Това е изключително ценен източник на информация, който се простира далеч извън селското стопанство, твърдят учени от САЩ

Соевата листна въшка има изящната способност за размножаване без чифтосване, така през 2000 г. популациите й избухнаха в „столицата на соята“ – Средния Запад на САЩ и бързо се превърна в вредител номер едно насекомо на културата.

Учени от Университета на Илинойс работят от 18 години за проследяване на движението на вредителя. И заедно със събирането им научиха много повече, отколкото очакваха.

През 2001 г. Дейвид Воеглин създава първият въздушен смукателен капан за въшките, който по-натам ще се превърне в регионална мрежа от смукателни капани. Това са PVC тръби, високи 6 метра, поставени в селскостопанските полета. Вътре вентилатор, който се върти, всмуква насекомите надолу, които попадат в разтвор от вода и антифриз, който се оказва отличен консервант за насекоми, микроби и генетичен материал.

В последните 18 години редовно съдържанието на 30 капана от щата се събира и изпраща в изследователската лаборатория.
„Има много неща, които сме научили за соевата листна въшка, включително пространствените и времевите модели на миграция, както и за други грешки, открити в капаните“, казва Лагос-Куц, научен сътрудник в службата за селскостопански изследвания на министерството на земеделието - USDA. "В крайна сметка данните от смукателните капани ще помогнат да се обяснят факторите, които влияят върху динамиката на популацията на насекомите в континентален мащаб."

Глен Хартман, изследовател на соята към специализиран отдел в USDA, добавя: "Моделът на огнища на листна въшка често се различава от година на година. Научавайки къде се появяват огнищата, можем да ги свържем към метеорологичните модели, т.е. които биха могли да ни помогнат да проектираме разпространението на тези насекоми при различни сценарии за климатични промени."

Тъй като капаните не подбират буболечките, учените успяват да идентифицират много други насекоми, включително някои, които явно разширяват обхвата си поради климатичните промени или пригодността на местообитанията. Например през 2015 г. капаните позволиха на Лагос-Куц да открие за първи път листна въшка в Канзас и Северен Уисконсин. Откриването на насекомото, обикновено само в южните крайбрежни райони в САЩ, може да сигнализира за ранна заплаха за сорго и други икономически важни култури в района.
Капаните също са заловили канабисни листни въшки в близост до индустрии с промишлен коноп, трипси, които могат да бъдат вектори за увреждащи културите вируси, и комари, важен вектор на човешките заболявания.

Лагос-Куц отбелязва, че съдържанието на капаните е достъпно за изследване от други учени и намеква, че в колекцията им има неизползвана мина от информация и потенциално могат да открият неизвестни досега организми в тези проби.

Хартман казва, че капаните също биха могли да предоставят информация за микробиома на въздуха и замърсителите на въздуха. "Тук имаме златна мина. Капаните събират всякакви неща във въздуха, инертни и биологични. Кой знае какви други биологични и химични образувания могат да бъдат извадени от тези проби?"

Крайната цел е да намерят финансиране и сътрудници, които да разпространяват мрежата на смукателния капан в цялата страна, да продължат и разширят изследователската дейност. В Тихоокеанския северозапад вече има набор от капани, но двете мрежи не са официално свързани.

Източник:  https://phys.org/