Потреблението на консервираната продукция намалява
Алма Давидова
Глобализацията на пазара на пресни плодове и зеленчуци, новите технологии, демографските и климатичните промени, нарастващият стремеж към здравословен начин на живот - всички тези фактори влияят върху растежа на консумацията им във всички региони на света.
Най-забележимото увеличение на консумацията
на пресни зеленчуци и плодове е в Азия и Океания, Африка и Близкия изток. Именно в тези региони се наблюдава активно увеличение на населението и доходите. Очаква се техният комбиниран пазарен дял на прясна продукция да нарасне до 70% през 2030 г. и те ще могат да изпреварят страните от Западна Европа и Северна Америка по отношение на темповете и обема на потреблението.
Подобряването на връзките между различните региони
променя начина, по който се доставя прясна храна до местоназначението. Логистичните вериги се трансформират с появата на нови пазари, а технологичният напредък прави процеса на доставка по-ефективен.
В света около 70% от зеленчуците се продават в прясно състояниеособено извън САЩ и ЕС. А преработката(замразяване, консервиране и сушене) помага да се намалят загубите на производителите.
През последните години глобалното потребление на консервирани зеленчуци намалява, а търсенето на замразени зеленчуци се увеличава средно с 1% годишно.
Готови за консумация или готвене зеленчуци и зеленчукови закуски са особено популярни, поради визуалната привлекателност и репутацията на здравословен продукт.
Биозеленчуците печелят пазарен дял
Продажбите на био плодове и зеленчуци в страните с високи доходи достигнаха 10%. Тези държави включват Швейцария, Швеция, Австрия и Дания. В САЩ делът на продажбите на биологични плодове и зеленчуци в общите продажби е 9%.
Нарастващи пазари за внос
Пресните зеленчуци са нетрайни продукти и за развитието на търговията им е необходимо да се осигури удобен достъп до пазарите на различни страни.
В Латинска Америка и Африка зеленчуците се продават главно в региона на отглеждане.
Търговските потоци могат да бъдат обусловени от климата, ограничените доставки на вода, производствените разходи, обменните курсове и търговските споразумения.
През последните 10 години например доставчиците от Мексико значително укрепиха позициите си на пазара в Северна Америка.
Основните износители на зеленчуци за ЕС са Испания и Холандия. Мароко може да се превърне в обещаващ доставчик на зеленчуци за ЕС.
Значителна промяна на световния пазар е свързана с увеличаване броя на страните вносителки.
Основните направления за вноса на зеленчуци са САЩ, Западна Европа и Япония. Индия, Китай и Обединените арабски емирства също увеличават своя дял от вноса. Ръст на търговията с внос се отбелязва и в Русия. Зеленчуците навлизат на руския пазар от ЕС, САЩ и много други страни. Основни партньори също са Беларус, Мароко, Китай, Армения и Азербайджан.
Ягодоплодните все повече се търсят
Глобалният пазар на плодове и зеленчуци активно се развива и възлиза на повече от 800 млн. долара, от които 13 млн. са за плодовете. Тенденциите в развитието на пазара днес са: вегетарианство, органична храна и здравословно хранене. Дистрибуторските вериги пускат свои собствени линии от биологични, диетични и вегетариански продукти, търсенето на които се увеличава.
На световния пазар има забележима тенденция отглеждането на горски плодове от открита в затворена земя, което позволява да се произвеждат висококачествени плодове през цялата година. Най-големият сегмент на пазара за ягодоплодни са градинските ягоди. Боровинките също имат добра динамика на растеж заедно с малините и къпините.
В отговор на тенденцията за здравословно хранене и отказ от захар европейските и американските предприемачи намериха друга ниша за продажба - закуски от горски плодове. Особено подходящи за това са горските плодове - боровинки, къпини, ягоди, малини.
Коментари