Тези седмици в годината, когато трябва навреме да приберете цялата реколта, са най-важните в селскостопанския цикъл и несъмнено се нуждаят от оптимизация

Комбайнерите имат време от 7-8 часа сутринта до тъмно. В рамките на тези 12-14 часа трябва да наблюдават огромен брой неща.

От една страна, е необходимо комбайнът да работи безпроблемно, без да оставя неокосени площи. От друга, операторът контролира процеса на обработка на зърното - ускорява или забавя в зависимост от характеристиките на участъка, регулира скоростта на въртене на барабана, променя режима на подбарабана, следи параметрите на последваща обработка и добавяне на зърно. Това означава, че комбайнерите трябва системно да гледат напред - за препятствия, отстрани - да наблюдават края на хедера и ръба на полето, и назад - за да оценят качеството на зърното на изхода.

Операторът има лична мисия - да събере, колкото е възможно повече зърно и в същото време да не допуска грешки. Затова на практика той се фокусира върху шофирането и обръща малко внимание на параметрите на прибиране на реколтата.

Но да караш комбайн с ширина 12 метра, не е лесно. Поради несъвършени завои остават големи необработени парцели, а към края на смяната започват аварии, породени от умората на механиците.

Ако улесните процеса на управление на комбайна, можете

да увеличите количеството на реколтата с 6-8%

и да не се страхувате от опасни инциденти на полето.

Как да го направите? Например, инсталирайте автономна система за управление, която да следи траекторията на движение и да контролира машината. Централният ѝ компонент е малка двумегапикселова камера, която е монтирана върху скобата на огледалото и с помощта на невронна мрежа анализира ситуацията в полето. Тя наблюдава дали комбайнът се движи безпроблемно и има ли пречки пред себе си. Освободен от необходимостта да гледа напред 12 часа подред, операторът на машината ще може по-внимателно да следи качеството на събирането на зърното.

Какво точно прави автопилотът?

Той задвижва комбайна, използвайки един от трите режима: по края на окосената реколта или обработвана земя, в реда или по тревата. Следи разстоянието между редовете и задвижва комбайна, така че да остави възможно най-малко неожънати площи.

Автопилотът разпознава пречките и решава какво да прави - да заобиколи, да забави или да предупреди комбайнера предварително. Той също така поддържа оптималната скорост спрямо реколтата, която комбайнът събира.

Основната функция на “когнитивния пилот” сега е не да замени оператора на машината, а да премахне от него необходимостта да следи отблизо къде се движи комбайнът, а също и да изключи човешкия фактор от дългата монотонна работа.

От какво се състои?

Първо е видеокамерата. След това в кабината на оператора е инсталиран специален дисплей, чрез който може да конфигурира автопилота и да получава предупреждения от него. Под кабината се поставя контролен блок - “мозъка”, който обработва или по-скоро разбира видео информацията от камерата и дава команди за управление на CAN-шината. Съответно към него е свързан специален модул, който приема тези команди.

Ако комбайнът е по-стар от пет години, тогава могат да се изискват допълнителни подробности: сензор за въртене на колелата и дозираща помпа в хидравличната система.

Колко ще спестите?

Според статистиката на Cognitive Pilot поради умора операторът на комбайна пропуска до един метър от дължината на хедера до края на смяната. Ако машината се движи със скорост 10 км/ч, то след четири часа ще пропусне около четири хектара поле. На следващия ден комбайнерът ще трябва да отдели допълнителни три часа, за да събере липсващите ивици и по този начин след четири дни той ще е увеличил продължителността на работата си с един ден. Общо времето за прибиране на цялата реколта се увеличава с 25%.

Освен че губят време, собствениците на полета също трябва да харчат допълнителни пари за горива и смазочни материали. Ако нивото на разход на гориво е 20 л/ха, тогава за косене на четири хектара ще са необходими 80 литра гориво. Автопилотът редуцира пропуските на участъка, следователно спестява разходи за гориво. Поради факта, че взема управлението върху себе си, операторът може да следи качеството на събирането на зърното, което увеличава количеството на събраната маса. Автопилотът също свежда до минимум броя на произшествията, което също спестява пари на собствениците.

И накрая: операторите на машини често идват на полето на ротационен принцип. Собственикът на земята или агрономът не ги познава и не може да предвиди качеството на тяхната работа. Но машинните оператори не се интересуват от технологията, те са загрижени само за количеството събрано зърно и бонуса за него. Автоматизацията помага да се осигури оборудването и да се направи процесът на прибиране на реколтата възможно най-ефективен.