Представете си ги с изтънчен вкус на барбекю, носещо усещането за бекон, но без него. Това е вкусовата иновация, която позволи на млади предприемачи от Нидерландия да развият новаторски бизнес

Млади предприемачи от компанията Smoked Egg Europe стартират с продажбата на пушени яйца в малък мащаб на нидерландския пазар от 2020 г. Но това е началото. Smoked Eggs Europe е истински стартъп и затова получава субсидия за икономика и иновации от регионалното правителство.

Вкусова иновация

Продуктът пушени яйца е истинско кулинарно предизвикателство. Яйцето е сурово, но има фин аромат на пушено. Според младите иноватори оценката на потребителите е, че яйцата имат вкус на бекон, който е бил сготвен с яйцата, или е добавен приятен вкус на барбекю. Яйцата са като нормалните яйца. Може да направите всичко с пушено яйце: да го поширате (процес на варене във вода или друга течност, без да се достига точката на кипене), да го изпържите, да го бъркате или да го използвате в любимите си ястия. Интересно е да се експериментира и със сладки ястия, обясняват младите предприемачи.

Концепцията за пушени яйца

е австралийско вдъхновение

Преди младите нидерландци да посетят училището по хотелиерство в Маастрихт, пътуват из Австралия с приятели в продължение на една година. През това време се запознават със семейство предприемачи в ресторантьорството. Дори работят в кетъринг бизнеса няколко месеца и стават добри приятели с австралийското семейство. След тази година на пътуване и работа, прибирайки се у дома, нидерландците завършват обучението си и заминават в чужбина, за да работят в различни хотели по целия свят, преди да се върнат в родината си. В края на 2018 г. те вече са разработили нов вкус към суровите яйца. И предпазливо се допитват до професионалист в кулинарната сфера дали би проявил интерес да започне изпитание в Европа с този иновативен продукт.

Световен патент

През 2019 г. кулинарят сам търси среща с иноваторите, за да научи повече за пушените яйца. Иска да изпита вкуса от първа ръка и да открие възможностите в кулинарната сфера. Освен това иска да разбере какво включва процесът на пушене и да научи повече за създаването на нов бизнес. След посещението следва един-единствен въпрос – съгласни ли са да им помогне да създадат компания за пушени яйца. Тук е мястото да се уточни, че към този момент те са взели световен патент за този специален процес на опушване. И крайният резултат е – младите иноватори получават възнаграждения за всичко, което произвеждат.

Снабдяване с яйца

с нисък въглероден отпечатък

Кулинарният специалист иска да има надежден партньор в ЕС. И стартирайки вече общия им бизнес, трябва да си осигурят основната суровина. А за да могат да се пушат яйца, те трябва да са от сигурен източник. Започва търсенето на птицевъд в региона, който може да им достави. Избират регионален доставчик, защото искат продукт с малък въглероден отпечатък. Накрая се озовават при птицевъд, който е добре познат в браншовата индустрия. Иноваторите търсят доставка на кафяви яйца, осигуряват и ферма за сортиране и пакетиране на яйцата.

Хуманно отношение към животните с една звезда

Следващата стъпка е купуването на пластмасови тави, които пасват точно в димната кутия, проектирана от младите предприемачи. И вече всички нива на бъдещото производство са налице. Птицевъдът, който осигурява яйцата, е категоричен: „Smoked Egg Europe ми плаща справедлива цена за моите яйца. Харесва ми и идеята да допринеса за иновативен проект“. Яйцата, доставени от птицевъда, отговарят на нидерландския етикет за качество Beter Leven с една звезда на Холандската организация за защита на животните. По принцип могат да се пушат както бели, така и кафяви яйца, но производителите избират кафявите. Причината е, че смятат, че кафявите яйца са визуално по-привлекателни след процеса на опушване.

И защото са на финала преди старта на първата продукция, за да са сигурни, че разполагат с подходящия начален капитал за създаване на компанията, кандидатстват за

заем за иновации от Rabobank

Но за да отговорят на условията, трябва да изготвят бизнес план и да представят идеята си на Rabobank. И отговорът е - това е страхотно за стартиращ бизнес.

