаквам производителите като цяло да са засадили с +/-30% повече пъпеши в сравнение с миналата година. Някои производители дори са удвоили производството си на Галия и Канталупа. Въпросът е дали пазарът може да поеме това разширение. Като цяло, маркетингът през този сезон ще бъде предизвикателен по отношение на постигането на подходящи цени, тъй като, освен договорите, седмичните цени вече са под натиск. Вътрешното търсене в Бразилия в момента е силно, но, разбира се, този пазар също не е безграничен."

„С по-голямото предлагане на сортове Галия и Канталупа, които се изнасят директно на търговците, можете да видите, че утвърдените участници на пазара се опитват да си осигурят изключителни права върху подходящите сортове от конкретни производители, което им позволява да добавят стойност към продукта или сорта."

Друга тенденция е нарастващото

търсене на минипъпеши

„Забелязваме също, че все повече супермаркети сами нарязват пъпешите и другите плодове в магазините. Това е добра ситуация, от която всички печелят, защото по този начин те добавят стойност към продукта, намаляват отпадъците и гарантират, че тази категория получава повече внимание. Освен това търговците на дребно постигат най-добрата цена на пазара, като елиминират едно звено от веригата. Засега наблюдаваме тази тенденция главно в Северна и Южна Америка и в Източна и Южна Европа, но съм убеден, че има възможности и в страни като Нидерландия, където разходите са много по-високи. Тази година проведохме редица опити и първоначалните резултати са положителни," заключава Франк.