Според данни на панела за консумация на храни на Министерството на земеделието, рибарството и храните, между юни 2024 г. и май 2025 г. испанските домакинства са консумирали 663,5 милиона килограма пъпеши и дини, т.е. с 8,6% или 52,5 милиона килограма повече от предходната година.
Средната цена на дините и пъпешите е 1,20 евро на килограм. Това е с 6,4% по-ниско от предходната година и също така под средната цена от 2,2 евро на килограм за пресни плодове. С тези цифри секторът е генерирал оборот от 792 989 290 милиона евро, което е с 1,6% повече от предходната година.
През референтния период всеки испанец е консумирал средно 14,16 кг пъпеши и дини, което е с 7,9% повече от предходната година, или с един килограм повече на човек годишно. Разходите на глава от населението са отбелязали умерено увеличение и възлизат на 16,92 евро на човек годишно (с 0,9% повече от преди година).
Консумацията на пъпеши и дини е сезонна, от май до септември, което съвпада с периодите на реколтата.
Министерството на земеделието, рибарството и храните, чрез стратегията #AlimentosdeEspaña, стартира инициативи като кампанията „Най-богатата страна в света", за да подчертае усилията на земеделските производители, животновъдите и рибарите – истинските герои зад испанската храна.
Тези действия имат за цел да повишат осведомеността на обществото за важността на консумацията на сезонни продукти и да насърчат отговорни практики, които спомагат за намаляване на хранителните отпадъци.
Производството и сезонността на тези плодове обясняват защо делът на обема на покупките на домакинствата варира според месеца и вида плод. Консумацията на дини достига пика си през основните летни месеци. Междувременно, пъпешите имат малко по-дълъг сезон, като се консумират в значителни количества дори в началото на есента.
Супермаркетите са предпочитаният канал за покупка на тези плодове от испанците, като представляват 54,5 % от покупките. Дините и пъпешите са най-популярните пресни плодове, закупувани в този тип магазини. Традиционните магазини следват с 23,3 % от общия обем, а хипермаркетите са третият най-разпространен канал за дистрибуция.
Автономните общности с най-висока консумация на тези плодове са Естремадура, Кастилия-Ла Манча и Кастилия и Леон. Кантабрия, Галисия, Астурия и Канарските острови имат под средното ниво на покупки.
Коментари