Емил Димитров - Ревизоро: Пивоварният бранш е най-легитимният у нас

Консумацията на бира на глава от населението у нас е по 76 литра годишно. От началото на годината на пазара има 9 нови асортимента пиво, а за първите 5 месеца на 2018 г. продажбите се движат малко над 2 милиона хектолитра. Предполагаме, че до края на годината продажбите общо за страната ще бъдат около и над 5 милиона хектолитра. Това съобщи във Велико Търново изпълнителният директор на Съюза на пивоварите Ивана Радомирова.

Тя допълни, че лятото е най-активния сезон за производителите на пиво. Обичайно около 60% общо от годишните продажби се генерират именно през летните месеци. За 2017 г. инвестициите в ДМА на пивоварите, членове на Съюза, са 42 млн.лв.. "За последните 15 години инвестициите на годишна база не са падали под 39 милиона лв. годишно, т.е. говорим за един огромен ресурс, който се влага от сравнително малко на брой предприятия", отчете тя.

"Всички колеги разчитат на развитието на продуктовите иновации. За разлика от преди 8-9 години, българският потребител търси все по-различни видове пиво, иска да експериментира. Смениха се поколенията и новите консуматори са далеч по-любопитни, защото те много повече пътуват, имат изграден опит, голяма част от тях са завършили своето образование в чужбина и връщайки се в българия искат да намерят нещо подобно. В големите градове все повече има предпочитания и към пивото от премиум сегмента", каза Ивана Радомирова.

В страните от ЕС към края на м.г. са се произвеждали около 50 хиляди марки бира. В България на пазара се предлагат над 250 марки, сочат данните.

Един от митовете, които напоследък битуват в публичното пространство, е че царевичните продукти развалят кехлибарената напитка. "Това, че се добавя допълнително царевичен грис, придава много често на напитката една по-фина газировка и по-жълтеникав цвят, както и по-мек вкус. Не зная защо през последните години има толкова фиксация", коментира Радомирова.

Според нея именно влагането на грис от царевица прави възможно да се създадат и безглутенови бири. "Нещо, което става много модерно и нашите колеги от Института по криобилогия и хранителни технологии, правят в експериментален етап", разкри шефката на Съюза на пивоварите.

Безалкохолните бири набират все по-голяма популярност, както в страните от ЕС, където през м.г. те вече са стигнали 4 % от пазара, така и в България. "Все повече у нас се произвеждат нискоалкохолни бири - под 2.8 % алкохолно съдържание, и безалкохолни бири, както и бирени миксове, характерни с това, че съдържат плодов вкус. Така че тази тенденция ще продължава и вероятно продуктовите иновации ще бъдат съсредоточени следващите години в тази посока", прогнозира Радомирова.

По отношение на предлагането на т.нар."жива бира", която съдържа живи пивоварни дрожди, тя посочи, че е много важно потребителите винаги да гледат срока на годност. "Особено при живите бири от ключово значение е това, да има максимална микробиологична чистота в съответните култури пивоварни дрожди", каза Ивана Радомирова.

На среща на бранша в Брюксел се оказало, че за трета поредна година българската пивоварна индустрия е с най-висок имидж в Европа, след Чехия. Основно това се дължи на факта, че българският бирен бранш има изключително добри практики и като работодатели, и като производители, и като данъкоплатци.

Бирената индустрия е единственият легитимен сектор в България,  посочи Емил Димитров - Ревизоро, който заедно с членове на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борбата със сивата икономика и контрабандата бе гост на търновска пивоварна. "Всички - и малки, и големи имат измервателни уреди. Няма по-легитимен пазар от техния, който да плаща заплати, осигуровки, цялата му дейност е на светло. Защо не беше така при горивата, при цигарите, при алкохола. Дай боже всички браншове в България да са с такава прозрачност и такава отчетност, с каквато е пивоварната индустрия", каза той.