Китай продължава динамичното си разширяване на световния пазар на замразени картофи фри. Според EastFruit, само за първите пет месеца на 2025 г. страната вече е изнесла две трети от общия обем, който е изнесла през цялата предходна година. Откакто през 2022 г. Китай се превърна в нетен износител на този продукт, той не показва признаци на забавяне: например, само за следващите две години обемът на износа му се е удвоил.

От януари до май 2025 г. Китай е изнесъл 139 000 тона замразени картофи фри, в сравнение с 206 000 тона за цялата 2024 г. През последните седем години износът на този продукт от страната е нараснал почти 26 пъти, като най-ускореният растеж започва през 2020 г.

„През 2024 г. Китай се нарежда на осмо място по обем на износа на замразени картофи фри и на девето място по стойност на износа в щатски долари. Бързото разрастване на страната на световните и вътрешните пазари изненада мнозина, тъй като малцина бяха подготвени за появата на такъв страхотен конкурент, отбелязва Евген Кузин, анализатор на пазара на градинарството в EastFruit.

Успоредно с ръста на износа, през последните години Китай значително намали зависимостта си от вноса на замразени картофи фри. През 2018 г. страната внесе 191 000 тона от продукта – 24 пъти повече от износа. За сравнение, вносът през 2024 г. едва надхвърли 25 000 тона, а количеството за януари-май 2025 г. (7600 тона) бе най-ниското от десетилетия насам.

„Пандемията от COVID-19 неочаквано ускори развитието на производството на картофи фри в Китай. Изправена пред прекъсвания в вноса и логистиката, страната бе принудена да разшири собствения си производствен капацитет.

Същевременно, от 2020 г. насам секторът на ресторантите за бързо хранене в Китай преживя бърз растеж. Докато в световен мащаб преобладаваше несигурност, Китай бързо се адаптира към „COVID условията" и се превърна в нещо като „безопасно убежище" за международните вериги – стабилен и обещаващ пазар за разширяване. Освен това ресторантите в Китай възобновиха дейността си в момент, когато много други страни все още се бореха с ранните етапи на пандемията", продължава Евгени Кузин.

През 2021 г. американската верига за бързо хранене Five Guys навлезе на китайския пазар. Същата година в Китай бяха отворени около 900 ресторанта KFC – 40% от всички отворени ресторанти в света. През 2023 г. McDonald's отвори 925 нови ресторанта в Китай – две трети от общия брой в света.
Това значително подпомогна развитието на местната индустрия. Например, в ресторантите на McDonald's най-популярното ястие в менюто не е Big Mac, а картофите фри.

Според данни на FAS USDA, от юли до септември 2023 г. в Китай са пуснати в експлоатация четири нови производствени линии за замразени картофи фри с общ капацитет 400 000 тона – което се равнява на целия производствен обем на страната за 2022/23 г. С други думи, Китай теоретично удвои производството си на замразени картофи фри само за един сезон.

„Забележителното за Китай е, че експлозивен растеж е настъпил както на вътрешния, така и на международния пазар. Това двойно разширяване преобразува – ако не глобалния, то със сигурност регионалния – пазар на картофи фри. Преди това Китай консумираше големи количества от този продукт от САЩ, Белгия, Холандия, Франция и други традиционни доставчици. Но само за няколко години тези страни се сблъскаха не само с намаляващо търсене от страна на китайските вносители, но и с засилена конкуренция от китайските износители на други азиатски пазари", отбелязва Евген Кузин.

През 2024 г. Китай изнася замразени картофи фри в 70 страни, като почти 90% от обема е предназначен за Източна и Югоизточна Азия – региони, които традиционно разчитаха на внос от САЩ, Белгия, Холандия и други страни. Делът на Китай в вноса на картофи фри във Филипините е бил по-малко от 0,5% през 2018 г., но до 2024 г. е достигнал 22%. Сравнимите цифри за Япония, Индонезия, Тайланд и Малайзия през 2024 г. са съответно 8%, 34%, 28% и 14%.

Междувременно износът на замразени картофи фри от САЩ през 2023-2024 г. е сред най-ниските за последното десетилетие – само през 2020 г., „годината на COVID", са регистрирани по-ниски обеми. Доставчиците от ЕС също отчитат спад в доставките, като Китай често се посочва като ключов фактор. Например, износът на Холандия през 2024 г. е спаднал до най-ниското си ниво от 2015 г. насам (с изключение на 2020 г.).

„Въпреки забележителното темпо на разрастване на Китай на световния пазар на замразени картофи фри, бъдещият растеж ще зависи до голяма степен от икономическата траектория на страната, която се очаква да се забави през следващите години. Освен това, нестабилността на световния пазар и напрегнатите отношения между САЩ и Китай могат да променят настоящото равновесие на силите. Въпреки това, международни гиганти като McDonald's продължават да инвестират сериозно в Китай, което подчертава не само трайния потенциал на вътрешния пазар, но и перспективите за продължаващ растеж на износа в Азия – и в средносрочен план, извън нея", заключава Евгени Кузин.