Как въздейства върху пазарите на млечни продукти и животни коронавирусът в ЕС? Пазарите бързо се приспособяват към промените, свъзани с "поведението" на потребителите, породени от разпространението на коронавируса. Всички ферми и хранителни предприятия неизбежно ще бъдат повлияни от бързо променящите се пазарни условия, е позицията на фермерските асоциации в Еврозоната.

Но начинът, по който те са засегнати, и тежестта на въздействието, ще варира в зависимост от пазарите, на които оперират, и специфичния им продуктов микс.

Въпреки че ще мине известно време, преди да се видят в цифри промените в търсенето, нека видим какво е вътрешното търсене откакто Европа е под карантина.

Правителствата призоваха гражданите да останат вкъщи и да избягват обществени места. По този начин се елиминира възможността от ползване на хранителните услуги и консумацията в движение.  Но пък стимулира покупките за вкъщи. Съобщава се, че има нарастване на покупките на дребно на мляко и мляно говеждо месо.

Но статистиците напомнят, че е важно да се разграничи истинският подем на търсенето на дребно, причинен от увеличаването на храната и напитките, консумирани у дома, а не извън дома, от временния подем поради паническото купуване. Последният се наблюдаван във всички засегнати страни, макар че вече "отшумява" запасяването с храна.

Прогнозите са, че преработвателите, доставящи продукти на пазарите на дребно, първоначално ще наблюдават увеличение на търсенето: ключът ще бъдат доставките, които гарантират, че те могат да продължат да работят и да нямат логистични проблеми.

По-сериозна ситуация ще настъпи пред онези преработватели, които обслужват активно големите пазари на хранителни услуги (няколкото големи търговски вериги за храна в цяла Европа) . Защото неизбежно предстои да дойде времето на значителен спад в търсенето.Тогава хората ще започнат да се ограничават. А преработвателите, които са с големи запаси, ще трябва да пренасочат продукта другаде. По-голямото търсене на ниво търговия на дребно обаче може да не предложи алтернатива, тъй като търговците на дребно често зареждат от един-единствен доставчик.

За преработвателите на млечни продукти, които зареждат търговските вериги, това може да означава увеличение на количествата мляко. Но на фона на сезонно увеличаващите се доставки на мляко, приходите ще бъдат сериозно намалени, а паричните потоци ще се разтягат.

На пазарите за червено месо балансът на „новото кризисно" предлагане на сектора на дребно спрямо увеличеното търсене на дребно може да повлияе върху развитието на цените на пазара на говедата. Търговските баланси също ще играят роля, и то не само на национално ниво.

Търговска и снабдителна верига.Търговската активност също може да бъде повлияна, тъй като глобалното търсене ще остане ниско и транспортните мрежи са нарушени. Затварянето на много пазари по света ще забави туризма и икономическия растеж. А това ще се отрази върху потреблението и търговията на дребно спрямо баланса на хранителните услуги. Междувременно прекъсванията в транспортните мрежи и липсата на хладилни контейнери за доставка на пратките увеличават разходите за веригите на дистрибуторите.

И колкото по-близо "до дома" е производството, толкова по-малко ще са трудности в транспортните мрежи, въпреки че вече се съобщава, че доставката по някои поръчки за насипни млечни продукти се забавя или отменя.

Лошата новина за фермерите е, че тези, които изкупуват млечни продукти, предвиждат по-нататъшни намаления на цените с нарастването на доставките, което затруднява осигуряването на бъдещи продажби.

Като цяло промените в търсенето могат да бъдат бързи, но също така и да варират в различните посоки за продажба. И въпреки че голяма част от проблемите ще се проявяват в различни времеви периоди, несигурността на продажбите и плащанията ще окаже натиск върху фермерите и производителите от гледна точка на приходите и паричните потоци.