От 1 април 2019 г. дизелът трябва да съдържа поне 1% биодобавка от отпадъци.Тя трябва да е произведена от слама, водорасли, джибри, животински тор, утайка от отпадъци и др. Това реши парламента с окончателно приети промени в Закона за енергията от възобновяеми източници.

Въвежда се задължение към лицата, които пускат на пазара течни горива от нефтен произход за транспорта, да предлагат на пазара за дизелови двигатели горива със съдържание на биодизел от минимум 6% обемни, като минимум 1% обемен да е от ново поколение. Това задължение е въведено и за крайните разпространители на тежки горива от нефтени продукти.

Глобата, която се предвижда при неспазване на изискванията е до 50 000 лв. или до 100 000 лева имуществена санкция, за разпространителите. За крайните разпространители глобите, които се предвиждат са намалени двойно.

Въвежда се и изискване за откриване и проследяване на суровините за производство на биогорива от ново поколение и произведените от тях биогорива по цялата верига на стойността. Целта е да се предотврати умишленото им модифициране или превръщане в отпадъци, така че да попаднат в обхвата на суровините за производство на биогорива от ново поколение

Разписано е изискването за минимум 8% биоетанол или етери в бензина от , а от 1 март догодина да стане 9 на сто.

Промяната се въвежда, за да може България да изпълни националната си цел до 2020 г. за потребление на биогорива от ново поколение, която е 0,05% от задължителния дял на енергия от възобновяеми източници в транспорта.

С текстовете се задължава министърът на енергетиката да изготви и представи на Европейската комисия до 31 декември 2020 г. доклад за постигнатите резултати при изпълнение на националната цел.

С промените се изменя и Закона за енергетиката, като ВЕИ-тата, които са в експлоатация след 1 януари 2019 г., няма да са задължени да продават тока си на борсата.

Те ще могат да сключват дългосрочни договори, решиха депутатите. Това се прави, защото банките не възприемат търгуването на борсата като надеждна гаранция.