От появата на първите трактори са минали много години. От тогава ходовите части са неимоверно усъвършенствани, но въпросът какви да бъдат, никога не е стоял толкова остро. Каква е връзката между опорната повърхност на ходовия апарат и площта на повърхността на полето, подложена на негативното влияние на колесните и верижните трактори.

Да разгледаме пример с по-мощни трактори, като John Deere 9000T и CAT Challenger МТ800 относно техните конкуренти - колесни трактори с шарнирно-съчленена рама. Разликата в теглото на тези машини е незначителна. На пръв поглед, опорната площ на верижният трактор превъзхожда аналогичния показател на колесния си конкурент. Площта на опората на верижния трактор и CAT Challenger МТ800 (с широчина на веригите 700 мм) е 4,2 кв. м., но фактическият показател на тези величина, вследствие на неравномерното разпределение на налягането по цялата повърхност на лентата е по-нисък с 30 на сто. За да може колесния трактор 4WD с обикновени гуми 800/70 R38, да получи същия показател, той трябва да се оборудва със сдвоени гуми с размери 710/70 R42.

Решен ли е проблемът? Не съвсем. При еднаква опорна площ верижните и колесните трактори имат различна ширина на следата. Докато верижният трактор проправя два коловоза с ширина по 70 см всеки, колесната машина оставя след себе си четири, общата ширина, на които повече от два пъти превишава ширината на следите на верижния модел. С други думи, от два еднакви по маса, мощности и опорна площ трактори, колесният поврежда два пъти повече повърхността на полето, отколкото верижният му конкурент. Освен това, не бива да се забравя за още един момент, свързан с използването на сдвоените гуми - ефектът на междуколовозното уплътняване, наблюдаващо се в разстоянието между следите от гумите. Поради твърдите грайфери на гумите налягането на техните периферии е насочено под ъгъл към почвата. В разстоянието между двете сдвоени гуми тези сили притискат почвата от две страни и формират хълм от почва. Този хълм е само върхът на айсберга - зоната на разрушение на почвата се простира много надълбоко. Изследвания, проведени от Университета на щата Небраска са показали, че при общо намаляване на добивите в зоната на уплътняването до 25 на сто, загубите в зоната между сдвоените гуми се увеличават с още 5-7 на сто.

Кога налягането не води до налягане

Няколко думи за вътрешното налягане в гумите. Много специалисти смятат, че намаляването на налягането в гумите води до намаляване на налягането върху почвата. Но това съвсем не е така. Според Лабораторията за динамично въздействие върху почвата при Министерството на земеделието на САЩ, динамиката на поведението на гумите значително се отличава от широко разпространените представи. В действителност натоварването на осите на транспортното средство, което се предава на гумите, не се променя при промяната на налягането в тях. Става само преразпределение на налягането от средата към краищата на протектора.

В резултат налягането върху почвата се предава на твърдите странични стени на гумите.

Въпреки преимуществата си, верижните трактори имат и ред недостатъци. Основният е, че в процеса на движението при натоварване налягането на задните колела на верижните трактори действително превишава аналогичните показатели на колесните трактори.

И дори поставянето на допълнителен фронтален баласт не решава този проблем. Освен това на верижните трактори не се препоръчва правенето на резки завои. В противен случай дългите вериги оставят след себе си цели буци земя.

Изключение от правилото е хибридът Case IN STX Quadtrac. С шарнирно-съчленена рама и четири независими верижни модула нещата изглеждат различно. Първо, много по-добре се копира релефа.

Всеки модул може да се движи независимо от другите на 10 градуса надолу и нагоре. Шасито на шарнирно-съчленената рама изглажда разликата във височината. Второ, има възможност да се правят максимално остри завои без натрупвания на почва. Трето, липсва негативен ефект, свързан с пренасянето на прекомерно налягане на задната ос по време на движение с голямо натоварване. Оригиналната конструкция на теглителният механизъм (точката на съединяването е разположена в непосредствена близост от точката на чупенето на полуосите) способства за равномерно разпределяне на теглото на машината по осите. Плюс към всичко това е огромната опорна площ - почти 5,5 кв. м.

И друг неприятен момент. Верижните трактори са предназначени изключително за работа на полето. Въпреки достатъчно еластичната верига с високо сцепление с почвата, покритите с гума колела и на амортесираната седалка, движението по пътя с тях не е препоръчително.

Има и много специалисти, които се придържат към съвършено противополжно мнение за гумите и веригите.

И все пак по-добри ли са вериги

Как да се намали налягането върху почвата? Повечето без да се замислят сигурно ще отговорят - с помощта на верижен ходови апарат. Донякъде са прави. Но това твърдение ще бъде вярно само за трактор, намиращ се в статично положение, тъй като при движение коефициентът на налягането му върху почвата е различен. Доста често верижните трактори отстъпват на традиционният колесен вариант. Доказателство е значителното превъзходство на колесни трактори на полето.

Уплътняват ли гумите повече

Верижните трактори образуват дълги тесни следи. Това минимализира процентното съотношение на площта на полето, определена за движение на трактора и подобрява проходимостта при много влажни почви. Над веригите са разположени много валяци, съединени помежду си. Според преминаването на валяците върху веригата, почвата е подложена на пиково контактно налягане под всеки един от тях. Поради това веригите не винаги намаляват уплътняването на почвата.

В изследванията, проведени от специалистите на университета в Охайо, е сравнен трактор с верижна ходова част с мощност 310 к. с. с колесен трактор с мощност 350 к.с. Последният е бил оборудван с гуми и с ниско, и с високо налягане.

Двата трактора са преминавали полете с култиватор с работна ширина 12,5 м. Степента на уплътняване на почвата е измервана чрез оценяване на общата порьозност на почвата в коловозите, оставени от всеки един от тракторите.

