Как през 1993 един мъж прави не една, а две крачки със своето иновативно решение.

По време на изложението “Agritechnica“ 1993 г., преди 27 години, една малка, но иновативна компания Kleine представя революционното електрическо задвижване на единичните редове. Какво все още обединява дядото с внука и в кои области гените са се развили, показва нашето техническо пътуване във времето.

Едва ли друга земеделска машина може толкова малко да отрича произхода си след 27 години, както synchro-drive на Kverneland. И това въпреки факта, че сеялката за цвекло вече е преживяла някои промени в наименованията на марките и смяна на цветовете, а технологиите ѝ са в основата на съвременното решение e-drive, предлагащо се не само в сеялките за цвекло, а в цялата серия пролетни сеялки.

Малко история:

В началото, през 1990 г., Unicorn-3 беше чисто механична, жълто-синя сеялка в машиностроителното предприятие Kleine в Залцкотен. Само три години по-късно в нея обаче се въведе електрозадвижването като истинска забележителност в серията.

Малко преди въвеждането на 12 V постояннотокови двигатели сеялката Unicorn придоби първите си външни подобрения: преустройство на рамата чрез сгъваем паралелограм, колела, следващи контура на почвата и редица други подобрения на механичното задвижване. Серията бележи голямо развитие по отношение на детайлите.

Въпреки тези големи скокове в развитието, един от разработчиците мислеше с една-две крачки напред: При замяната на верижното задвижване с електродвигатели биха възникнали множество предимства: плавна настройка от кабината на разстоянието между семената, изключване на единични редове в клин, както ръчно и автоматично превключване на релсова сеитба. Голямо предимство се оказа по-малкото разстояние на семеполагането в браздата.

След 1993г. и тази технологична промяна, сеялката смени много цветове, но запази същината на електрическото задвижване и неговите предимства и до днес.

Речено - сторено. Kleine започна с разработването и използва за това двигатели от производството на банкомати. Разработените с тях сеялки с електрическо задвижване на единичните редове бяха кръстени от Kleine synchro-drive. В началото Kleine пусна първата серия на сходна цена с механичните машини. Днес се говори съвсем открито за това решение: „В началото разходите бяха три пъти по-високи от тези за механичните машини, но настъпилият по-късно успех ги компенсира.“

В началото на новото хилядолетие Kleinе сключва стратегически съюз в областта на изследванията, производството и продажбите с групата Kverneland. Малко след това, през 2000 г., Kverneland Group придобива всички права, както и производството и по-нататъшното развитие на решенията за сеитба.

От 2003 г. насам всички сеялки се произвеждат в основния завод на Kverneland в Зьост, първоначално още в синьо-жълто. Малко след това (през 2006 г.) машините се продават вече в червено-жълто, отговарящо на търговската марка Rau-Kleine. Три години по-късно продажбите са прехвърлени на дъщерната фирма Vicon, този път в цветовете червено-бежово.

В края на 2018 е последната смяна на цвета и от тогава сеялките Unicorn преминават в производствената програма на Kverneland. Едновременно с това се актуализират и цветовете (червено-бяло) и на сеялките за царевица, а познатото ни до сега “synchro-drive” се заменя с “e-drive”.

Междувременно машините продължават да се развиват. Преработени са и всички малки детайли - от маркирите до паралелограмите.

До днес обаче изсяващият апарат е останал същия. Новост в електронните разработки е GEOSEED, позволяващ сеитба в диамантена или правоъгълна схема. С това електронно решение концернът ще остане с патент до 2029 г., още дълго време единствен на пазара. Водени от нуждите на GEOSEED при сеялките е въведен нов стандарт в управлението на единичните редове, както и в цялостната електрическа част на машината - всички сигнали от единичните редове се подават в централен компютър.

Несъмнено преди 27 години разработчиците на Unicorn synchro-drive постигат голям успех. И днес не може да не се забележи произходът, както и положените добри основи, на които стъпват всички съвременни решения за секционен контрол и умно управление на сеитбата.

Една серия снимки Преди-Сега, които показват част от промените в електрическата част.

Преди

Така изглеждаше електрониката при първите synchro-drives сеялки.
Така изглеждаше електрониката при първите synchro-drives сеялки.

