Злополуките се причиняват главно от използването на машини, които са стари и не са били обслужвани внимателно

Въпреки зелената и приятна картина, селското стопанство остава една от най-опасните индустрии за работа. Според специалистите от Farmers weekly средно около една четвърт от случаите с работници, загинали в земеделските стопанства, са обвързани с движеща се агротехника. Злополуките са причинени главно от използването на машини, които са стари и не са били обслужвани според правилата.

Какво може да се направи, за да намалее броят на транспортните злополуки? Първо трябва да се отбележи, че това е проблем на целия сектор. Институциите, занимаващи се с проблемите по безопасност и здраве предоставя на фермерите насоки и правила за сигурност на селскостопанския труд. Естествено те трябва да се спазват. Обикновено в края на работния ден на полето или в стопанския двор хората, работещи в сектора, са в най-добра позиция да преценят дали предприетите действия за намаляване на рисковете дават резултат. Т.е., че няма инциденти или злополуки.

Транспортът в селското стопанство обхваща целия спектър от дейности - от събирането на овце с четириколесен мотоциклет (ATV), прибиране на реколтата от полето, та до сложните операции за събиране и опаковане на зеленчуци.

Но всички задачи включват комбинация от три фактора: превозно средство, терен и водач. Разглеждането по този начин улеснява идентифицирането на проблемите и предприемането на действия за осигуряване на безопасността на труда при всяка една от дейностите в агробранша.

Надеждно превозно средство

Когато става дума за стандарти за поддръжка и проучването на механичното състояние на селскостопанските превозни средства първото правило е, че те трябва да бъдат по-добре поддържани и да са технически изправни. Законово изискване е всички превозни средства да са в ефективно работно състояние, което се прилага както на пътя, така и извън него.

Експлоатацията на земеделски машини с необезопасени движещи се и въртящи се механизми е сред най-често срещаните нарушения в селското стопанство у нас последните години, показват данните на Главна инспекция по труда /ГИТ/.

Използва се подвижна земеделска техника (трактори, ремаркета и комбайни) с липсващи или неизправни системи за контрол и сигнализация, в нарушение на нормите за безопасност при работа. Това води до положението, че голям брой от нарушенията са свързани с организацията на безопасността на труда, което е и един от основните изводи на ГИТ.

В конкретен план специалистите по проблемите на безопасността на селския труд изтъкват, че не бива да се подценява значението на ефективната ръчна спирачка. Лесно и абсолютно задължително е да се извършва редовна проверка на ръчната спирачка, за да се открият проблемите навреме.

Запомнете, че ръчната спирачка е предназначена само за задържане на трактора и теглото, което носи, а не на напълно натоварено ремарке.

Спиране на ремаркето

Ремаркетата също се нуждаят от добри спирачки. С увеличаването на скоростите и теглото има огромно нарастване на кинетичната енергия. Ремаркетата със своите системи за сигурност трябва да допринасят в достатъчна степен за нормалната работа. Но в същото време цялата произведена от машините топлина и енергия трябва да се управлява от спирачките на трактора, под контрола на механизатора.

Налице е липса на разбиране за проблемите на спирачките на трактора и ремаркето и тъй като скоростите и натоварванията на трактора се увеличават, има нарастващ потенциал за произшествия. През следващите две или три години директивите на ЕС ще изискват новите ремаркета да бъдат одобрени и да имат по-висока ефективност на спирачките, на системите за отстраняване на неизправности и на задвижваните от трактора паркинг спирачки.

Сигурност на терена

Това често е най-трудният аспект, с който трябва фермерът да се справя. В земеделските стопанства не само дворът трябва да се поддържа, не само пътищата, но и пасищата. Не можете да отстраните хълмовете и склоновете, но можете да направите работата на тях по-безопасна, като се уверите, че разполагате с необходимите умения и оборудване и спазвате правилата. Познаването на безопасните граници на вашата земя, вашата машина и вас самите са умения, които трябва да използвате вместо да се оставяте на шанса.

Преобръщането на машината също е на едно от водещите места в статистиките за произшествия. Безопасните кабини са извървели дълъг път, за да предотвратят много смъртни случаи, но голяма част от авариите включват изхвърляне на шофьора от кабината. Монтирането и носенето на предпазен колан би предотвратило някои от тях. И то също вече става задължително...

В и около земята, която стопанисвате при използване на машините за една или друга сезоннаj работа можете и трябва да бъдете в работно или защитно облекло. За по-високата сигурност на работните и обслужващи екипи е важно да се минимизира извършването на маневри в стопанския двор и извън него, внимателно да се правят различни завои и обръщания на машините. Трябва в пълна степен да се използват огледала, клаксони, мигащи светлини и други помощни средства за завиване на работните площадки.

Това е от решаващо значение при оборудването на самоходните машини. Друго съществено изискване е да се контролират скоростите и да се използват еднопосочни системи в натоварено време. Уверете се, че участъците за товарене и разтоварване са добре осветени и няма препятствия по тях.

За да бъде изпълнено всичко това, е необходимо техниката, независимо нова или втора ръка, да минава на редовни прегледи, технически обслужвания, сервиз и да се поддържа в изрядно състояние. Да не се допуска занижаване на контрола върху обслужващите технически екипи. Това би намалило в голяма степен предпоставките за инциденти.

Редовните прегледи, технически обслужвания и сервиз могат да предотвратят инциденти
Редовните прегледи, технически обслужвания и сервиз могат да предотвратят инциденти
Ремаркетата също се нуждаят от добри спирачки
Ремаркетата също се нуждаят от добри спирачки
Преобръщането на машината е на едно от водещите места в статистиките за произшествия
Преобръщането на машината е на едно от водещите места в статистиките за произшествия
Не трябва да се допуска занижаване на контрола върху обслужващите технически екипи
Не трябва да се допуска занижаване на контрола върху обслужващите технически екипи