Посланието е: ефективно производство

Когато Дания се присъединява към Европейския съюз през 1973 г., Nordic Greens - тогава с името Alfred Pedersen - незабавно засажда домати в оранжериите си. Това е първата търговска реколта от домати в страната. "Компанията, основана през 1948 г., се фокусира върху отглеждането на краставици, но баща ми, на когото е кръстена компанията, беше убеден, че след присъединяването към ЕС датските домати ще достигнат по-високи цени", започва разказа си главният изпълнителен директор Мадс Улрик Педерсен.

Сега е 2023 г. и в оранжериите на тази компания в Одензе ще намерите краставици, домати и чушки. А преди няколко седмици в модерния нов оранжериен комплекс беше засадена първата маруля в 75-годишната история на компанията. Става дума за премиера.

Берат се само зрели домати

От самото начало фокусът беше върху качеството. Днес това се изразява в привлекателни опаковки и особено в зрели плодове. "Не можем да копираме други страни, в които се отглеждат домати, производството тук е по-скъпо. Затова трябва да предложим нещо допълнително. Събираме реколтата, сортираме и опаковаме доматите си на ръка, като по този начин осигуряваме отлично качество", казва Мадс.

"Доматите могат да се оберат от растенията, едва след като са узрели и са достигнали пълния си вкус. Ръчното сортиране и опаковане означава избягване на повреждането на продукта в машините за сортиране. Този метод струва малко повече труд, но датските потребители са готови да платят допълнително за висококачествени местни продукти. Все пак до известна степен инфлацията оказва натиск върху истинските първокласни продукти."

Неконвенционален

През първото десетилетие тези домати се продават на търг в Одензе, но през 1982 г. Педерсен-старши е първият производител в Дания, който се насочва към директни продажби на клиенти. "Дори и днес ние сме един от малкото производители, които не са свързани с кооператива, който от търг се превърна в асоциация на производителите, където освен това вече не се провеждат продажби по часовник като такива. Силно вярваме в директния контакт с клиентите", обяснява Мадс.

Брандингът - 90 % от продукцията на Nordic Greens се продава под марките Katrine & Alfreds и Pedersens Udvalgte - промоциите в магазините, разказването на истории и гамата от специални сортове също са някои от инструментите, използвани за превръщането на доматите, чушките и краставиците на компанията в уникален и добре познат продукт в датските супермаркети. "Това също е необходимо, за да се конкурираме с наистина големите компании за отглеждане".

Местните за местни и био

Оранжериите на Nordic Greens са с обща площ 47 хектара, разпределени между шест стопанства. Най-голямата от тях се намира в Южна Швеция. "Преди изнасяхме там, но философията ни съвпада с настоящата тенденция "местно за местно". Така че за шведския пазар имаме зеленчуци от шведска оранжерия. Така в супермаркетите на тази страна ще намерите продукти с шведското знаме на опаковката", смее се Мадс и добавя, че тази тенденция всъщност осигурява бъдещето на компанията.

"Голямото търсене на местни продукти в скандинавските страни не вреди на нас или на други датски производители. Всяка година продажбите на зеленчуци, отглеждани в региона, се увеличават с няколко процента. А тук, в Дания, нямаме ожесточената конкуренция, с която се сблъскват производителите в градинарска страна като Нидерландия."

40% от продукцията на Nordic Greens е биологична. "Това е значителен обем, но такъв е и датският пазар на биологични продукти. Поне пет процента от доматите и краставиците в магазините са биологични. Това е най-големият дял в Европа. Но е трудно да се отглеждат по биологичен начин. Не може да се отглеждат върху субстрат, трябва да са в почвата, а насекомите трябва да се пазят далече от тях с мрежи, така че добивите са с около 20 % по-ниски от конвенционалните. Въпреки че маржът на печалбата не е по-висок и рискът също е по-голям, все пак си заслужава според нас", казва изпълнителният директор.

Без повече изкопаеми източници на енергия

А биологичните фермери по дефиниция ценят устойчивостта. "Използваме остатъчна топлина за отопление на оранжериите, а когато електричеството е достъпно - електрически котел. Сегашните тарифи не са много лоши и се надявам да останат такива. Вече не използваме изкопаеми източници на енергия. Бръмбарите опрашват цветовете, напояваме с дъждовна вода, контролираме вредителите с интегрирани стратегии за растителна защита и използваме рециклируем картон или пластмаса за опаковки. Освен това искаме до 2030 г. да сме въглеродно неутрални."

Въпреки че цената на електроенергията е доста добра, според Мадс тази зима е продължило само 25% от обичайното отглеждане. "Разходите се различават значително от тези в страни като Мароко и Турция, въпреки че те имат по-високи транспортни разходи. Мисля, че ЕС допуска твърде много продукти от трети страни. Предстоящите зими ще бъдат трудни за нас, защото разходите за отопление винаги ще бъдат по-високи, отколкото през 2020 г. И всеки знае, че трудът тук струва повече, макар че това означава, че нямаме проблем с привличането на стабилна работна ръка от чужбина. А чуждестранните компании за отглеждане на култури почти не се намесват: структурата на разходите ни просто е твърде висока", признава Марс.

Пчелите са щастливи

Посланието е следното: ефективно отглеждане. Точно това е намерението на чисто новата оранжерия, в която Nordic Greens засадиха първата си хидропонна маруля. "Оранжерията има слънчеви панели и двойни екрани. Целият дизайн се стреми към ефективност и е уникален в света. Нямам търпение да прибера първата реколта от маруля", заключава Мадс ентусиазирано за този нов проект, който отново свидетелства за светлото бъдеще на оранжерийното зеленчукопроизводство в Дания.