През декември 2019 г. те получават плановете за инсталиране на системата за опушване. Монтажът трябва да се извърши от инженер и се обявява търг, за да получат най-добрата оферта и планиране. Печели белгийски инженер, който сглобява инсталацията заедно с австралийски колега.

Първоначални проблеми

След отпускането на заема, те официално стартират бизнеса през юни 2019 г. Първоначално нещата не тръгват добре, защото започват с обикновен прототип на машина за пушене на яйца в задния двор и поради метеорологичните изненади опушвачът не работи непрекъснато. Това налага изработване и изпробване на прототип - голям генератор на дим, и цялото друго оборудване пристига от Белгия. Инженерът е категоричен в добрия избор: „Прототипът може да побере 300 яйца, докато големият генератор на дим може да побере до 100 000 яйца”.

Опушване на 10 000 яйца на всеки 14 дни

Процесът на пушене в Австралия е малко по-различен от този в Нидерландия. Яйцата се поставят върху стелажи за гнездене в димна кутия и димът от модула до димната кутия се издухва върху яйцата. Този метод на пушене се нарича студено пушене. В Австралия се използва същата техника, но яйцата се измиват преди опушване. Това е задължително в Австралия, докато в Европа изобщо не се мият яйцата. Работата не започва веднага с максималния капацитет от 100 000 яйца. Затова се пушат по 10 000 яйца на всеки 14 дни. Бизнесът стартира с производство по поръчка. Но веднага щом продажбите започват да растат, производството се увеличава.

В корона пандемията

Младите иноватори първоначално искат да започнат с по-високо производство, но пандемията от коронавирус и мерките, които последват в световен мащаб, буквално „хвърлиха гаечен ключ в работата ни”, казват предприемачите. Те искат да снабдяват изцяло сектора на хранителните услуги, но той буквално затваря поради коронакризата. Продажбите в индустрията за хранителни услуги изглеждат обещаващи, тъй като готвачите разбират какво може да направят с такъв специален продукт. За да се възползват максимално от ситуацията, те бързо променят стратегията на Smoked Egg Europe и започват да търсят купувачи в селски и фермерски магазини и магазини за деликатеси. Освен това проучват възможностите в по-големите магазини за търговия на дребно и супермаркети.

Постоянно привличане на нови клиенти

Младите бизнесмени признават, че все още не са спечелили нито цент от продажбите на яйцата, но редовно изплащат банковите инвестиции, които са направили. „Това е естеството за стартиращия бизнес. От края на 2021 г. обаче започна растеж. Банката също така разбира, че поради пандемията ние, както много други предприемачи, не можехме веднага да започнем да растем, за да постигнем целите си”, обясняват иноваторите. И се надяват да започнат да печелят сериозни пари в началото на 2022 г.

И става точно така: Над 100 000 пушени яйца са продадени на нидерландски компании. Част от яйцата отиват във верига супермаркети и онлайн супермаркет. Предлагат се 6 яйца в хубава кутия, които струват 2,99 евро. Но идеите не спират - работят за втората си цел – предлагане на 250 000 яйца. Защото непрекъснато привличат нови клиенти. Стараят се да посещават възможно най-много събития и пазари и да дават възможност на потребителите да опитат яйцата. И виждат, че продуктите се продават изключително успешно.

Разширяване на познаваемостта на марката

„В момента в Обединеното кралство има бизнес, който иска да закупи пробен лиценз. Те искат да пушат яйца за британския пазар. Освен това интерес проявява и компания в САЩ, която иска да започне да предлага и пушени яйца. Те не са конкуренти, защото всеки има свой ясно дефиниран лиценз. Всъщност всичко това ще ни помогне. Заедно ще пуснем този уникален продукт на пазара и ще увеличим познаваемостта на нашата марка“, твърдят младите бизнесмени. Още повече, че вече имат пилотен проект в Германия. И то успешен: водят разговори с няколко германски супермаркета, като в същото време гледат и към Белгия и скандинавските страни. Но за момента Нидерландия остава основен пазар. Целта е да доставят 100 000 пушени яйца всяка седмица през 2022 г.

Над 100 000 пушени яйца вече са продадени на нидерландски компании.
Над 100 000 пушени яйца вече са продадени на нидерландски компании.