През 2020 г. износът на селскостопански храни в ЕС се увеличи до 184,3 млрд. евро (ръст от 1,4% в сравнение с 2019 г.), докато стойността на вноса нарасна до 122,2 млрд. евро (ръст от 0,5%). Полученият в резултат търговски баланс за 2020 г. е в излишък от 62 млрд. евро, което е увеличение с 3% в сравнение с 2019 г. Това са сред основните констатации, публикувани от Европейската комисия в месечния доклад за търговията за януари-декември 2020 г.

Китай, Швейцария и регионът на Близкия изток и Северна Африка (MENA) бяха основните дестинации за растеж на износа на селскостопански храни в ЕС през 2020 г. За Китай стойността на износа нарасна с 3,22 млрд. евро в сравнение с 2019 г., главно от свиско месо, пшеница и храна за кърмачета.

Докато зърнените култури и млечните продукти доведоха до увеличаване на региона на Северна Африка, особено в Саудитска Арабия (където стойността на износа нарасна с 648 милиона евро), Алжир (с 494 милиона евро ) и Мароко (с 413 милиона евро).

Износът от ЕС спадна за САЩ (с 392 млн. евро, като спиртните напитки и виното са основните засегнати продукти), Турция (с 360 млн. евро) и Сингапур (намаление с 346 млн. евро). Въпреки въздействието на Brexit, износът на ЕС за Обединеното кралство се е увеличил с 467 милиона евро в сравнение с 2019 г., като пшеница и тестени изделия са сред водещите продукти. Стойността на вноса от ЕС от Обединеното кралство обаче е спаднала с 1,2 милиарда евро, като най-вече са засегнати спиртните напитки и ликьорите.

Канада увеличи вноса на селскостопански храни в ЕС през 2020 г., като рапицата и твърдата пшеница са увеличили стойността на вноса с 1,05 млрд. евро в сравнение с 2019 г. Вносът от Бразилия и Индонезия се е увеличил с 580 млн. евро, задвижван от соеви зърна и палмово масло,  докато стойностите на вноса са намалели от Украйна (с 1 млрд. евро), САЩ (с 626 млн. евро) и Индия (намаление с 247 млн. евро).

По отношение на продуктовите категории

износът на свинско месо нарасна с 2,12 милиарда евро

в сравнение с 2019 г., докато стойността на износа на пшеница се увеличи с 1,70 милиарда евро. Други продуктови категории, които се представят силно през 2020 г., са храни за домашни любимци (с 557 милиона евро), рапично и слънчогледово масло (с 467 милиона евро) и тестени изделия и сладкиши (с 391 милиона евро).

2020 г. беше предизвикателна година за износа на спиртни напитки и ликьори (с 1,58 милиарда евро), вино (с 1,2 милиарда евро), сурови кожи (с 582 милиона евро) и памук (с 413 милиона евро) от ЕС.

Що се отнася до вноса, стойностите са намалели за приема на груби зърнени храни (с 1,22 милиона евро), спиртни напитки и ликьори (спад от 493 милиона евро) и маслени торти (спад от 441 милиона евро). От друга страна, бяха отбелязани увеличения в стойностите на вноса на палмово масло и масло от палмови ядки (с 719 милиона евро), мастни киселини и восъци (с 689 милиона евро), рапично семе и слънчогледови семки (с 602 милиона евро) и пресни и сушени плодове (с 491 милиона евро).