Популярността на плоските праскови значително се е увеличила през годините, въпреки първоначалното възприемане на плодовете като непривлекателни и деформирани, казва Айсел Огуз, търговски мениджър на турския производител и износител на пресни продукти Anadolu Etap.

"Обикновено сезонът на костилковите плодове, включително плоските праскови, започва в южните райони на Турция, като Тарсус, Мерсин и Адана. Размишлявайки върху първите дни на отглеждането на плоски праскови в района, си спомням времето, когато хората са смятали плодовете за безформени и непривлекателни. Днес обаче плоската праскова се е превърнала в първокласен продукт с широка популярност. Тя е предпочитана заради отличния си вкус, аромат и високото съдържание на захар, а освен това е и лесна за консумация", казва Айсел Огуз.

Той подчертава ролята на социалните медии за повишаване на търсенето на плоски праскови: "Търсенето на този плод нарасна през годините. Преди това ги доставяхме в смесени товари само с няколко палета и малко въздушни превози. Днес получаваме поръчки за цели камиони. В някои държави не бива да се подценява влиянието на социалните медии", обяснява Айсел Огуз. В Малайзия инфлуенсъри са публикували видеоклипове за вкуса на плоската праскова, които са събрали много харесвания и споделяния, като така значително са увеличили популярността й.

През този сезон Anadolu Etap се фокусира върху износа на плоски праскови на два континента: "Основната ни цел е да изнасяме праскови за Азия, но ЕС остава основният ни пазар. Като компания се стремим да удължим сезона, като засаждаме ранни и късни сортове, за да осигурим постоянни доставки. Въпреки усилията ни за опазване на фермите, изменението на климата продължава да представлява сериозно предизвикателство," обяснява Айсел Огуз.

Въпреки че сезонът на костилковите плодове приключва в един от турските региони, Огуз е уверен в продължаващото предлагане: "Сезонът в южния регион приключва, но с удоволствие съобщаваме, че нашите ферми в северната част ще осигурят постоянни доставки".