Новата тригодишна програма "Добър ход" (Good Move), съфинансирана от Европейския съюз, има за цел да накара младите хора в Европа на възраст между 18 и 34 години да се движат: "в чиниите им, като ги насърчава да ядат повече плодове и зеленчуци, или в начина им на живот, като ги мотивира да бъдат по-активни и по-малко заседнали всеки ден." Днес младите хора не консумират достатъчно плодове и зеленчуци "поради липса на време, желание или идеи и са все по-заседнали".

Тази кампания се подкрепя от Франция с Aprifel (Агенция за изследвания и информация в областта на плодовете и зеленчуците), Полша със Съюза на плодовете (Асоциация на Съюза на дистрибуторите на плодове и зеленчуци) и Испания с Ailimpo (Професионална асоциация на лимоните и помело).

Новата кампания за насърчаване на консумацията на плодове и зеленчуци и на физическата активност сред хората на възраст 18-34 години беше представена на кръгла маса в Париж, на която присъстваха редица специалисти в областта на здравеопазването и спорта: Матийо Жуи (диетолог диетолог във Френската федерация по лека атлетика), Сандрин Моннери-Патрис (изследовател в Центъра за вкус и хранително поведение - INRAE) и Давид Тивел (професор в Университета на Клермон-Оверн), информира FreshPlaza.

Защо да се насочим към младите хора?

"Консумацията на плодове и зеленчуци намалява сред младото поколение", обяснява Кристел Тейседр, председател на Aprifel. Днес 25-35-годишните консумират 3 пъти по-малко зеленчуци и наполовина по-малко плодове в сравнение с предишното поколение. Тази тенденция ще се засилва през следващите години, така че има спешна нужда от бързи действия." (34,4 % от европейското население не консумира ежедневно плодове и зеленчуци, а 4 от 5 млади хора казват, че са мотивирани да спортуват, но им е трудно да предприемат действия). Според Паулина Копеч, генерален секретар на Съюза на производителите на плодове (Полша), тази намаляваща консумация е проблем, който засяга също Испания и Полша.

Съчетаване на удоволствието, свободното време и благосъстоянието
Според Кристел Тейседр "най-добрият начин да накараме младите хора да искат да ядат плодове и зеленчуци и да участват във физическа активност е да съчетаем удоволствието, свободното време и благополучието".

За Матийо Жуи, диетолог и специалист по хранене към Френската федерация по лека атлетика, "трябва да оптимизирате правилния начин на движение чрез правилния начин на хранене, защото не може да има едното без другото". Той предлага да се използват кодовете на това поколение и да се адаптират към настоящия им начин на живот."

Програмата "Добър ход" се основава на мотивацията и на теорията за малките стъпки: всяка стъпка е важна и не трябва да е трудна за изпълнение. Това е транстеоретичният модел на Прохаска и Ди Клементе (1982 г.) на промяната, предназначен за подпомагане на промяната на поведението на различни етапи. Според Сандрин Моннери-Патрис, изследовател в Центъра за вкус и хранително поведение на INRAE, "това, което ядем, се основава на механизъм за учене: повторение. Необходими са между 8 и 10 предложения, за да може отхвърлената храна да бъде оценена от детето: това, което става познато, се цени".

Мисиите на "Добър ход": научни изследвания и педагогика чрез електронно обучение и уебинари, срещи с млади хора в реалния живот по време на спортни събития и прилагане на цифрови и социални активации за достигане и ангажиране на хора на възраст 18-34 години.