В това вярва Сергей Петров, основател на платформата „Истински мед“, чрез която граждани купуват пчелните продукти на достойна цена

Радина ИВАНОВА

- Г-н Петров, знаем, че правите интересни продукти, имате оригинални идеи, разкажете ни повече.

- Занимаваме се с устойчивост в пчеларството, като работим в три различни направления. Първото е да създаваме технологии за дистанционен мониторинг на кошерите. Това означава, че усещаме какво се случва в тях и предаваме данните на пчеларите и те от своя страна могат да следят стопанството си от разстояние. Второто перо е наука и развойна дейност – с различни университети, най-вече от Европа, но и от Австралия, работим по различни устройства и технологии, които могат да бъдат в помощ на пчеларите. Целим да измислим радикални иновации, които един ден да влязат в сектора. Например камери, които следят за здравето на яйцата на пчелите и могат да предложат различни типове лечение, когато се установи някакво заболяване.

Третото, с което сме най-популярни в България, е инициативата „Истински мед“, чиято цел е

да свърже потребителите

с производителите на мед

Разработихме платформа, където всеки един гражданин може да си осинови кошер. Разглеждаш пчеларите, харесваш си някой, заради региона, историята му или заради вида мед, който прави, и подкрепяш един негов кошер с абонамент да получаваш мед. Това го правим, защото вярваме, че пчеларите са едни от най-ценните ресурси за българското земеделие, който изчезва. Само за последните 2 години сме загубили 30% от всички пчелари. Отказват се, не виждат смисъл да се занимават и за нас това е един червен флаг за бъдещето, тъй като пчеларите не са просто производители на мед, те са и опрашители. Ако загубим пчеларите, започваме да губим и качеството на опрашване, съответно това ще се отрази на цялата аграрна дейност.

Нашето желание е да направим, така,че пчеларите да могат да направят по-ефективно производството си и с по-добри условия. Затова стремежът ни е да заплащаме меда на достойна цена, както и да лишим пчеларя от цялата операция да опакова, маркетира и продава продукта си. Винаги сме превишавали изкупната цена на едро поне с 50-100%. Например, когато цената беше стигнала 3,50 на кг преди година-две, ние го купувахме от 5,50 и до 12 лева според качеството. Вярваме, че трябва да се вдигне стойността на меда и не пчеларят да изважда пари от джоба си, а те да идват от крайните потребители. И това е напълно възможно, когато им предложиш качествен продукт с цялостно проследяване, човек да е сигурен, че купува истински мед.

В платформата има над 2500 активни абоната, които всеки месец получават мед от нашите пчелари. Отделно работим с над 110 компании, които също подкрепят различни кошери, или помагат в изграждането на устойчиви практики чрез различни инициативи като „Пчеларски университет“, празника „Деня на пчелата“ и т.н.

- Колко са пчеларите в платформата и как могат да се включат нови?

- Пчеларите са 25 на брой, като тази година целим бройката им да стане 100. Инициативата влиза в трета година. Пчеларите са от цялата страна освен Югозападния район.

С тях провеждаме интервюта, за да се убедим, че са устойчиви пчелари. Проверяваме лабораторно техния продукт и ако отговаря на нашите високи изисквания за качество, този човек се качва в платформата и започваме да лансираме неговия мед. Можем да работим с всеки, но при няколко условия – да е регистриран, да може да ни издава фактура, да има проследяемост на документацията и движението на продукта.

Пчеларите са на различни възрасти – от съвсем млади: 20+ до 60-годишни, всеки със своята интересна съдба. Пчеларите са словохотливи, и могат да разказват много. Това е една от идеята – да се покажат хората, които стоят зад продукта. И дори онези, които си осиновят кошер, могат да се срещнат с пчеларя, да му помогнат в ежедневната му работа.
Всяко лице стои зад продукта си, можеш да видиш кога е изваден медът, какво е включено в неговия състав, за какво е полезно - атрибути, които липсват в онлайн търговията.

Работим и със сдружения – това е още едно улеснение на целия процес да купуваме мед от кооператив, но тук, разбира се, трябва да се има предвид, че всеки пчелар застава зад собствения си продукт.

- Запознати ли сте дали има друга като вашата инициатива в света?

- Точно такава няма, но има много инициативи, които целят да запознаят хората с пчеларството. Този холистичен бизнес модел работи много добре, защото клиентът вижда на кого помага, опитваме се всичко да е напълно прозрачно, верифицирано от технологични методи. Надяваме се да сме първите, които да изнесем бизнес модела в Европа.

