Съветът на ЕС прие регламент с нови правила за етикетиране на автомобилните гуми, които предстои да бъдат въведени и в нашето законодателство. Те ще влязат в сила от 1 май следващата година. Идеята е новите етикети да позволят на купувачите да изберат по-ефективни гуми, което да им спести пари. От друга страна, ще се намалят и вредните емисии от управлявания от тях автомобил.
С регламента се цели етикетите да станат по-видими и потребителите да разполагат с повече информация, за да могат да избират по-безопасни, по-икономични на гориво и по-тихи гуми. 20-30% от разхода на гориво на едно превозно средство се дължи на гумите, основно поради съпротивлението им при търкаляне.
Етикетите ще
съдържат
информация
за горивната
ефективност
и сцеплението на мокра настилка, като тя ще бъде оценена на скaла от A до G (по подобие на етикетите за енергийна ефективност на домакинските уреди). Потребителите ще разполагат и с данни за нивото на шум на гумите извън автомобила, изразен в децибели.
Етикетите ще трябва да бъдат ясно видими за потребителите. Те трябва да се показват при всички видове продажба, включително онлайн, и ще трябва да съдържат QR код за лесно сканиране.
Предвижда се да бъдат добавени изображения за сцепление при сняг и лед и да бъде обновен дизайнът на етикета.
Както всяка друга категория гуми, регенерираните гуми също са обхванати от регламента. Изискванията за такива гуми ще се прилагат, след като бъде създаден подходящ тестов метод за измерване на характеристиките им.
Регламентът включва и разпоредби за добавянето, след като бъдат разработени подходящи тестови методи, на параметри за пробег и износване. Очаква се по този начин да се намали количеството пластмасови микрочастици, които попадат в околната среда в резултат от износването на гумите. Гумите за камиони и автобуси в бъдеще също ще трябва да носят такъв етикет.
Климатичните промени ще доведат и до разлика в етикета на зимните гуми от 1 май 2021 година в страните от ЕС. Категориите на гумите ще бъдат разделени на такива за сурова зима и за по-мека в централноевропейските държави. Общо взето, буквените означения ще означават дали дадена зимна гума е по-подходяща за дъжд, сняг, или за лед.
Досега нямаше маркировки, свързани с нужните характеристики за взискателно зимно време. Целта на етикетае да насочи потребителите към гуми, които са по-икономични, безопасни и тихи.
От Европейската комисия са се съгласили, че етикетите, обозначаващи разхода на енергия, и характеристиките на гумите ще бъдат актуализирани. Новите етикети правят по-лесно сравнението между различните модели гуми и помагат при избора на потребителите, които пазаруват онлайн.
Според по-ранния регламент всички гуми на леки коли и ванове е нужно да имат стикер, който показва сцеплението на гумата на мокра настилка, шума при търкаляне и влиянието върху разхода на гориво. Стикери досега не са били нужни за гуми на камиони, но информацията трябва да е налична. В Централна и Източна Европа сцеплението на мокра настилка и на сняг ключово за безопасното шофиране през зимата, докато
в Скандинавските
страни сцеплението
на лед е по-важно Досега не е имало изискване за етикет, определящ тези две категории.
“До преди информацията на етикетите на гумите беше подвеждаща за потребителите в скандинавските страни, докато дилемата пред потребителите в Централна и Източна Европа не беше толкова голяма. Новата маркировка за сцепление на лед ще отличава гумите, които са подходящи за Скандинавия, от други зимни гуми. Маркировката за сцепление на сняг ще бъде позволена за гуми с представяне на сняг, което е достатъчно добро за зимата в Централна и Източна Европа”, казва Ярмо Суннари, мениджър в Nokian.
Гумите за леки автомобили и ванове ще имат етикет за гуми на ЕС, който показва сцеплението, шума при търкаляне и влиянието им върху разхода на гориво.
“Най-големият проблем досега беше, че не всички гуми с маркировка за зимни гуми бяха подходящи за всички зимни условия. Гумите, проектирани за зимата в Централна и Източна Европа, са напълно различни от нужните за скандинавската зима. Сцеплението на мокра настилка и на лед са взаимноизключващи се характеристики. Потребителят може в крайна сметка да закупи погрешни гуми, ако информацията на етикета не е правилна”, допълва Суннари.
Маркировката за сцепление на лед първоначално ще се използва само при гумите за леки коли, докато за сцепление на сняг ще бъде налична и при гумите за миниванове, лекотоварни коли, камиони и бусове.