. Историята на компанията през думите на ръководния екип - визия, решения и отговорност към земеделците
Идеята. Откритието.
През 1982-1985 г. група български учени създават и патентоват технология за производство на суспензионни торове за листно подхранване на растенията. На база на тези патенти се разработват основните суспензионни торове, с наименование Лактофол О, Лактофол Fe, Лактофол B Лактофол К/ Са и Лактофол лозя, и се полагат основите на производствена фирма Екофол. За това производство няма аналог в България, всичко е ново. Това е сериозно предизвикателство за екипа млади хора с различни специалности - агрономи, биотехнолози, химици - от патента да се разработи и пусне производството на тези торове.
Новото начало (1989 г.)
Юридическата регистрация на Екофол се случва през септември 1989 г., точно преди промените в България. Регистрацията в съда на област Търговище е под №01 - първата фирма, регистрирана по нов закон, който за първи път от 45 години позволява частни дружества. Все още обаче, единият акционер е държавата чрез Община Търговище и това също ще подлежи на промяна. По-малко от два месеца по-късно режимът се променя и новосъздадената компания се изправя пред неизвестното.
Борба за оцеляване (1990-2000 г.)
Следват 10 изключително трудни години - икономическа криза, хиперинфлация (1997), два почти-фалита и задължителна приватизация на общинския дял през 1995 г. Около 2000 г. започва изпълнението на план да се реформира търговския процес, който да „издърпа" производството и да се спаси компанията.
Първи стъпки (2001-2013 г.)
През този период компанията започва да се развива и расте - с много усилия и нова търговска стратегия, разширяване на екипа, разширено портфолио и силни партньорства с дистрибутори. След 2013 г. стратегията за доставчици на суровини е напълно променена, създаден е логистичен отдел със собствени камиони, оформена е нова финансова стратегия и се използват банкови кредити за растежа.
Натрупване на сила (2014-2022)
С новите вътрешни ресурси компанията стъпва уверено в нови продуктови категории. През 2015 г. е пуснат AdBlue, през 2016 - биостимулантите Amino Expert, през 2017 - сериите Helasol и Aktisol. През 2018 г. Екофол навлиза на румънския пазар с адаптирана продуктова гама, а през 2019 г. стартира продажби в Унгария и Украйна - отново с течни торове, адаптирани към местните нужди. Поставя се началото на съвсем ново направление - третирани гранулирани торове в различни формулации, но с една цел - за земеделците торовете да са по-ефективни, защото са без загуби, а за природата - щадящи!
Затвърждава се позицията на Екофол като фирма, която предоставя на пазара качествени инхибирани азотни торове с марката DUROL® UREA DUAL MAX, DURASOL® UREA NCODE и се развива ново направление - третирани с P BOOSTER фосфор-съдържащи торове по технологията PHOSACTIVE®. Целта е намалена загуба на хранителни елементи при внасяне на торовете в почвата и едновременно с това въвеждането на технологии, щадящи природата. Това съвременно и перспективно направление в торовото производство Екофол осъществява в партньорство с водеща фирма в бранша - Агрополихим.
Радослав Михайлов, изпълнителен директор:
Да надградиш традицията: пътят на Екофол към устойчив растеж
Отговорността, предизвикателствата и водещите решения, които промениха посоката на компанията
- Какво беше за Вас поемането на ръководството на Екофол - наследство, предизвикателство или лична мисия?
- За мен поемането на ръководството беше най-вече лична мисия, напътствана от високата ми отговорност към наследството. Успешната приемственост е нещо трудно, но и в същото време много необходимо за българския бизнес, който е в процес на първия си преход в новата си история от първите поколения към вторите такива. Този преход, разбира се, е съпътстван с безброй предизвикателства, но точно те ме мотивираха още повече да създадем един надежден и силен екип, който да ги преодолява и който да превърне компанията в лидер в специализираните торове в България и най-значимия производител на тези продукти на Балканите.
- Кои са основните принципи, които ръководят Вашите решения в бизнеса?
- В бизнеса аз се ръководя от основните принципи на природата. Приотитет номер едно - да оцелеем (в бизнес смисъл)! Приоритет номер две е да оцелеем по възможно най-добрия начин и да осигурим най-добрия потенциал за оцеляването на поколенията след нас. Когато целите са дългосрочни, това означва, че работим и за добруването на всички, свързани с нашия бизнес - от земедлските производители и културите, които отглеждат, през екипа на фирмата, до всички доставчици и партньори в нашата дейност.
- Кои са най-ключовите решения, които смятате, че промениха посоката и ускориха развитието на Екофол в последните години?
