Ива Тончева

Във Великобритания много хора стават …Бил. Сега той е част от кампанията на производителите на цветя: купувайте цветя, за да преживеете по-леко социалната изолация. Заради коронавируса Бил е в самоизолация, но преди това си е купил растения и семена наместо абсурдни количества тоалетна хартия. И сега си разкрасява градинката. Затова бъди като Бил, призовават производителите на цветя.

Всъщност кампанията цели тяхното оживяване. Това е един от секторите най-силно ударени от кризата с короновируса. И затова измислят всякакви възможни креативни идеи да оцелеят. Британските производители създадоха Бил за 22 март, Денят на майката. Въпреки това продажбите им намаляват: допреди строгите мерки бяха спаднали с над 50 %. И сега градински центрове остават отворени с надежда Бил да помогне да се закрепи положението.

В Нидерландия, където производството и търговията с цветя е топ сектор, продажбите са спаднали драстично, въпреки че цените са намалели двойно.

Търговията е замряла и много фирми са изправени пред фалит, ако не се намесят банки и правителството. Прогнозите за загубите в идните два месеца са 5 млрд. евро.

Преди няколко дни търговците излязоха с мил жест: подариха цветята които така или иначе щяха да бракуват, на болници и социални домове като специален жест към лекари, медицински сестри и социални работници. Повикана на помощ не неволята или Бил, а стартираха кампанията #BuyFlowersNotToiletpaper: купувайте цветя, не тоалетна хартия.

Направо си е вик за помощ! И доста актуално, защото тоалетната хартия все още липсва в много супермаркети в Нидерландия.

И българските производители на цветя излязоха с подобна инициатива: вижте групата им във фейсбук #ОстаниВкъщиЗасадиЦвете. И следващия път, на връщане от магазина или разходката на кучето, отбийте се в близкия цветарски магазин, градински център, супермаркет, оранжерия или разсадник и си купете поне едно растение. Ако е произведено в България ще бъде най-добре! По този начин, освен че ще внесете уют и настроение във Вашия дом и градина, ще помогнете на “зеления бранш” в страната ни!

Асоциацията на производителите на декоративни растения в България изчислява загубите към момента на над 2 милиона лв., а при провален сезон щетите ще опустошителни: над 40 милиона лева!

Асоциацията предлага на правителството конкретни мерки, за да бъде овладяно положението:

1. Да се спре вносът на декоративна растителност за търговските вериги за целия сезон. Това не са стоки от първа необходимост. Има достатъчно българско производство, което може да задоволи нуждите на пазара от основни видове растения.

2. Да не се забранява работата на търговските обекти, като се спазват строго изискванията на Националния кризисен щаб и се използва натрупания в хранителните магазини опит. Уверени сме, че струпвания на хора ще бъдат предотвратени.

3. Да се обмислят конкретни мерки за компенсации за сектора, в допълнение към тези за компенсиране на бизнеса като цяло, тъй като щетите при работа с жива стока са в много по-голям размер. Както при наскоро преминалата криза в сектор Животновъдство с чумата по свинете, считаме, че може да се приложи аналогичен алгоритъм за изчисляване на компенсациите.