В целия свят се отглеждат само около 20 000 хектара, но пазарът е стабилен
В стопанството „Полдерланд Грунтен" в Хайненорд, Нидерландия всичко се върти около брюкселското зеле. Навсякъде, където погледнете, виждате само брюкселско зеле: голямо и малко, в мрежи, пластмасови опаковки и каси. Корстиан Пиек води гостите си, сред които и журналисти, в свят, където миризмата на прясно откъснато брюкселско зеле е повсеместна. Мотокари се движат напред-назад, служители стоят наведени над сортиращите линии, а палети, пълни с опаковано брюкселско зеле, се превозват в климатизирани складови помещения. Компанията видимо работи на пълни обороти.
Специалистът в отглеждането и опаковането на брюкселско зеле има успешна година. „Имаме изключително висок добив. Докато през други години можехме да съберем около 22 до 24 тона на хектар, тази година са 30 до 35 тона на хектар." Но според Корстиан това не е непременно благоприятно. „Имаме много продукция, но заради това цените са много ниски", обяснява той. И добавя, че този проблем, ниските цени поради високите добиви, не се ограничава само до неговата ферма. За всички култури, отглеждани на открито, пренасищането на пазара води до понижаване на цените.
„За щастие, всичко, което трябва да бъде събрано, е на полето, и при промяна на времето ситуацията може скоро да се обърне", очаква Корстиан. „При температури под нула градуса събирането на реколтата спира, а след това запасите изчезват много бързо и настъпва паника. Това би помогнало за разрешаването на проблема с ниските цени през този сезон."
Всичко расте по-добре от нормалното
Има няколко причини за по-високото производство. Въпреки сухото лято, Корстиан казва, че почвата е в отлично състояние. „Почвата е много здрава, всичко расте много по-добре от нормалното." На въпроса дали новите сортове кълнове също играят роля в това, той отговаря, че влиянието им е ограничено. „Разработването на сорт брюкселско зеле отнема седем до осем години. Това не е нещо, което се променя много от една година на друга", обяснява той.
„Полдерланд Грунтен" отглежда част от кълновете сама, но работи и с около 12 производители, с които е изградила близки отношения. Цялата реколта на тези производители се изкупува от компанията на Корстиан всяка година. В Хайненорд брюкселско зеле се опакова за продажба в цяла Европа и далеч отвъд нейните граници. „Всичко минава през износители и търговци на едро; правим го по този начин от години", казва Корстиан. „Нямаме амбиции да го правим сами. Гордеем се с нашите клиенти и уважаваме клиентите на нашите клиенти."
Германският потребител е решаващ
Около 70% от продукцията е предназначена за износ в Германия. Следват Нидерландия, а на известно разстояние са Италия, Франция и източноевропейските страни. Германският потребител е решаващ за „Полдерланд Грунтен".
Корстиан обяснява, че компанията се разширява все повече в северната част на Нидерландия. Не само защото разширяването в югозападната част на Нидерландия става трудно поради строителството, но главно поради малка, но решаваща разлика в климата. „Температурата там е с няколко градуса по-ниска", обяснява той. „Благодарение на по-ниската температура, в северната част имаме по-малко болести и затова се налага да използваме по-малко продукти за растителна защита. Близостта до морето, с прохладния въздух и постоянния вятър, също спомага за намаляване на популациите на насекоми като въшки. Транспортните разходи за цялото оборудване и продукти са високи, но това се компенсира от намалената заплаха от болести."
Това предотвратява и проблем по-нататък по веригата: въшки по брюкселското зеле. Измиването, за да се отстранят въшките, не е опция, според Корстиан. „Често въшките са между листата, а ние искаме да запазим продукта възможно най-сух."
Все още скептицизъм по отношение на автоматичните комбайни
Въпреки че се провеждат изпитания с автоматични комбайни, Корстиан остава донякъде скептичен. „Не можеш да събереш всичко с машина. Нужни са и служители за работата, която машината не може да свърши." Освен това той иска да инвестира в задържането на персонала. „Трябва да можеш да даваш на хората си и приятни задачи, а не само работата, която машината не може да свърши." В същото време високите разходи за труд тежат много на компанията. „Задържането на персонала и поддържането на разходите за труд на приемливо ниво е все по-голямо предизвикателство", казва Корстиан.