- През последните години изключително високото темпо на развитие, промени и адаптация към пазарната среда изискаха голям брой бързи и не малко рискови решения, но повечето от тях се доказаха като добри за бизнеса. Най-ключовите от тях може би са:
1. Диверсификация на продуктовите категории и по-конкретно развитието на бизнес със стандартни и специализирани почвени торове, както и развитието на бизнес с Адблу.
2. Диверсификация на пазарите- на първо място Румъния, следвана от Унгария, Молдова, Украйна, та чак до Казахстан.
Но, със сигурност най-сложното, но и надявам се и решението с най-голям потенциал за развитието на компанията в бъдеще, е предстоящето съдружие с Агрополихим, с които споделяме устрема си за дългосрочно и устойчиво развитие.
- Какви бяха трудностите при внедряването на новите продукти и проекти и как ги преодоляхте като лидер?
- При внедряването на новите продукти и проекти, най-големият проблем беше горе-долу, всичко. Като започнем от ограничен финансов ресурс, минем през липсата на достъпно научно ноу-хау и подготвени кадри в сектора и завършим с неразбиране на промяната от най-различни нива по вертикала в бизнеса и липсата на усещане за нейната необходимост... Да създаваш нещо собствено е поне 100 пъти по-трудно, отколкото да прилагаш готови решения, което е масовата практика и реалност на бизнеса в България с всичкия безкраен внос на продукти, техника и услуги. Като лидер, преодолях и още преодолявам трудностите при внедряване на нови продукти, решения, и процеси чрез открита комуникация, изграждане на доверие и ясна визия за целите, които следваме в дългосрочен план.
- Как поддържате баланса между традицията, която носи името Екофол, и нуждата от модернизация и промяна?
- Балансът го поддържам чрез надграждане и приемственост.
Във фирмената ни култура разглеждаме традицията като стабилна основа, върху която стъпваме, за да се развиваме. Запазваме основните си ценности като доброто качество и ефикастност на решенията ни за торене на земеделските култури, но го правим и с грижа за природата, както непрекъснато внедряваме нови технологии и иновативни подходи. Ние не просто следваме традициите, а ги развиваме, правейки ги съвременни и приложими за бъдещето.
- Какво искате да бъде Екофол след още 10 години – като екип, продукти и място на пазара?
- След 10 години виждам Екофол като лидер на пазара за специалирани торове не само в България, а и в региона. Лидер, който не просто предлага висококачествени продукти, но и задава стандартите за устойчиво и отговорно земеделие и то по един приятелски, човешки начин. Искам екипът ни да носи същата искра за развитие и да е още по-мотивиран, превръщайки се в двигател на иновациите. Имаме много смели планове за съвместното бъдеще с Агрополихим и заедно ще се борим и за тяхната успешна реализация.
Румен Димитров - прокурист на дружеството:
36 години в името на една българска идея
Личната история зад развитието на Екофол - за мисията, хората и пътя от оцеляване до успех
- Какво Ви задържа толкова години във фирмата - хората, идеята, развитието?
- Работя в Екофол вече 36 години - от създаването на фирмата. Това не е просто работа, това е лична мисия. Още от самото начало вярвах, че България може да има свое производство на иновативни торове и че можем да предложим продукти на световно ниво. Идеята ме вдъхновяваше, а хората, колегите, с които заедно градим всичко това, ме задържаха.
- Има ли момент или събитие, което бихте нарекли повратна точка в историята на Екофол?
- Най-трудният период бяха 90-те - икономическа несигурност, хиперинфлация, почти фалит... Приватизацията също не беше лесна. Като по-специална мога да отделя 2000 г. - тогава започна истинската трансформация с радикални промени в маркетинга и рестартиране на търговския процес. Това буквално спаси фирмата. Постепенно изградихме стабилна фирмена структура - с екипи в търговията, производството, логистиката и технологиите. Тогава дойдоха и първите големи успехи. Въведохме нови продукти, разширихме пазарите.
- Как се промениха отношенията и екипната култура през годините – какво остана непроменено?
- С годините отношенията между колегите се променяха или по-точната дума е развиваха - стана ясно, че само с доверие и екипна работа можем да успеем. Но едно нещо остана непроменено - вярата в качеството на нашите продукти. Това доверие, помежду ни и между нас и клиентите е най-силният ни капитал.
- Как гледате на приемствеността - какво предавате на по-младите в екипа?
