„Въпреки че BerryTrade беше основана с идеята да се фокусира върху износа на полски боровинки, съдбата реши, че компанията ще започне да внася и боровинки от други страни в Полша", казва Сандра Стефаняк-Сигула, съоснователка на полската компания за търговия с плодове BerryTrade.

Компанията е основана през пролетта на 2021 г. и през летните месеци вече имат ангажимент като износители на полски боровинки, главно в рамките на Европейския съюз. Но през октомври се оказва, че износът няма да бъде единствената форма на бизнес на BerryTrade. На Fruit Attraction те получават дори повече запитвания за възможността да продаваме боровинки в Полша, отколкото за боровинките, произведени в самата страна.

„Бяхме искрено изненадани от шума около Полша. Оказа се, че бяхме уловили перфектно пазарната тенденция и веднага след като се върнахме у дома, започнахме да предлагаме вносни боровинки на полските вериги супермаркети," казва Сандра Стефаняк-Сигула.

BerryTrade в момента доставя боровинки, ягоди, малини, къпини, червени боровинки и червено френско грозде на осем полски вериги супермаркети.

BerryTrade в момента доставя боровинки, ягоди, малини, къпини, червени боровинки и червено френско грозде на осем полски вериги супермаркети.
Снимки: BerryTrade
BerryTrade в момента доставя боровинки, ягоди, малини, къпини, червени боровинки и червено френско грозде на осем полски вериги супермаркети. Снимки: BerryTrade

„Нашата дейност обхваща периода от октомври до края на юни, когато полските плодове не са налични. Поляците обичат да ядат плодове и зеленчуци и дори по време на финансова криза не пестят средства в тази категория. Нашето общество все повече придава значение на здравословния начин на живот; все по-често кошница с плодове се носи като подарък на семейни или приятелски събирания, вместо сладкиши. Кампании за насърчаване на консумацията на плодове се провеждат и в болници и училища. Все по-видима става и тенденцията към премиумзация на боровинките. На рафтовете в магазините, включително и в дискаунт магазините, потребителите могат да избират между стандартни плодове или специални премиум сортове, опаковани в атрактивни опаковки," разказва още казва Сандра Стефаняк-Сигула.

Оказа се, че навлизането на полския пазар няма да бъде единственото предизвикателство за Berrytrade: „Ние работим по два различни канала с нашите партньори от страни като Перу, Чили, Испания и Мароко. Някои от тях ни продават плодовете си, които ние след това въвеждаме на полския пазар под нашата собствена марка „Owocowa uczta". Въпреки това, има големи производствени групи със собствени отдели за продажби в Европа, които проявяват по-голям интерес към нашите услуги по опаковане, защото вече имат директни връзки с полски вериги супермаркети", заявява Стефаняк-Сигула.

Сортиращата инсталация на Berrytrade се намира близо до Варшава и разполага с всички съвременни решения, от които може да се нуждае човек, подчертава Стефаняк-Сигула.

BerryTrade в момента доставя боровинки, ягоди, малини, къпини, червени боровинки и червено френско грозде на осем полски вериги супермаркети.
Снимки: BerryTrade
BerryTrade в момента доставя боровинки, ягоди, малини, къпини, червени боровинки и червено френско грозде на осем полски вериги супермаркети. Снимки: BerryTrade

"Нашето хладилно съоръжение с площ 3000 м² разполага, наред с други неща, с два модерни оптични сортиращи машини за боровинки Tomra KATO 260 с LUCAi™ технология, везни от американската компания A&B и термозапечатващи машини – всички те са доказани и признати технологии от най-висок клас, същите като в опаковъчните съоръжения в страни като Холандия и Германия. Освен това, 60 станции за ръчно опаковане са от решаващо значение за нашата дейност."

„От една страна, ръчните станции са полезни за окончателната проверка на опаковките с малини, къпини и ягоди. Но освен това, нещо невъобразимо в Западна Европа все още е печелившо в Полша: ръчното сортиране на боровинки. Нашите разходи за труд също се увеличават с всяка изминала година, но все още са много по-ниски от тези в Холандия или Германия. Възползвайки се от това, ние вероятно сме една от най-големите компании в Европа, които помагат за управлението на плодове, които не са подходящи за автоматично опаковане или са били отхвърлени", казва Стефаняк-Сигула. „В Европа има много опаковъчни заводи, които могат да опаковат добре практически перфектни плодове, но когато става въпрос за преработка на дефектни плодове, са необходими експерти. Не се колебая да използвам думата „експерти", защото целият ни екип полага много усилия и сърце, за да разпредели правилно този вид плодове на пазара. Ето защо глобалните гиганти в бизнеса с ягоди ни търсят за такава услуга."

„Бяхме много доволни да чуем от нашите партньори, че сме най-квалифицираната опаковъчна фабрика за ягодоплодни, която познават в тази част на Европа. Наистина, местоположението ни осигурява отлична база за завладяване на пазарите в Централна и Източна Европа. Износителите от цял свят проявяват все по-голям интерес към пазари като Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Румъния, балтийските държави, Украйна и Беларус. Голямо удобство за нашите клиенти е, че ние сами организираме групови и пълни камионни превози. Трябва само да ни информират за местоположението, количеството и качеството на плодовете, а от този момент нататък ние напълно освобождаваме нашите клиенти от тази тежест."

„Ето защо ние се занимаваме с транспорта, контрола на качеството на всяка партида плодове в нашия склад, сортирането и продажбата на плодовете на подходящия клиент. В Полша живеят над 37 милиона души и статистиките показват, че ние консумираме значително повече плодове от другите европейци. Компаниите, които ни поверяват плодовете си, могат да бъдат сигурни, че всеки килограм ще намери подходящ клиент и че ние ще платим справедлива цена за всеки килограм", заключава Стефаняк-Сигула.