Мароко е на път да постигне забележително възстановяване на пазара за износ на лимони през 2024/25 пазарна година, възстановявайки се след четиригодишен спад. Благоприятните климатични условия в страната и спадът в производството на лимони в световен мащаб през 2024 г. подхранват това възстановяване, пише EastFruit.
През първата половина на пазарната година 2024/25 (октомври-септември) Мароко изнася 6 100 метрични тона лимони, което генерира приходи от 2,7 млн. долара. Това е най-високият обем на износа за периода октомври-март от 2020/21 г. насам, като приходите са почти равни на общите приходи за предходната пазарна година.
Лимоните се нареждат на трето място по значимост в износа на цитрусови плодове от Мароко, като по обем изостават значително от мандарините и портокалите. За контекст, дори по време на пика на МО 2019/20 г. износът на лимони достигна 17 000 тона - седем пъти по-малко от износа на портокали и над 23 пъти по-малко от износа на мандарини.
Въпреки това лимоните играят важна роля в портфолиото от цитрусови плодове на Мароко, като позволяват на износителите да разнообразят своите предложения и да поддържат целогодишно присъствие на пазара. За разлика от мандарините, при износа на лимони сезонните колебания са по-слабо изразени, което осигурява постоянна наличност на доставките.
От 2019/20 насам износът на лимони от Мароко бележи спад, като през 2023/24 достига най-ниската си стойност от 5 000 тона.
Няколко фактора са допринесли за този спад:
Предизвикателства, свързани с климата: Продължителните засушавания през 2022 г. и 2023 г. оказаха сериозно въздействие върху добивите от цитрусови плодове, като ограничените валежи и ресурси за напояване ограничиха производството.
Логистични пречки: Геополитическите смущения, включително санкциите и променените търговски маршрути, ограничиха достъпа до Русия - ключов пазар. През 2023/24 г. износът за Русия почти не съществуваше.
Засилена конкуренция: Нарастващата конкуренция от страна на други износители на лимони, по-специално Турция, създаде по-тежки условия на европейските пазари като Нидерландия, Франция и Русия.
През 2024 г. подобрените климатични условия съживиха производството на лимони в Мароко, а спадът с една трета в производството на лимони в Турция (вторият по големина износител в света) през 2024/25 г., както съобщава Службата за чуждестранно земеделие на Министерството на земеделието на САЩ, откри възможности за мароканските износители да си възвърнат традиционните пазари. Мавритания продължава да бъде водещата дестинация, която получава над 40 % от мароканския износ на цитруси през първите шест месеца на 2024/25 г. Износът за Обединеното кралство се увеличава, а доставките за Русия и Канада са възобновени. Мароко също така възвръща позициите си във Франция и Нидерландия.
Освен това Мароко разширява обхвата на износа си. След двегодишно прекъсване доставките за Съединените щати бяха възобновени, а след четири години износът за Швеция беше възобновен. Нови пазари, сред които Латвия и Казахстан, също получиха първоначални доставки. Тъй като пазарната година за износ все още продължава, Мароко е на път потенциално да надхвърли показателите за износ от 2020/21.
Успоредно с това износът на мандарини от Мароко също показва признаци на възстановяване, което е сигнал за по-широко съживяване на цитрусовата промишленост в страната.
Коментари