- Старая се да предам на по-младите няколко важни неща: отговорност към работата, дисциплина и внимание към детайлите. Също така, стремеж към знания и креативност. При нас нещата се случват чрез постоянно учене и търсене на решения.
- Когато погледнете назад - кое Ви носи най-голямо удовлетворение?
- Горд съм, че успяхме да създадем българска фирма с продукти, които не отстъпват на европейските. И че това не е само производствена история – това е екипна победа, с вложени усилия, воля и професионализъм.
- Ако трябва да обобщите пътя на Екофол с една дума или изречение - какво би било то?
- Устойчиво развитие - чрез хора, технологии и идеи, създадени и отгледани тук, в България.
Татяна Михайлова - търговски директор и
председател на съвета на директорите:
Да произвеждаш торове по правилата – трудният, но отговорен път
- Какво означава днес да си производител на торове в България?
- Производството на торове е и трябва да бъде строго регулирана дейност. Екофол е обявил в предмета си на дейност „производство на торове" и е вписан с код 20.15 в Класификатора на икономическите дейности, което автоматично ни подлага на проверки от над 11 държавни институции в над 40 различни направления. Това не е формалност - всяка стъпка, всяка суровина, всяка партида се проследява. И го приемаме сериозно, защото така трябва да се работи, когато носиш отговорност към земеделието и околната среда.
- Как изглежда на практика този контрол?
- Постоянен е. Институции като МОСВ, БАБХ, РИОСВ, Пожарна, РЗИ и още много други извършват регулярни, понякога и внезапни проверки. Водим дневници, изпращаме отчети, съобразяваме се с изисквания за безопасност, отпадъци, съхранение. Това означава инвестиции – в техника, в обучение, в екип. Но това е и гаранция за качество. Прозрачността си има цена, но ние съзнателно сме избрали този път.
- Всички производители на торовете, които срещаме на пазара ли са подложени на същия контрол?
- За съжаление, не винаги. Известно е, че на пазара има продукти, които се произвеждат в помещения, които не отговарят на необходимите изисквания. При регистрация на тор проверка на производствената база на производителя не се изисква. Това е добре известна практика и в същото време липсва механизъм за единен контрол. Институции като МОСВ, БАБХ, РИОСВ, Пожарна, РЗИ и другите трябва да се самосезират и да осъществяват проверки. Но дали се случва? Ние не можем да отговорим с „да" или „не", защото проверката на тези дейности изисква достъп до протоколи, отчети, разрешителни и кореспонденции на различни местни и държавни институции - нещо, което не е наша работа. Нито имаме време, нито етично основание да следим конкурентите си чрез разследвания.
- Какви рискове крие използването на такива продукти и защо темата е важна за земеделците?
- Най-големият проблем е липсата на гаранция за състава и качеството. Един продукт с неясен произход може да нанесе щети - да не подейства, да увреди културата, дори да остави остатъчни вещества в продукцията и в почвата. А при проверка, земеделецът носи отговорност. Именно заради това подчертаваме, че не е важно само торовете да имат етикет - важно е с какви суровини, при спазването на какви условия, кой и как ги произвежда. И още един проблем - когато земеделецът приложи такъв тор и не получи очаквания добър резултат - той смята, че всички други продукти „не вършат работа". Така се лишава от единствения инструмент за корекция на храненето по време на вегетацията. И това е проблем!
- Какво е вашето послание към фермерите и институциите?
- Ние не се оплакваме от проверките - напротив, смятаме, че така трябва да бъде. Но вярваме, че контролът трябва да важи за всички. Законът е ясен - всяка производствена дейност трябва да бъде декларирана, разрешена и проверявана. Само така ще има реална защита за фермерите. А те заслужават не само добри резултати, но и спокойствие, че използват продукти от отговорни производители.
Контролът в Екофол - над 11 институции и над 40 направления на проверка:
1. Министерство на околната среда и водите (МОСВ) - чрез Регионалните инспекции (РИОСВ) – контрол по отношение на замърсяване на въздух, вода, отпадъци и химикали.
2. Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ) - контрол на пазарите на торове и продуктови регистри. Проверка на съдържание с обявени стойности на етикет.
3. Министерство на вътрешните работи (МВР) - проверки, свързани с противопожарна безопасност, сигурност и контрол на опасни вещества.
4. Инспекция по труда - трудова безопасност, условия на труд, работно време, почивки и др.
5. Регионална здравна инспекция (РЗИ) - контрол върху условията на труд, шум, прах и химически агенти.
6. Национална агенция за приходите (НАП) - контрол върху данъчната отчетност и касови наличности.
7. Агенция Митници - контрол при внос и износ на химически вещества и продукти.
