Потребителите на десертното искат и предизвикват промяна

Алма Давидова

Гроздето е в топ 20 на произвежданите селскостопански продукти в световен мащаб.

То се използва като десертно - (трапезно грозде) или се преработва във вино, стафиди (сушено грозде), конфитюри, желета, сокове и други.

Най-скъпият продукт, който се произвежда от грозде е виното

Европа е най-големият регион за производство на грозде в света с дял от повече от 45%.

Основните страни, внасящи грозде, са САЩ, Великобритания, Германия и Китай.

А главните страни производителки са Италия, Франция, САЩ, Испания и Китай. Италия е с най-голям годишен обем на производство от 8,2 млн. тона през 2016 г.

Основните износители на грозде на международния пазар са Чили, САЩ и Италия. През 2018 г. трите най-големи вносители на грозде в Европа, Великобритания, Германия и Холандия заедно внесоха около 25% от гроздето, продавано по целия свят.

Повечето страни от европейския регион внасят трапезно (десертно) грозде, докато страни като Италия имат огромни площи лозя за производство на вино. Много от най-добрите вина в света се произвеждат в европейските страни.

Пазарът на грозде в САЩ възлиза на 167,90 млрд. долара през 2018 г. и се очаква да достигне 254,29 млрд. щатски долара до 2024 година.

Съединените щати са най-големият вносител на грозде в света с дял 16.4% от общия внос в света.

Основните страни, от които САЩ внасят, са Чили, Мексико и Перу, които заедно представляват почти 99% от вноса на грозде в САЩ.

Пазарът за вино в САЩ е с вътрешно търсене, надвишаващо производството му в страната.

Почти всички 50 американски щата произвеждат вино, но повечето от винарските изби в САЩ се намират в Калифорния и Вашингтон. Това са континентални райони с висока надморска височина или мъгливи, крайбрежни , което е благоприятно за лозарството.

Докато вътрешното производство е фокусирано върху доставките за лозаро-винарската промишленост, вносът е за трапезни цели.

Гроздето се използва за производство на вино, а с нарастващото търсене на вино търсенето на грозде също се увеличава

Глобалният пазар на вино се оценява на 297,35 млрд. долара през 2018 г. и се очаква да достигне 415 млрд. долара до 2024 г., с 5,94% растеж в прогнозния период - 2019-2024.

Тенденциите при десертното грозде са за поява на нови сортове и заместването на старите с тях.

Всичко започва от Калифорния, където производителите правят фундаментални промени в асортимента си - новите сортове се налагат и засягат и глобалния пазар на прясно грозде.

В допълнение към добрите цени, получени от продажбата на някои нови сортове, е и ангажиментът за разширяване на рекламните и производствени кампании.

Конкуренцията между страните, произвеждащи трапезно грозде, ще се увеличи в бъдеще

Scarlet Royal, Sweet Celebration, Pristine, Iniagrape-one, Magenta ... Тези имена вече не са непознати за всеки, който работи в производството на трапезно грозде. Някои би трябвало да помнят, но други биха били по-лесни за научаване: няма да има връщане назад и сега широко разпространените сортове като Red Globe, Flame sidlis или Superior постепенно ще изчезнат от насажденията.

И появата на нови сортове трапезно грозде повлия на индустрията по различни начини.

Големият скок в селекцията който се случи в Калифорния, беше възпроизведен в различни страни производители, които повече или по-малко предпочитат да заместват сортовете и които ще продължат да се разширяват “не само поради предимствата, които предлагат новите сортове на фермерите, но и защото са по-привлекателни за потребителите”, анализира международният консултант по лозарството, член на Uvanova Виктор Джанкасперо (Vicctor Giancaspero - Consultancies & Research, Santiago, Чили)

Това е все по-налагаща се тенденция, проявяваща се в по-голямото търсене от страна на търговията на дребно. “Това трябва да знаят всички търговски мениджъри на износители, препоръчва експертът, защото ще има все повече сортове с ранен, среден и късен срок на узряване. При тази ситуация възниква въпросът какви сортове да посадите. Това ще зависи от вашата пазарна цел”.

