Новата система може да даде резултати за по-малко от 30 минути

Консорциум, финансиран от Европейския съюз, работи по нова високоскоростна технология за идентифициране на вредни химикали и бактерии в храните. Новият детектор се разработва за откриване на най-малките следи от токсични елементи, за да защити селскостопанските работници и потребителите от вреди.

Според проучване, публикувано миналата година в списанието BMC Public Health, 385 милиона фермери и селскостопански работници по света са натровени от пестициди всяка година и приблизително 11 000 души умират.

Смята се, че най-голям брой случаи на непреднамерено остро отравяне с пестициди (UAPP) има в Южна Азия, следвана от Югоизточна Азия и Източна Африка. Някои остатъци от пестициди също могат да причинят сериозни дългосрочни заболявания, включително вродени дефекти, рак, генетични дефекти и кръвни заболявания.

Новият ултрачувствителен детектор

използва леки фоточастици

за откриване на най-малките следи от пестициди или бактерии за минути – 50 до 100 пъти по-бързо от съществуващата технология, според разработчиците. Това ще позволи тестване чрез проследяване на десетки повече проби от плодове и зеленчуци от наличните в момента.

Според създателите новата система може да даде резултати за по-малко от 30 минути: от подготовката на пробата до откриването. Системата използва лазерна светлина за откриване на химически или биологични аналити и се нарича плазмофотоничен бимодален сензор за мултиплексиране. Той може да открива бактерии или пестициди без етикетиране, без да използва химикали или багрила като маркер.

Като се има предвид, че храната може да се развали бързо и в момента има продължителни проверки за безопасност, заводите често могат да правят по-малко проверки. Това означава, че потребителите са изправени пред повишен риск от излагане на отрови и бактерии. Обикновено проверките за безопасност на плодовете и зеленчуците се извършват на произволни партиди и след това се изпращат в лабораторията, а резултатът може да отнеме 2-3 дни. Поради времето и разходите, тези проверки не могат да се извършват на критични звена във веригата на стойността, като супермаркети и ресторанти.

Бизнесът се нуждае от ново устройство за бързо наблюдение

което е точно, силно чувствително и евтино за производство.
Проектът, наречен Graced, понастоящем се координира от CyRIC (Кипърски център за изследвания и иновации) и включва консорциум от експерти от цяла Европа.

Вдъхновението за разработчиците е един от съществуващите сензори, който изследва водата за микробиологично или химическо замърсяване с малко количество пестициди.

Завършен през 2024 г., проектът Graced ще проведе бъдещи опити във Франция, Италия и Унгария, обхващащи различни видове производствени системи (традиционно земеделие на открито, ново градско земеделие, къса агроекологична верига и полуавтоматично земеделие). Проектът, обхващащ три години и половина, е получил безвъзмездна финансова помощ от почти 5 милиона евро от „Хоризонт 2020“ по своята схема за финансиране на научни изследвания и иновации.