Минималното и максималното уплътняване на почвата след преминаването е при колесния трактор. Тракторът с верижна ходова част е дал междинен резултат. Гумите с ниско вътрешно налягане са оказали по-малко средно контактно налягане върху повата отколкото веригите. Но в сравнение с гумите с високо вътрешно налягане верижната ходова част е имала преимущество.

Тракторите с верижна ходова част обикновено са по-скъпи, а и обслужването им не е евтино. Поради това, купувайки такава машина, трябва да се вземат предвид много фактори, между които факторът на уплътняването на почвата не е решаващ, тъй като този проблем лесно се решава с помощта на гуми с ниско вътрешно налягане.

Защо при опитът резултатът е нееднозначен?

При използването на навесен или прикачен инвентар теглото автоматично се пренася от предната на задната ос. Това правило важи и за верижните трактори. При колесните модели плътността на почвата под предните колела намалява, а под задните - незначително се увеличава, тъй като гумите имат свойството да преразпределят излишното тегло.

Тъй като при движението верижната ходова част се разтриса от натоварването или неравностите на почвата, излишното тегло се фиксира отзад, което на свой ред увеличава натоварването върху почвата под задната част на веригите. Използването на сдвоени предни и задни гуми позволява да се промени налягането.

Налягането върху почвата на трактор със сдвоени гуми се конкурира със системата на верижния ходови апарат, където масата се разпределя равномерно по цялата дължина на веригата. Налягането на сдвоените предни гуми е същото, както и на сдвоените задни. При това използването само на сдвоени задни гуми значително повишава степента на уплътненост под предните гуми, която е максимална между всички разглеждани варианти.

Как се променя степента на уплътняване на почвата при използването на всички сдвоени гуми, трактор с предни единични гуми и верижен трактор?

Под влияние на прикачният инвентар извивката на задните гуми се изравнява. При използването на предни единични гуми, увеличаването на масата поради прикачната машина се изравнява относителното налягане върху почвата под предните и задните гуми.

Какво се случва с верижния трактор? При агрегирането му налягането върху почвата под веригите се разпределя неравномерно, динамичното налягане върху почвата значително се увеличава под задното верижно колело. В този случай налягането върху почвата под верижната система е по-високо отколкото при колесния трактор.

Използването на предни сдвоени гуми има положително влияние върху характеристиките на трактора. Първо, това засилва мощността на теглителния механизъм, тъй като натоварването в сравнение с предните единични гуми или верижните машини се разпределя равномерно, като позволява развиването на по-висока скорост.

Второ, осигурява се по-голяма мощност на предната ос, тъй като теглото се разпределя равномерно през предната част на трактора. Трето, подобрява се поведението на трактора при завои, предотвратява се загубата на мощност. Четвърто, намалява налягането върху почвата за сметка на намаленото налягане в гумите и равномерното разпределение на теглото. Например, използването на предни сдвоени гуми се увеличава коефициентът на динамичното триене в сравнение с предните единични гуми с 10 на сто и сцеплението - с 15 на сто.

Какви са изводите

Използването на предни сдвоени гуми подобрява техническите характеристики на трактора, позволява да се използва значително повече оборудване и да се развива по-висока работна скорост, като по този начин се повишава универсалността на машината.

Но не бива да се зачертават с лека ръка и верижните трактори. Те имат някои безспорни преимущества пред колесните трактори що се отнася до работа при неблагоприятни почвени и метеорологични условия. Най-важните от тях са подобреното сцепление, плавно движение по неравни терени, голяма устойчивост към повреди на полето.

И нещо, което е много важно - след преминаването на трактора остават два коловоза, които се образуват при работа на трактор със сдвоени гуми. Освен това, веригите са по-дълговечни.

Към преимуществата на колесните трактори могат да бъдат споменати невисоката в сравнение с веригите цена на гумите и по-доброто кормилно управление. Изборът на гуми е доста по-широк, голямото количество размери на ширина и диаметър позволя да се адаптира трактора към различните култури, без да се нанася вреда на посевите. Освен това, подмяната и ремонтът на гумите не са толкова сложни.

Придвижването по автомобилните пътища е много по-лесно и бързо с колесните трактори. Колесните трактори минимално повреждат горният пласт на почвата.

Колела или вериги - въпрос без отговор?

Трябва да се разбере, че само по себе си уплътняването на почвата не винаги има отрицателни последици. Често на полето се използва техника, например за утъпкване на посевите, за осигуряването на по-дълбоко и плътно поставяне на семената в почвата. Съществуват редица фактори, които и без човешка намеса осигуряват уплътняването - структурата на почвата, влагата и т.н. Ако уплътняването все пак се е случило, трябва да се вземат под внимание всички процеси, започвайки от предсеитбената подготовка и завършвайки с жътвата, и да се открие машината, оказала негативно влияние, за да се намери алтернатива без намаляването на качеството на обработката.

Да се спори за преимуществата на верижните трактори пред колесните или обратно, може много. Изводът обаче е еднозначен - идеална техника няма. Има техника, която е най-подходяща за конкретните условия. Изборът винаги се прави от фермера.

Как да намалите уплътняването на почвата при колесните трактори

Да се използват гуми с голям диаметър;

Редовно да се проверява налягането в гумите и да се променя, за да се осигури съответното натоварване;

Да се прибавият предни и/или задни сдвоени гуми, за да се разпредели натоварването;

Да се монтират големи гуми, ако се използва конкретен агрегат. Много често прикачната машина уплътнява почвата повече отколкото самият трактор;

Да се управлява трактора с възможно най-малък баласт.

Profi