8. Комисия за защита на потребителите (КЗП) - контрол върху етикетиране и потребителска информация.
9. Министерство на отбраната / Военно окръжие - наличие на определени химикали и техническо оборудване, което се води на отчет.
10. Община и местни структури - разрешителни за строеж, ползване на сгради, управление на отпадъци.
11. Български институт по метрология - контрол на измервателни средства и опаковъчни отклонения на продаваните продукти.
Към това се добавят:
- Пожарна безопасност (регулярни годишни и извънредни проверки);
- Доклади и отчети по REACH, CLP и други европейски регулации;
- Контрол по Закона и наредбата за превоз на торовете като стока с повишен финансов риск.
- Организация за оползотворяване на отпадъци от опаковки - отчетност и плащане на такса за всяка единична опаковка, етикет и групова опаковка.
- Одити по ISO, HACCP и вътрешна документация.
Деян Василев, мениджър проекти:
Инвестициите днес - стабилност утре
- Екофол е една от малкото български компании, които непрекъснато инвестират в развитие. Какво стои зад това решение?
- В Екофол винаги сме гледали напред. Само в периода 2021–2025 г. реализирахме девет значими проекта, насочени към модернизация на производството, повишаване на ефективността и подобряване на обслужването на земеделските производители. Това не са кампанийни усилия, а част от нашата дългосрочна стратегия.
- Как се финансират тези проекти и какво значение имат за бъдещето на фирмата?
- Финансирането е смесено - част от средствата са собствени инвестиции, заделени вместо разпределение на дивиденти, а друга част – по европейски програми. Ръководството взе категорично решение: печалбата не трябва просто да се разпределя, а да се връща в производството, в екипа, в инфраструктурата. За нас това е инвестиция в бъдещето.
- Какво означават тези инвестиции за земеделските производители?
- За фермерите това означава по-добри продукти, по-надеждно обслужване, нови решения, съобразени със съвременните предизвикателства. Нашата цел е да подкрепяме земеделците не само с торове, но и със стабилност и предвидимост. Инвестициите, които правим днес, са гаранция за по-устойчиво земеделие утре.
Ето кратка информация за по-значимите инвестиции
през периода 2021-2025 година:
ЛИНИЯ ЗА ТРЕТИРАНЕ НА ТОРОВЕ С ИНХИБИТОРИ
Екофол купува и през 2021 г. пуска в експлоатация пълна линия за третиране с инхибитори и пакетиране на гранулирани торове от производителя EMT Molenpad от Нидерландия. Капацитетът на линията е от 120 да 500 тона на ден готови пакетирани третирани продукти. Линията осигурява качествено и равномерно разпределяне на вложения инхибитор, което се управлява от компютър. Линията се обслужва от 5-7 работника, преминали специално обучение, а готовият продукт периодично се контролира за съдържание на инхибитор. Това дава гаранция за качеството на инхибираните торове на Екофол и позволява да се осигури обявеното на етикет количество инхибитор (изискване на Регламент (ЕС) 2019/1009 на Европейския парламент).
НОВА СКЛАДОВА БАЗА В РУСЕ
През 2022 г. бе изградена нова складова база в Русе-4 оборудвани сгради, с обща площ 13 000 кв. м.
След стартирането на новото направление на работа с гамата гранулирани продукти (третирани и стандартни) възниква необходимост от повече складови площи, а с разширяващите продажби в северната ни съседка и необходимост от по-добър достъп до Южна Румъния. Близостта до пристанище на р. Дунав и възможни доставки по нея също са важен фактор за снабдяването със суровини и за развитието на пазарите. Изградената организация на работа, включващата базата в Русе, дава възможност за сигурно съхранение и по-добро предлагане на гранулирани торове.
МОДЕРНИЗАЦИЯ В ЦЕХ ADBLUE
През 2022 г. бе въведен в експлоатация нов реактор за производство на AdBlue® и изцяло автоматизирана система за подгряване и подаване на дейонизирана вода, получена чрез двустепенна обратна осмоза. Целта на тази инвестиция е запазване на гарантираното качество на AdBlue® и по-голям производствен капацитет. Тя е част от бъдещото развитие, свързано с разширяване на производството на този продукт.
ОБОСОБЯВАНЕ НА НОВИ СКЛАДОВИ ПЛОЩИ В ТЪРГОВИЩЕ
В периода 2023-2024 г. бе изграден нов открит склад с площ 4000 кв. м и подновена асфалтовата настилка на територията на производствената база. Тази инвестиция позволява да се осигурят по-добри условия за съхранение на по-широка гама гранулирани торове и по-добра логистика. Инвестицията е първа стъпка в плановете за сериозно разширяване на складовото стопанство, за които се изработва идеен проект.
