Търгове за терминала STS-10 в пристанището на Сантос и пристанището на Сан Себастиан са насрочени за първата половина на 2026 г. Концесиите имат за цел да облекчат ограниченията в капацитета на бразилската пристанищна логистика, особено в югоизточния регион, който представлява около половината от националния икономически продукт.

Пристанището в Сантос, най-големият пристанищен комплекс в Латинска Америка, наближава оперативните си граници. През 2024 г. то е обработило 180 милиона тона товари, което е увеличение с 34 % в сравнение с 2019 г., като това е близо до максималния капацитет. Голяма част от износа на плодове от Бразилия в момента преминава през Сантос поради ограничените алтернативни пристанища, включително цитрусовите продукти.

В рамките на проекта STS-10 планираните инвестиции в размер на 6,4 млрд. бразилски реала, равняващи се на около 1,2 млрд. щатски долара, включват строителството на 1,3-километров кей, допълнителни пристанищни места и модернизация на 622 000 квадратни метра. Според бразилското правителство тези подобрения се очаква да увеличат капацитета за обработка на контейнери с 50%, достигайки около 10 млн. единици годишно. Терминалите в Сантос отговарят за близо 40% от общото обработване на товари в Бразилия и без разширение се очаква ограниченията на капацитета да се засилят.

Оперативното претоварване вече е засегнало износителите. В началото на годината близо 60% от корабите, акостиращи в Сантос, претърпяха промени в графика, което доведе до допълнителни разходи за съхранение и глоби. Към септември този дял се е увеличил до 75%.

Очаква се пристанището на Сан Себастиан, разположено на около 140 километра от Сантос, да поеме част от контейнерните потоци на плодове. Планираната концесия включва инвестиции в размер на 2,5 милиарда бразилски реала, или около 470 милиона щатски долара, които покриват строителството на контейнерни кейове и модернизирането на 426 000 квадратни метра. Очаква се терминалът да служи като алтернативен изход за износ на плодове като портокали, които понастоящем се транспортират с камиони до Сантос за отпращане.

„Благодарение на близостта си до селскостопански центрове, пристанището ще започне да обработва значително повече храни, особено товари, транспортирани в контейнери", казва Каземиро Карвальо, партньор в консултантската фирма 4Infra и директор по логистика във Федерацията на индустриите на щата Сао Пауло.

Очаква се, че плодовите пратки, които разчитат на автомобилен транспорт, ще се възползват най-много от развитието на Сао Себастиан. Пристанището няма железопътна връзка и не са планирани железопътни проекти. Въпреки това, специален път за достъп, чието откриване е планирано за март следващата година, ще позволи на камионите да достигнат терминала, без да минават през град Сао Себастиан.

Несигурност остава около структурата на търга. Моделът за търгове за STS-10 все още не е финализиран, а предложените правила от регулатора на пристанищата Antaq бяха критикувани за ограничаване на участието на оператори, които вече са активни в Сантос.

„Намерението е първо да се проведе търгът за STS-10 и след това да се предостави концесията за пристанището в Сан Себастиан", казва Фредерико Бусингер, партньор в Katalysis и бивш президент на пристанището в Сан Себастиан. Очаква се потенциалните участници в търга да оценят възможностите, след като бъде определена рамката на търга.