Узбекистан има успехи на пазарите за износ на плодове. Страната наистина се нарежда сред най-големите световни износители в категории като трапезни грозде, череши, кайсии, пъпеши и сушени плодове. В последно време обаче тази мощна сила в износа на плодове се превръща в много привлекателен пазар за чуждестранните доставчици на плодове. Как е възможно това? Отговор търси статия на EastFruit.
Докато износът на плодове от Узбекистан продължава да процъфтява, вносът му нараства с темпове, които променят ситуацията. Това не е просто незначителна промяна, а трансформация, която е едновременно изненадваща и значителна. Между 2021 и 2024 г. износът на плодове от Узбекистан се е увеличил от 341 млн. долара на 658 млн. долара – солидно увеличение от 93%.
Този растеж отразява силата на страната в традиционни категории като грозде, сушени плодове и кайсии, които са намерили жадни купувачи на много чуждестранни пазари. Особено черешите се открояват, като стойността на износа им скочи с 150% – от 20 милиона долара на 50 милиона долара. Това е доказателство за трайната привлекателност на
Узбекистан като износител.
Но ето и истинската изненада: през същия период вносът на плодове се е увеличил от 60 милиона долара на 250 милиона долара – зашеметяващо увеличение от 317% – едно от най-бързите в света. Докато износът почти се е удвоил, вносът се увеличи повече от четири пъти, движен от ненаситното търсене на банани, цитрусови плодове, по-специално мандарини и портокали, и пресни ябълки.
Всъщност не екзотичните плодове, а ябълките отбелязаха най-бърз ръст на вноса през последните 3 години. Вносът се увеличи 17 пъти само за 3 години, като през 2024 г. надхвърли 85 милиона долара. Вносът на банани се е увеличил три пъти, надхвърляйки 100 милиона долара за първи път през 2024 г. Вносът на мандарини обаче е нараснал дори по-бързо от този на бананите – 4 пъти за 3 години и почти е достигнал стойността на вноса на банани от 95 милиона долара.
Сред другите бързо растящи категории внос са и портокалите, които са се увеличили почти пет пъти до 25 милиона долара, крушите, кивито и финиките. Изглежда, че търговската мисия, организирана от екипа на ФАО и ЕБВР в Узбекистан за износители на цитрусови плодове и фурми от Египет и Мароко, вече дава добри резултати.
Защо внезапният глад за внос?
Няколко фактора подхранват този неочакван ръст на вноса в Узбекистан. Узбекските потребители все повече търсят екзотични плодове като банани и цитрусови плодове, което отразява глобалните тенденции и нарастващите разполагаеми доходи.
„Целогодишната консумация на пресни плодове постепенно измества сезонната консумация и се превръща в норма в Узбекистан. Този ръст се осъществява за сметка на сушените плодове, които традиционно заместваха пресните продукти за местните потребители през зимния период. А това, от своя страна, допринася за ръста на износа на сушени плодове", казва Андрий Ярмак, икономист в Инвестиционния център на ФАО.
Бързото увеличение на вноса на плодове не би било възможно без 0% вносни мита, които правителството на Узбекистан налага върху плодовете, които не се произвеждат в достатъчни количества в Узбекистан. Официално тези 0% вносни мита са временни, но се удължават всяка година вече няколко години.
Какво означава това за търговците, производителите и вас
Тази промяна е повече от статистика – тя променя правилата на играта. За търговците на плодове пазарът на Узбекистан за внос на стойност 250 милиона долара е златна възможност. Доставчиците на банани, ябълки, фурми и цитрусови плодове – от Египет, Пакистан и Мароко до Полша и Украйна – вече печелят от това, но има място за още. Предизвикателството е в справянето с логистиката и конкуренцията, а наградата е парче от бързо растящия пай.
За обществото това е вкусът на променящия се Узбекистан. Пазарите, които някога бяха пълни само с местни продукти, сега са препълнени с глобални вкусове – знак за отваряне и забогатяване на нацията.
Пътят напред: плодотворно бъдеще?
Узбекистан не губи короната си в износа – 658 милиона долара през 2024 г. говорят друго. Но с внос от 250 милиона долара и бързо нарастващ, балансът се променя. Засега едно е ясно: търговията с плодове в Узбекистан вече не се свежда само до легендарните му овощни градини. Става дума за една нация, която прегръща света. Търговията носи просперитет и по този начин както вносът, така и износът са от полза за страната и създават нови възможности за бизнеса и потребителите.
Коментари