Така МЗХГ реши да действа и пусна проекта до всички заинтересовани страни за становище


Министерство на земеделието, храните и горите предложи в търговските обекти да бъде излагана повече българска продукция на местни (регионални) производители в съответния обект. Ведомството уточнява се, че регионалните производители са производители или организации на производители с място на осъществяване на дейност на територията на областта, в която се намира съответният търговски обект или

до 200 км. от областния център

Сега ведомството заложи текст, с който търговските обекти се задължават да обособят площи, в които да се предлагат само мляко и млечни продукти от българско сурово мляко; риба и рибни продукти; месо и месни продукти; ориз; брашно; хляб; яйца и яйчни продукти; масла и мазнини; мед; картофи и кореноплодни; зеленчуци – сурови (полски и оранжерийни), сготвени, консервирани, замразени, изсушени, ферментирали, зеленчукови сокове; плодове – пресни (полски и оранжерийни), замразени, изсушени, консервирани, под формата на нектари и плодови сокове, конфитюри, мармалади, желета и компоти; месни и месно-растителни консерви; готови за консумация храни в консервиран, замразен, концентриран или изсушен вид.

До този текст от проект на постановление, изпратен до всички заинтересовани страни за становище, се стигна след комуникация между МЗХГ и Сдружението за модерна търговия, която имаше за цел да стимулира доброволно търговските вериги да подкрепят българското производство и българските производители.
Тъй като разговорите не са довели до никакви действия и разбиране от страна на частните оператори, се налага настоящото предложение, обясниха от МЗХГ. С него не се въвеждат регулации в дейността на частните оператори, а само се задължават обектите да предлагат продукцията на местни български производители.

Позицията на Сдружението за модерна търговия, която е била разпространена в медиите, е била манипулативна по отношение на заплахите за покачване на цените. В предложените текстове има само въвеждане на едно единствено задължение - площи за предлагане на продукцията на местното население. По никакъв начин обособяването на площи, специално определени за български продукти, не би могло да бъде намеса в прилаганите модели на търговските вериги, още по-малко фактор за нарастване на цените на стоките.

Действията на аграрното министерство са насочени в подкрепа на българското производство, на малките и местни производители и за запазване на поминъка им, казват от там. И уточняват, че голяма част от родната продукцията е насочена към ресторантьорството и хотелиерството, които заради пандемията в момента са затворени. А чрез монополното си положение на пазара в България, търговските вериги могат да помогнат за съхраняването на българските земеделски производители, а не да злоупотребяват с тяхната ниска организираност и недостатъчна логистична подготвеност.

Местната българска продукция е по-свежа

 по-прясна и по-позната, тя е част от местния бит и култура. Потребителите трябва да имат право на достъп до местното производство, а техен е изборът какво ще предпочетат.
МЗХГ уточнява, че следи редовно ценовото равнище на основните хранителни стоки, и ако сметне, че има необосновано повишаване на цените на българското производство, е в правото си да предприеме съответните мерки.