По време на обиколката става ясно, че веднага може да се види кои глави брюкселско зеле са предназначени за кой пазар. Това се разбира, между другото, по начина, по който е опаковано брюкселското зеле. В Нидерландия потребителите предпочитат херметични пластмасови опаковки, така наречените „флоу пакове", главно защото те гарантират по-дълъг срок на годност. Германия, от друга страна, се ориентира към все по-малко използване на пластмаса и предпочита брюкселското зеле в мрежести торбички.
Малки, но хубави, или големи и хубави, и много?
Предпочитанията по отношение на размера също варират в зависимост от страната. Нидерландските потребители предпочитат малки кълнове, малки, но хубави, защото смятат, че по-малките глави брюкселско зеле имат по-силен вкус. „И наистина е така", разкрива Корстиан. Германските потребители предпочитат големи кълнове, следвайки убеждението, че големите са красиви, а многото са вкусни. „Освен това, почистването на тиган, пълен с тези големи кълнове, отнема малко по-малко време", казва Корстиан с усмивка.
Всеки, който влиза за първи път в производствената зала, веднага е посрещнат от уникалния аромат на брюкселското зеле. Тази много разпознаваема миризма витае из цялото помещение, но странното е, че след известно време вече не я забелязваш. Свикваш с нея. И както отбеляза един колега, гледката е забележителна: „Където и да погледнеш, виждаш брюкселско зеле. Само брюкселско зеле! Това е наистина нещо специално."
Сортиране с изкуствен интелект
В залата има постоянен поток от камиони, които доставят прясно набрано брюкселско зеле. Зелените мини зелеви глави се разтоварват автоматично с машина. Оптична сортираща машина от Tumoba, използваща изкуствен интелект, отделя кълновете, подходящи за консумация, от тези, които са отхвърлени и предназначени за храна на добитък. Корстиан е много доволен от нея. „Това е най-добрата инвестиция, която съм правил!" казва той категорично.
Брюкселското зеле се сортира по размер с помощта на сито с отвори с различен диаметър. След това служителите проверяват качеството с око, преди продукцията да бъде придвижена към залата за опаковане.
Екзотични места
След като бъде опаковано, брюкселското зеле се премества в климатизирани складови помещения. Те се поддържат на постоянна температура от 2оС, обяснява Корстиан. На к.Касите, кутиите и опаковките от стиропор, има адреси от цял свят. Въпреки че Германия и Нидерландия са основните пазари, кълновете на Polderland буквално пътуват и до другия край на света. Докато един палет има адрес, който в глобален мащаб е точно зад ъгъла, има и палети, предназначени за екзотични места като Сингапур, Дубай и Токио, както и за Съединените щати.
Междувременно един журналист тайно взема глава брюкселско зеле директно от конвейерната лента и го яде сурово. „Беше толкова хубаво, нежно кълнче. Вкусно, човече!", признава той по-късно. Корстиан чува това и се усмихва.
Синът ми яде повече от мен!
Когато го питат дали понякога яде брюкселско зеле, Корстиан отговаря с категорично „да". „Ям брюкселско зеле поне веднъж на две седмици. То е невероятно вкусно и много здравословно", казва той. А за тези, които мислят, че децата не обичат брюкселско зеле, неговият двегодишен син доказва обратното. „Той забожда едно след друго на вилицата си брюкселско зеле и го изяжда за нула време. Той дори яде повече от мен!", смее се той.
Според него вкусът на брюкселското зеле се е подобрил през годините. Горчивият вкус от миналото до голяма степен е изчезнал. Но и начинът на приготвяне се е променил през последните десетилетия. По-краткото време на готвене и по-честото пържене помагат за запазване на цвета, вкуса и текстурата. „И е по-здравословно", казва Корстиан.
Послание до Хага и Брюксел
Брюкселското зеле е сравнително малък пазар в световен мащаб, като в целия свят се отглеждат само около 20 000 хектара, отбелязва Корстиан. „Но това е стабилен пазар", казва той. За да се запази стабилността на пазара на брюкселско зеле и в бъдеще, той има едно послание към Хага и Брюксел: „Поддържайте законите и регламентите за растителнозащитните продукти приложими. Всичко, което ни очаква сега, ни прави несигурни и демотивирани. Би било жалко, ако този сектор бъде унищожен от властите в Хага и Брюксел."
Коментари