Защо електро-хендлерите съответстват на еконормите, но не и на търсенето у нас?

Инес ЗЛАТАНОВА

Конкурентоспособният пазар трябва да съумява да прилага най-иновативните подходи към най-общо приложимите селскостопански машини. И докато в глобален мащаб все повече компании от различни краища на света адаптират електрическите (и доста често автономни) трактори, Великобритания е една от първите страни, които обръщат внимание на

електрифицирането на всяка възможна техника,

която се захранва с дизелов двигател. В това няма нищо учудващо, след като страната си е поставила за цел да постигне въглеродна неутралност (Net Zero) до 2050 г., като до 2040 г. се спре продажбата на превозни средства, които отделят вредни емисии. Постигането на Net Zero е глобална политика, към която всяка страна подхожда със свои планове, прогнози и решения. В това отношение България предвижда множество съгласувани намерения и програми в областта на енергетиката и изготвя Стратегическа визия за развитие на електроенергийния сектор на РБ 2023-2053 г. Така до голяма степен, чрез селскостопанския отрасъл ще се

намали изменението на климата

посредством човешка намеса, което би било благоприятно за човечеството, природата и следователно за селското стопанство.

Тенденцията в производството и на пазара е земеделската техника да отговаря на европейските екологични стандарти възможно най-много. Електрифицирането на машините е едно от основните направления, които служат за постигане на тази цел. Затова производителите вече се стремят да прилагат иновативната технология към тракторите – универсална машина, която всеки занимаващ се със земеделие има. През последната година у нас регистрациите на трактори са със 116 броя повече, в сравнение с предходната. Това води до рекордният брой от 1418 за 2022 г. според данни на Контролно-техническата инспекция към МЗм. Сред тях са рядкост електрическите машини. Това ни кара да се замислим: дали българският производител избрал електротрактор ще обърне внимание на електрическото производство на телескопични товарачи?

Регистрациите на телехендлери също са нарастнали – 363 за 2022 г. Това е с 32 броя повече от предходната, и със 112 повече от 2020 г. Това показва, че

местният производител цени „телескопите“

докато търсенето на челни бележи спад. Логиката ни подсказва, че вероятно такава би била тенденцията и с електрическите телетоварачи, които биха влезли в България.

През настоящата година се очаква пазарът на аграрна техника да запази структурата си и да отговори на търсенето на интелигентни машини и оборудване, включително телескопични товарачи. Би могло да се очаква първо при тях внос на електрически алтернативи, които в обозримо бъдеще да окажат влияние върху нарастващите

въглеродни емисии в атмосферата

Интересно е да погледнем към електрическото производство на водещи марки. На челно място в продажбата на телескопични товарачи у нас през изминалата година се нарежда британската марка JCB със 117 единици. Компанията е сред първите производители на модифициран селскостопански двигател, чиито конвенционални силови агрегати могат да работят със сгъстен водород, елиминирайки въглеродните емисии, без това да се отразява негативно върху производителността. Марката е водещ избор за товарачи и у нас, затова все по-често ще срещаме нулево-емисионните ѝ изобретения. Докато земеделците обръщат внимание на марки като JCB, екохендлерите имат шанс за

евентуална реализация и в България

с цел нулеви нива на вредни емисии. Селскостопанското крило на компанията добавя телехендлерите към списъка си с електрически машини още през 2020 г. и към момента има такива налични, обявени за продажба в страната. Този факт говори, че

JCB създава телескопични товарачи, които акцентират върху електричеството в аграрната индустрия. Новият телехендлер 525-60E Loadall доказва, че товарачите са в списъка за електрифициране, като резултатът е производството на модели от гамата E-Tech.

Моделът има еквивалентна мощност на дизеловата си версия и може да достигне същия максимален капацитет на повдигане от 2,5 т и е проектиран да повдига 2 т до пълния лимит на обхват от 6 м. При преобразуването дизеловият двигател Kohler със 75 к.с. е заменен с 96 V литиево-йонна батерия, за която се твърди, че издържа на 5000 зареждания – около 10 години. Основното средство за

зареждане - външни източници на енергия

като 18kW универсално зарядно устройство на JCB, което може да запълни клетките за по-малко от два часа или да ги повиши от 25% до 80% за един час. Има и вградена регенеративна система, която осигурява много леко зареждане на батерията чрез събиране на енергия, когато Loadall спира. Стандартната хидростатична трансмисия отсъства в полза на задвижващ двигател Jungheinrich с мощност 17kW. Максималната скорост обаче е само 15 км/ч. Модификацията и електрификацията на телехендлери е в ход. Към момента такива модели присъстват в E-Tech гамата, налични са за поръчка, но са

70% по-скъпи от дизеловите версии

Високата цена със сигурност е един от факторите, които възпират българския земеделец от покупка на такъв телехендлер.