Сега

Днешните платки са четири пъти по-малки, но пък пет пъти по-бързи.
Днешните платки са четири пъти по-малки, но пък пет пъти по-бързи.

Преди

В началото генераторите на трактора, се изисква да предоставят 70 ампера за 12 редови сеялки.

В началото генераторите на трактора, се изисква да предоставят 70 ампера за 12 редови сеялки.

Сега

Сега 62 ампера от ISOBUS куплунга са достатъчни за до 12-редови сеялки.
Сега 62 ампера от ISOBUS куплунга са достатъчни за до 12-редови сеялки.

Преди

До 2007 г. терминалът на Kleine беше неразделна част от synchro-drive. Сгъването се изпълнява с прекъсвач с две позиции.

До 2007 г. терминалът на Kleine беше неразделна част от synchro-drive. Сгъването се изпълнява с прекъсвач с две позиции.

Сега

В момента Kverneland предлага третата генерация Tellus за ISOBUS управление на всички функции на e-drive и сеялката.
В момента Kverneland предлага третата генерация Tellus за ISOBUS управление на всички функции на e-drive и сеялката.

Кой е човекът, изобретил електрическото задвижване?

 Рейнхолд Шулте е работил десет години като разработчик в Kleine и през 1993 г. дава идеята за електрическото задвижване на изсяващия апарат. Днес той е собственик и управител на фирма за високопрецизни фрезовани и струговани детайли, както и системни компоненти.

С идеята си Райнхолд Шулте написа история.

- Г-н Шулте, как стигнахте до идеята да използвате електродвигател от банкомат?

- Преди да започна работа в развойния отдел на фирма “Kleine”, работих над две години и половина във фирма “Nixdorf-Computer”, където можах да събера многостранен опит по отношение на взаимодействието на механиката, електрониката и софтуера, както и по отношение на банкоматите. Като син на фермер, при моята нова позиция, през главата ми минаха всички предимства на електрическото задвижване. За щастие, добре познавах машините “Unicorn”, тъй като още като чирак в професията механик на селскостопански машини работих в Kleine.

- Как прие ръководството Ви идеята Ви?

- Много различно. Някои колеги бързо се въодушевиха. Други не виждаха никакъв потенциал. Понякога трябваше здраво да защитавам концепцията си. Въпреки скептичността разработихме шестредов прототип, който през 1993 г. бе пуснат на полето и през 1995 г. бе вече в серийно производство.

- Кои бяха най-големите предизвикателства при разработването?

Изискванията към механиката бързо бяха задоволени, след като заменихме напр. плъзгащия лагер в изсяващия апарат (seeding heart) с радиално съчмен лагер. Бързо вградихме и тактовия генератор към опорното колело. Затова пък логиката изискваше голямо майсторство.

- Днес Kverneland предлага сеитба в диамантен модел. Съществуваха ли такива идеи и тогава?

- Учудващо - да. Още при първите концепции скицирах потенциала за напречно обработване на междуредията на насаждения на цвекло. Тогавашната точност на GPS-системите, обаче, не беше достатъчна. Въпреки това предимствата на изключването на редове в клин или по-малко разстояние между семената бяха истински напредък.

- Какви още бъдещи разработки можете да си представите с това задвижване?

- Теоретично има много възможности. Например регистриране на всяко положено семе на цвекло, за да се вземе индивидуално предвид борбата с плевелите или торенето - на практика това е още едно предизвикателство на данните. В намаляването на разходите за единица продукция при електрическите задвижвания принципно виждам голям потенциал и за сеитбата и на други култури, като житни култури – царевица и слънгочлед например.

Това бе кратък разказ на дългия път, който е изминало електрическото задвижване на изсяващите апарати, срещано днес в почти всяка една пролетна сеялка Kverneland Optima.

Наричано днес e-drive, то носи сърцето и идеите на един иноватор и с тях помага за постигането на по-добри резултати при пролетната сеитба, благодарение на високоскоростните модели като Optima SX и класическите модели като Optima HD. Един патент, едно изобретение на талантлив млад инженер, което все още гарантира качествена сеитба на стотици фермери из цяла Европа.