Измръзването на овошките в Полша оказа негативно влияние върху производството на ябълки за следващия сезон. Въпреки това, като се има предвид настоящата ситуация, цените се покачват до небето, казва Якуб Кравчик, мениджър по износа на полския износител на ябълки Appolonia:
"След студовете можем да видим, че производството на ябълки за новия сезон ще бъде малко по-ниско. Има някои щети, особено по сортове като Jonagold, но все още е твърде рано да се оцени точно колко ще се намали добивът. Нужно е повече време, за да оценим ситуацията. Като погледнем към настоящата пазарна ситуация в Полша, цените на ябълките са се повишили драстично през последните три седмици. Не сме виждали толкова драстично повишение на цените от Ковид-пандемията. Повечето клиенти се мъчат да се приспособят към новите цени. Полските супермаркети са особено гласовити, оплакват се от рязкото покачване и отказват да приемат по-високите цени. Въпреки това, някои купувачи са се съгласили с новите цени и в резултат на това в момента получаваме много поръчки.
Търсенето на ябълки е много силно, което на практика означава, че е почти невъзможно да се намерят евтини ябълки, заявява Кравчик. „В момента за всяка ябълка, която се предлага на пазара, има няколко купувачи, готови да платят високи цени директно на производителите, което прави почти невъзможно да се намерят евтини плодове. Все още имаме добри запаси и клиентите, които са приели новите цени, ще продължат да получават продукти от нас. Въпреки това, повечето купувачи са шокирани, когато ги информираме за текущите цени. Не е ясно дали цената вече е достигнала пика си или ще продължи да се покачва; ситуацията остава силно нестабилна".
„Вече има някои видими признаци на щети от слана, като например потъмняване. Много ябълки са паднали от дърветата, така че изтъняването може да не е необходимо този сезон. Добрата новина е, че южна Полша не е засегната от сланата толкова силно, колкото миналия сезон. Струва си да се отбележи, че в някои региони миналата година почти нямаше ябълки", обяснява Якуб Кравчик.
Все още има време до началото на новия сезон на полските ябълки и все още може да се случи много и трябва да се направи оценка, обяснява Кравчик. „На този етап е трудно да се предвиди какво ще бъде търсенето за предстоящия сезон. Първо, трябва да знаем повече за качеството и количеството на реколтата, което ще можем да оценим не по-рано от август или септември. Междувременно все още имаме много работа с ябълките, съхранявани в нашите камери. В момента се фокусираме върху продажбата им на изгодни цени, които са достъпни за производителите. В момента покачващите се цени могат да помогнат за компенсиране на загубите, понесени през сезона, особено за тези, които все още имат запаси от ябълки".
Кравчик казва, че един конкретен сорт ябълки набира популярност, но не се отглежда в толкова големи количества: „Gala Royal остава много популярен, клиентите във всички региони го познават, така че е относително лесно да се продава, когато качеството е добро. Red Jonaprince и Golden Delicious също са с постоянен търсенето и много клиенти специално търсят тези сортове. Забелязали сме, че не се засаждат много нови овощни градини с Jonagored, но вярваме, че в бъдеще може да има силно търсене, особено когато плодовете са от млади дървета с добър цвят. Що се отнася до Red Chief/Red Delicious, ние го изнасяме предимно в Европа, въпреки че много производители вече го изнасят и в Индия. Този сорт е изградил со лидна клиентска база и на двата пазара".
Според Кравчик вместо да се увеличава площта за отглеждане на ябълки, се обръща по-голямо внимание на увеличаването на добивът. „Площта за отглеждане на ябълки в Полша е останала почти стабилна през последните години. Вместо да я разширяват, много производители се фокусират върху модернизирането на овощните градини с висока плътност на засаждане, за да увеличат добива. Промените се дължат на пазарното търсене на плодове с по-добро качество, икономически фактори и климатични предизвикателства. Като цяло тенденцията е към подобряване на ефективността, а не към увеличаване на общата площ. Окуражаващо е нарастващият брой на овощни градини с круши от сорта Conference в Полша. Качеството е отлично, а наличието на повече круши ни позволява да разширим още повече портфолиото си от клиенти", заключава той.
Коментари