Друга фирма, която прави значителни крачки към електрификация е Faresin, позната с електрическата си гама товарачи. Италианският производител разполага с 57 конфигурации от 5 различни серии, но за изминалата година у нас са придобити едва 2 бр. Това вероятно е една от причините за ниската популярност на линията FULL ELECTRIC. Тя е пример за уважение към околната среда, нулирайки въглеродните емисии, без да понижава производителността и рентабилността на телехендлера спрямо дизеловите аналози. Подобрявайки нивото на комфорт и безопасност в работна среда дори на закрито, електро-хендлерът Faresin 6.26 може да оперира в различни работни условия. Той е аналог на едноименния модел с ендотермичен двигател и

продукт на „зелената“ политика

за намаляване на въздействието върху околната среда. Произвежда се с еднакви размери, като на дизеловия му двойник (междуосие – 2525 мм, височина – 1935 мм и ширина на колеята – 1550 мм) и намалени нива на шум. Общото му тегло без приставка и товар е около 4,8 т, разполага с капацитет на повдигане от 2,6 т и максимален обхват на височина от 5,8 метра.

Faresin оборудва своя напълно електрически телескопичен товарач с два синхронни електрически мотора, за които има два вида захранване: стандартна литиева батерия от 300Ah при 80V, с до шест часа живот на батерията или 400Ah при 80V литиева батерия с до осем часа живот на батерията (по избор). Експлоатационният живот на батерията е около 2000 работни цикъла или 4,4 години постоянна употреба. Производителността остава постоянна, докато

зарядът на батерията

достигне 5%, тогава функциите автоматично ще се забавят, за да предупредят оператора, който да се придвижи до най-близката точка за зареждане.

Според експерти, интервалът за зареждане намалява времето за работа и съответно нивото на производителност и това също може да оказва влияние в избора на българските земеделци. Техните предпочитания сигурно се базират основно на това, че дизеловите двигатели осигуряват по-високо захранване на товарачите, които за разлика от тракторите са машини с не една, а две хидравлични функции. Това означава, че двете функции (наземно маневриране/завъртане и повдигане на стрелата) едновременно се захранват от батериите, което ограничава и отслабва

разпределението на потока на захранване

до повече от едно място, за разлика от двигателите с вътрешно горене. Електрическата трансмисия не може да отговори на параметрите, които повечето големи стопанства изискват, например за скорост, защото се предлага максимална 15 км/ч. Всичко това забавя работата на товарачите и следователно увеличава интервала от време на извършваните на полето операции.

Моделът на Faresin е оборудван с отделно задвижване за 4-те колела, електромотор на предната ос и вал за предаване към задната. Хидравличната система се състои от зъбна помпа с дебит от 80 л/мин при 230 бара, задвижвана от втория електрически мотор (10 kW) за задвижване на стрелата. Включени са три режима на управление, избираеми от оператора: само за предни колела (за трансфери), на четирите колела за намаляване на радиуса на завиване (3,25м) и при обичайни работни условия, и режим, при който четирите колела се въртят в една и съща посока за насочване на странично движение при прецизно управление. Телескопичната стрела е съчленена в две секции и когато е в спуснато положение осигурява добро странично зрително поле на оператора. Структурата на електро-хендлера отговаря на стандартите Rops (Структура за защита срещу преобръщане), ISO 3471 и Fops (Структура за защита от падащи предмети) ISO 3449. Поддръжката на електромотора не е скъпа, оперативните разходи са със 60% по-малко от тези на класическия товарач. Първоначалната инвестиция при закупуването е по-висока, но се амортизира средно след около 2 години работа.

Електрическият телехендлер на Merlo eWorker 25.5 e носител на много европейски признания и награди
Електрическият телехендлер на Merlo eWorker 25.5 e носител на много европейски признания и награди
Faresin 6.26 Full Electric е маневрен и компактен
Faresin 6.26 Full Electric е маневрен и компактен
Weidemann също има електрически товарач в гамата си – Hoftrac 1190e
Weidemann също има електрически товарач в гамата си – Hoftrac 1190e
Електрическият телехендлер на Faresin е полезен във всякакви производства – овощни градини, изби, парници, животновъдни пристройки и т.н.
Електрическият телехендлер на Faresin е полезен във всякакви производства – овощни градини, изби, парници, животновъдни пристройки и т.н.