НОВ ОТОПЛЯЕМ СКЛАД
През 2024 г. е изграден нов стелажен склад със застроена площ 419 кв. м, отопляем и изцяло отговарящ на текущите норми за енергийна ефективност. Този склад сериозно подпомага планирането и организацията на производството, защото продажбите на торове са селското стопанство са сезонни, а за да се отговори на големия мащаб на търсенето в България и за износ, както и краткият срок на доставки - производството е целогодишно.
НОВО ТЕЧНО СТОПАНСТВО
През 2024-2025 г. е изградено ново течно стопанство с капацитет 400 куб. м течни продукти, което е първа стъпка в планираното разширение на продуктовата листа на Екофол, отговарящо на промените в българското земеделие. Предстои доизграждане на стопанството и свързването му към производствения корпус.
ИЗГРАЖДАНЕ И ПУСКАНЕ В ЕКСПЛОАТАЦИЯ
НА ФОТОВОЛТАИЧНА ЦЕНТРАЛА
През 2025 г. бе пусната в експлоатация собствена Фотоволтаична централа с капацитет 250 kW, чиито произведен ток се използва за собствено потребление. Целта е намаляване на разхода за енергия, която се използва в енергоемката част на производството. Предстои работата по втора фаза с изграждането на допълнителна мощност върху основния производствения корпус, след приключване на неговото обновяване.
НОВА ЕНЕРГИЙНО ЕФЕКТИВНА СИСТЕМА ЗА ПОДГРЯВАНЕ
През 2025 г. се изпълнява проект по пускането в експлоатация на нова енергийно ефективна система за подгряване на течности, посредством използване на енергия от фотоволтаичната централа. Това ще доведе до оптимизиране на себестойността на производството и поддържане на добра работна среда (затопляне/охлаждане) в производствените цехове. Предвижда се проектът да продължи с допълнителна оптимизация на системата.
ЦЯЛОСТНО ОБНОВЯВАНЕ И САНИРАНЕ НА ПРОИЗВОДСТВЕНИЯ КОРПУС
Този проект стартира през 2025 година и предвижда сериозна работа по основно обновяване и саниране на производствения корпус. Целта е намаляване на загубата на енергия за отопление и охлаждане, т.е. по-добра енергийна ефективност, която оговаря на съвременните стандарти и същевременно ще придаде нова съвременна визия на сградата.
Момчил Митев, финансов директор
Доверието и отговорността са най-ценният ни капитал
- Какво стои в основата на стабилното развитие на Екофол през последните години?
- Нашият модел на развитие се опира на два основни принципа - доверие и отговорност. Това не са просто добри думи, а реално приложими ценности във всеки аспект от работата ни. Нашият бизнес не е само производство на торове - той е цяла екосистема от отношения с доставчици, клиенти, институции, банки, логистични партньори и колеги. За да можем да предлагаме качествени продукти с точен състав и навременна доставка, трябва да изградим и поддържаме силни и устойчиви партньорства. Това става само когато всички знаят, че могат да разчитат на нас - в добри и трудни моменти.
- Как се постига и поддържа това доверие в днешната икономическа среда?
- Гради се с постоянство, коректност и добро планиране. От години работим с доставчици на суровини и опаковки от цял свят, с банки и застрахователи, които ни подкрепят не само с финансиране, но и с доверие в нашите процеси. Това ни позволява да предлагаме гъвкави плащания на клиентите си, да им осигурим сигурност дори при внезапни затруднения. Същото важи и за търговските ни партньори в чужбина - те се доверяват на Екофол, защото сме открити, организирани и предвидими в действията си. И най-важното – когато възникне проблем, не бягаме от отговорност, а търсим решения, за да продължим заедно напред.
- Каква е Вашата визия за бъдещето на компанията и на сектора като цяло?
- Вярвам, че само чрез отговорност и взаимна подкрепа можем да посрещнем предизвикателствата на времето – климатични промени, нестабилни пазари, нови аграрни изисквания. Пример за това е нашето успешно партньорство с „Агрополихим", с които заедно вече трета година развиваме производството на инхибиран карбамид. Това е доказателство, че когато има стабилност в отношенията, расте и бизнесът. Апелът ми към всички в земеделския сектор - търсете партньори, в които имате доверие и те са отговорни. Само така ще има и устойчиво бъдеще.




Коментари