В началото идеята ни беше как да бъдем полезни на пчеларите, купихме мед, направихме онлайн магазин и малко по-малко бизнес моделът се разрасна в идеята „Осинови кошер“. Явно това е най-добрата стратегия. Сега има и доста интерес от пчеларите.

- Участвате ли като партньор в мерките по селската програма за внедряване на иновативни продукти?

- Дадохме доста оферти на пчелари, които участват по 6.3 по точките за иновации, сега чакаме резултатите. Засега имаме много малко клиенти у нас. Обусловено е от цената на устройствата, клиентите ни са най-вече от чужбина. Все още не можем да я направим достатъчно ниска, за да може да я продаваме на българския пазар. Имаме сериозен проблем в пчеларския сектор – хората не изкарват пари, първото нещо, което трябва да направим, е да им помогнем да имат добри и постоянни доходи от своята дейност. И след това се надявам да им помогнем и с това да бъдат дигитални и да дойдат в новото време.

Хубаво е да има субсидии, но това не е постоянно, не е нещо, на което трябва да се разчита. Смятам, че трябва да имаме аграрна индустрия, която не трябва да разчита на външни стимули, а да се самоиздържа. В това вярвам.

- Доколкото разбирам, вие сте компания, която внедрява нови форми на икономически отношения на солидарност, така ли е?

- Бих казал, че сме социални, по-скоро дори търсим здрав разум. Ясно е, че без пчели няма храна. Те са в деликатно положение в световен мащаб и имаме нуждата на подкрепата на всеки един гражданин. Така че може да се каже, че търсим солидарност на всеки човек към екосистемата. Пчелите опрашват директно 30% от всичко, което слагаме на масата си, но са отговорни за 70% от цялата трапеза, тъй като опрашват и например люцерна, която е храна на домашните животни.

Цялата концепция на ЕС за Зелената сделка е продиктувана от икономически и социални проблеми, които нарастват, защото не използваме устойчиво благата на планетата. Всички трябва да си променим мисленето и бизнесите. Пчеларите са социално отговорни и ние не искаме клиентите да даряват пари, а да купуват качествен продукт - това е най-чистият начин да инвестираш в една устойчива екосистема - да купуваш на достойна цена.

При нас всички продажби са онлайн, защото целим да сме максимално неутрални или поне възможно с най-нисък въглероден отпечатък. Следим бурканчетата във всеки един момент от спедицията. За всеки един клиент също засаждаме поне по едно дърво. До момента сме посадили над 3000 дървета.

- Планирате ли събития?

-На 21 май правим фестивал по повод „Деня на пчелата“, в Южен парк, София. Миналата година имаше уъркшопи, стопани продаваха меда си, имаше игри, музика и живи пчели в демонстративен кошер. Тази година ще стане още по-голямо събитие.

Но, имаме и още едно начинание да създаваме нови пчелари - „Пчеларски университет“. Това е началото на едно учебно заведение, което предлага курсове за пчелари. Правим го по един по-модерен начин в партньорство с голяма хранителна верига.

В рамките на обучението има онлайн и уроци на живо в пчелин. Десет видеолекции са съобразени така, че в същата година курсантите да могат да станат пчелари. Те имат и много начини да комуникират един с друг, както с лекторите и опитни пчелари. Курсът струва 200 лева, но за първия курс даваме 10 стипендии, като поне 5 от тях са за жени. В таксата са включени професионално облекло и консумативи, а за стипендиантите - и кошери.

Искаме да създаваме пчелари, защото вярваме, че пчеларството може да бъде един много доходоносен малък бизнес у нас. Мястото ни е уникално, имаме достъп до разнообразна паша и хубава сезонност, която помага за букет от съставки в меда. Българинът трябва да акцентира върху качеството му, да повдигне неговата стойност и да го извади на международния пазар. Това правим ние и ще се радваме да виждаме повече хора, които мислят като нас. Платформата ни е отворена за Европа, вече имаме клиенти в Австрия и Германия.

Георги Александров, пчелар с 250 кошера, отгледани в подножието на Родопите в Куклен и Първенец
Георги Александров, пчелар с 250 кошера, отгледани в подножието на Родопите в Куклен и Първенец
Сем. Пътови от Тръстеник изкарват мед от слънчоглед и ливадни цветя и билки
Сем. Пътови от Тръстеник изкарват мед от слънчоглед и ливадни цветя и билки