Но заради бума от нови сортове има проблем с липсата на изследвания и възникват грешки - ако някоя компания продава на фермерите недостататъчно проучен и проверен сорт, то всъщност тя им продава своите грешки!

Друг важен момент е нарастващата популярност да се правят присадки на място, тъй като всички производители искат да използват кореновата система на старите насаждения, за да получат бързо новите чрез повторно присаждане на стари храсти, за да не губят време и средства за изкореняване на насаждения, премахване и инсталиране на асми , закупуване на разсад и полагане на нови насаждения.

Но проблемът е че поради липсата на научни изследвания никой не знае какво ще се случи, ако се засаждат нови сортове, да речем, на Червен глобус или Пламък.Как ще се развиват храстите и т.н.

Има тестови блокове, които са ключов инструмент за такова проучване, за да се види как се държи сортът в различни почвени и климатични условия, но всичко това трябва да бъде допълнено от последващи проучвания.

Потребителят иска промяна

Например през 2015 г. 92% от 110,5 милиона щайги, които са произведени в Калифорния, са били реколта от сортове грозде без семена. От цялото производство в Калифорния едва 40% са традиционни сортове, а останалите 60% са само нови сортове грозде.

И така, активното заместване на сортовете се свързва не само с високата им производителност, но и с изискванията на потребителите. “Хората искат да се хранят с плодове, които са по-различни от тези с които са свикнали ”, казва Джанкасперо. Ето защо производството на сортове грозде като Scarlet Royal, Autumn King и Priestin се разраства бързо, а производството на Crimson Sidlis и Red Globe рязко пада. Същото се случи и с Thompson seedless, от който преди десет години произведоха 15 млн. щайги.

ЕКСПЕРТНО МНЕНИЕ

Къде сме ние

Исторически сведения и археологични находки доказват, че едно от първите места в света, където са се отглеждали лозови насаждения за производство на вино е територията на България, коментира Стайко Стайков в качеството си на производител на грозде и вино.

В България за първи път в историята е създаден декрет за подкрепа на лозарството през втори век.

Страната ни разполага с комбинация от едни от най-добрите в света почвено климатични условия и е с многовековни традиции в производството на грозде и вино.

За съжаление в момента съществуват и много проблеми пред сектора

Те са свързани с непознаването на българската продукция в чужбина и липсата на адекватна държавна политика в подкрепа на производителите за излизане на чужди пазари, подчертава Стайко Стайков:

Пазарът в Европа (в частност и в България) бе безконтролно залят от вино на дъмпингови цени от т.н. нов свят (Чили, Австралия, Нова Зеландия и др.). Страни, които осигуряват значима финансова подкрепа за износа на своите производители.

Проблем е липсата на образовани и подготвени кадри, което води до остра конкуренция при привличането им.

Не по-малък проблем бе и липсата на стратегия при финансирането за изграждане на винарски изби по Програма за развитие на селски райони (ПРСР). По различни данни новоизградените винарни по тази програма към края на 2019 г. ще бъдат приблизително триста.

За да оцелеят и се справят с острата, често пъти и нелоялна конкуренция, някои производители се принудиха да предлагат “вино” от плодови смески. Цените на пазара падат главоломно, за съжаление заедно с качеството.

На този фон малките производители на качествено българско вино в контролирана среда и от собствени лозя са изправени до стената. Борят се за оцеляване.

Изпълнителната власт трябва целенасочено да влага усилия и инвестира средства за разпознаване на българското вино, неговия износ и налагането на България като целогодишна винена дестинация, подчертава Стайков.

Време е да бъде въведен и задължителен стандарт за виното

Четейки етикета потребителят да знае какво си купува. Дали висококачествено вино или плодова напитка. Колко да заплати за него или нея. Респективно да направи информиран избор, смята той.

Карта на страните световни производители на грозде
Карта на страните световни производители на грозде
Световният пазар на вино 2018 и 2024 г. (млрд. долара.)
Световният пазар на вино 2018 и 2024 г. (млрд. долара.)
Тенденции в импорта на грозде в САЩ 2014-2018 (в млн.долара)
Тенденции в импорта на грозде в САЩ 2014-2018 (в млн.долара)