Реколтата от ягоди от оранжериите в Илия и Ахая в Гърция вече приключи, отбелязвайки поредния печеливш сезон. Високите температури през юни в Гърция ограничават националното производство предимно до няколко култури на открито на голяма надморска височина, но според Андреас Липас, директор на селскостопанската консултантска компания Fertile Land Ltd., в момента се развива и хидропонното отглеждане.

„Гръцкият пазар проявява все по-голям интерес към технологично напреднали модели на отглеждане, като все повече производители проучват прехода към хидропонни системи за отглеждане на ягоди – както чрез преобразуване на съществуващи съоръжения, така и чрез проектиране на нови производствени единици, работещи целогодишно", обяснява Липас, който наскоро успешно преобразува оранжерия с площ 1,5 хектара от домати в ягоди.

"Очакваме по-нататъшно развитие в сектора през следващите години, с фокус върху интегрирането на иновации, които са в съответствие с пазарните изисквания и принципите на устойчивото земеделие". Гръцкият консултант отбелязва също, че „инвеститорите и производителите, които избират този модел, често произхождат от конвенционалния сектор на ягодите и търсят качествена диференциация. Те са ориентирани към износ, сътрудничат с вериги за търговия на дребно с висока добавена стойност или принадлежат към кооперативни структури или ESG инвестиционни фондове, които търсят предвидимост и устойчивост", подчертава той. 

Хидропонното отглеждане на ягоди представлява по-капиталоемка инвестиция. Андреас Липас обяснява конкретно цената на такава инсталация в Гърция:

„Цената на хидропонната система е многофакторно уравнение, което зависи от типа на оранжерията, площта, нивото на автоматизация и търговските цели. Примерно, една високотехнологична оранжерия може да струва около 85–100 евро на квадратен метър, с потенциални добиви, достигащи или дори надвишаващи 17 кг/м² годишно, в зависимост от гъстотата на засаждане и управлението".

Естествено, такава инвестиция е свързана както с търсенето, така и с възможността за целогодишен достъп до премиум пазари, в сравнение с конвенционално отглежданите ягоди. „Дванадесетмесечната хидропонна ягода е предназначена за премиум търговци на дребно, сектора HORECA (хотели, ресторанти, кетъринг), експортни пазари със строги стандарти и клиенти, които изискват предвидимост, свежест и висока повторяемост. Тя е подходяща за договорно земеделие с фиксирани спецификации. Стратегическите предимства включват стабилен паричен поток и потенциал за възвръщане на капиталовите инвестиции, повишена преговорна сила за производителя на пазара и развитие на марката на продукта", заключава Андреас Липас.